Gå til innhold

Begynnende psykose eller?


Gjest Utfor stupet?

Anbefalte innlegg

Gjest Utfor stupet?

Har innimellom en del skremmende opplevelser.Plages med at jeg synest jeg kjenner røyklukt eller noe brent. Må innimellom åpne døren til naborommet, fordi jeg synest jeg ser røyk sive ut mellom sprekkene i dørkarmen. Dette har pågått en stunde, men har ikke plaget meg for mye. Får små glimt av ting som beveger seg på veggen. Insekter ser det ut som, men når jeg går bort for å se, er de borte.For noen netter siden fikk jeg ikke sove.Hadde lagt meg, men noen kjeftet høylytt på meg. Ble redd, hadde jo låst døren. Heldigvis kjente jeg igjen stemmen. En vennine som bor i nærheten... er bare det at klokka var to om natten, og hun sa hun ikke hadde vært på besøk. Tror som oftest at ingen liker meg, eller at de er falske. Når jeg ikke er i rommet, snakker de garantert om meg.negativt. Er klar over at disse tingene jeg beskriver.. bare er vrangforestillinger, at de ikke er ekte tydeligvis.Kan dette gå over av seg selv, eller kommer det til å bli verre? Har jobb og fungerer fint der.Er jeg på vei til å bli helt loco eller? Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Hei!

Det høres ut til å være et litt kjedelig svar. Jeg ville gått og snakket med primærlegen min jeg. Det er der all hjelp startes, og det høres ut som et emne jeg ikke ville se frem til å snakke med min om, men å gå med det alene høres enda verre ut.

Du sier at du vet at det ikke er virkelig. Jeg har selv aldri vært psykotisk(ikke at jeg vet om det er det du er på vei inn i) eller hørt stemmer eller sett ting, men kanskje en liten dose av en eller annen medisin kan stabilisere deg. Og det er ingen grunn til at du ikke kan få hjelp med dette slik at du fortsatt kan fungere i jobben din. Men jeg ville blitt så stresset av å gå med det alene, så det er det de skal være der for, legen din. Du skal slippe å gå med slikt og engste deg alene.

Hvis du er redd det skal ende nedfor stupet, og det hadde sikkert jeg også vært, er det like godt og se om det finnes andre veier å gå, og det gjør det sikkert. Best å begynne å gå en annen vei med en gang? Ring legen din i dag du. En vei sammen med noen er så mye bedre enn alene. Til og med om det skulle være en halvgrei primærlege:o) Har han lite greie på ting kan han begynne å hjelpe deg så godt han kan, og samtidig sette deg på venteliste hos en psykiater. Eller kanskje du finner ut at du har en som er veldig flink med slike ting.

Og skriv gjerne inn her for å få hull på angsten din. Av og til er det virkelig godt å bare vite at noen der ute leser det en skriver.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plain

Kjenner igjen tingene du beskriver. Har jeg vært i lignende situasjon. Fikk diagnosen grensepsykotisk. Syns også du bør snakke med legen din om dette. Nå bruker jeg en liten dose Risperdal (antipsykotikum) og disse tingene er borte. Kanskje du også burde gi det ett forsøk? Sover du godt og nok? Bruker du narkotika? Søk hjelp du, tenk så deilig det vil bli å slippe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cathy27

Jeg syns du skal prøve å tenke gjennom om du noen gang har opplevd noe traumatisk, eller kanskje du har gjennomgått store påkjenninger i livet ditt? Har du det kan slike reaksjoner være normale. Det kalles posttraumatiske lidelser, og kan godt komme mange år etter voldsomme opplevelser.

En annen ting er hvordan du er som person. Har du tidligere slitt med angst, er du overfølsom og svært sensitiv for ellers normale ting.

Overfølsomme mennesker er mer disponible for psykose.

Veldig bra at du er bevist på at dette er vrangforestillinger. Det tyder på at det ikke er noen dyp psykose, men jeg tror likevel at du skal ta alle forholdsregler. Altså ta disse opplevelsene på alvår. Snakk med en psykiater, og få en ordntlig utredning på dette. Dersom en evt. begynnende psykose får lov til å utvikle seg fritt kan det få alvorlige konsekvenser. Jeg anbefaler deg derfor å snakke med en psykiater, sørge for ro og god nattesøvn. Du bør heller ikke utsette deg for påkjenninger, inntil du vet mer om hva dette måtte være.

Jeg mener ikke å skremme deg på noen måte, men anbefaler deg å ta slike ting på alvor.

Utover det skal du vite at mennesker med schizofreni eller andre psykotiske sykdommer kan veldig ofte leve et høvelig normalt liv. Det gjelder bare å ta sine forhåndsregler (dvs, lære seg å leve med sykdommen), mange trenger medisiner for å holde psymtomene i sjakk. Du trenger ikke være redd for dette, men forstår veldig godt at det er ubehagelig.

Mvh. Cathrine.

- Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...