ovi1365380981 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg fikk angina for 4 år siden og det ble satt inn to stent. Ett år senere fikk jeg et lite infarkt (ifølge en kardiolog skyldtes den akutte innsnevringen trolig stentene som ble brukt, en type stent man senere har sluttet å bruke) og fikk deretter en bypassoperasjon. Hadde før dette høyt blodtrykk (170/118)og høye kolesteroltall (ca. 7), og fikk foreskrevet Lipitor 40 Mg, Coaprovel 300/12,5, Selo-Zok 100 og Albyl-E 40 Mg. Nå, 3 år etter, er formen bra selv om kroppen er betydelig tregere enn før, og mosjonering er tungt. Blodtrykket ligger omkring 110/70 og kolesteroltallet er godt under 5. Er det medisinsk grunnlag for å måtte bruke alle disse medisinene resten av livet? Gitt at kardiologen hadde rett, og at årsaken til anginaen, ved bruk av Lipitor el. tilsvarende, er fjernet, hvorfor da bruke Albyl? Og med et blodtrykk på 110/70, hvorfor fortsette å bruke såvidt tung blodtrykksmedisinering? Jeg er mann, i overkant av 50 år og i relativt god form. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229144-medikamentbruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 "Jeg fikk angina for 4 år siden og det ble satt inn to stent. Ett år senere fikk jeg et lite infarkt og fikk deretter en bypassoperasjon. Hadde før dette høyt blodtrykk (170/118)og høye kolesteroltall (ca. 7), og fikk foreskrevet Lipitor 40 Mg, Coaprovel 300/12,5, Selo-Zok 100 og Albyl-E 40 Mg. Nå, 3 år etter, er formen bra selv om kroppen er betydelig tregere enn før, og mosjonering er tungt. Blodtrykket ligger omkring 110/70 og kolesteroltallet er godt under 5. Er det medisinsk grunnlag for å måtte bruke alle disse medisinene resten av livet? " Svar: Ja. Du har en hjerte- og karsykdom, med angina, lite infarkt og deretter bypassoperasjon. Det er store studier som viser økt overlevelse hos pasienter med din type hjerte-karsykdom å både bruke blodtrykksmedisiner, kolesterolsenkende og blodfortynnende. Det at ditt blodtrykk og kolesterolnivå nå er bra skyldes at du får korrekt mengde medisin - og slutter du med disse vil du være i fare for nye infarkt / angina eller hjerneslag. Ikke slutt med dine medisiner! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229144-medikamentbruk/#findComment-1739310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Svar til Ovi. Din medikasjon synes ganske adekvat, men du beskriver plager som høyst sannsynlig kan være bivirkninger fra din betablokker (Selo-zok). Ta det opp med din lege med henblikk på en revurdering av betablokkaden. De øvrige medisiner gir deg neppe bivirkninger av den karakter du beskriver. Det er veldokumentert forebyggende effekt av statiner (Lipitor) og albyl. Hvis du evt. reduserer eller slutter med Selo-zok (bare i samarbeid med din lege (!)), vil blodtrykkseffekten av betablokkeren bli redusert. Ved fortsatt lavt blodtrykk (det er forresten normalt og sterkt ønskelig at du har et hviletrykk på det nivå du refererer) kan man evt. også revurdere de øvrige blodtrykksmidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229144-medikamentbruk/#findComment-1784961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.