Gå til innhold

Oppussing, noen spm

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26
Skrevet

Vi skal legge en ganske så mørk parkett (mørkebrun) i gangen i underetasjen. Dette er en gang med dører rundt på alle kanter til bod, bad, wc, vaskerom og 2 soverom. Så går det trapp opp i stua og veggen i trappa synes godt fra stua. Stua er lys, den går i hvitt i forskjellige nyanser. Hva slags farge synes dere jeg burde velge på veggen i gangen nede? Jeg er helt rådvill. Jeg føler at noe lyst vil bli for kjedelig siden hele stua er lys. Men noe mørkt vil bli krympende for en så liten gang. Noen tips? Vegger og lister. Gulvet er mørkt.

Jeg har kjøpt en kommode som er lutbehandlet. Furu tror jeg. Kan jeg male rett på den med oljebasert maling eller er det en dårlig ide?

Det var vel det jeg lurte på i første omgang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stue i caffe latte. Veggen ved trappa ned til underetasje i samme farge. Gangen nede, som har 6 dører i furu og kun lys fra tilstøtende rom, den malte jeg i mørk rød (rødmelde). Det var fint i akkurat ei uke, da fikk jeg følelsen av klaustrofobi hver gang jeg var nede. Etter nå tre år malte jeg om til caffe latte der også. Gangen virker dobbelt så stor, og jeg er kvitt klaustrofobifølelsen.

Rådet mitt er altså en lys farge, det blir ikke kjedelig.

Gjest pekka
Skrevet

Jeg ville som søssa sier, gått for en lys farge. Man kan heller Friske opp litt med Fargerike bilder, knagger el.l og ta den fargen også på et gulvteppe/rye. (så tar du vare på parketten)

Skrevet

Enig med de andre: Mal den i en lys farge. Du kan eventuelt vurdere å male _en_ vegg i en annen, sprekere farge, dersom det passer i rommet.

Den luta kommoden ville jeg først vasket med salmiakk-blanding, deretter pusset lett over med sandpapir (når den er tørr). Derettet gått over kvistene med kvistlakk - og så malt. Dersom den er speseill/pen og du ønsker å framheve den, så maler du den i den annen farve enn veggene. Dersom den ikke er spes. pen, men du har den av rent praktiske grunner, ville jeg valgt samme farge som veggene, eventuelt en nyanse mørkere.

Skrevet

Bare en tanke:

Svigerforeldrene mine la ganske mørk parkett (kirsebær tror jeg) på stua. Og de har angret i ettertid.

For alt, absolutt alt vises. Går noen barbeint over golvet, vises fotefarene.

Gjest Pås
Skrevet

Vi la merbau-parkett i hallen i fjor, veggene ble malt med hvit narciss, det ble kjempestilig!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...