Gå til innhold

Filleonkel :) FU:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo grandonkel, det. ;o)

der jeg kommer fra er vi ikke så høflige, så her kalles de rett og slett for gammelonlek og gammeltante!! ;-)

Videoannonse
Annonse
Gjest sandex
Skrevet

fra nynorsk kultursentrum:

"Filleonkel, m

Dette ordet har fleire tydingar. Vanlegast er: 1) Fetter til far eller mor, 2) Inngifta onkel, 3) Fjern mannleg slektning. Same mangtydigheita har filletante på kvinnesida. Opphavet er uvisst, men orda har truleg oppstått i norsk bymiljø for nokre generasjonar sidan. "

-så det er ingen fasit :-)

Strålende :) Da hadde jeg mest rett :) hehe

Gjest sandex
Skrevet

det er jo det det ER :)

Ikke bare det :) faktisk ikke det som var vanligst:) iflg. GA

Skrevet

der jeg kommer fra er vi ikke så høflige, så her kalles de rett og slett for gammelonlek og gammeltante!! ;-)

Gammelonkel og gammeltante her også ja! :o)

Skrevet

Det er jo grandonkel, det. ;o)

Ja,det er vel det det kalles. Eller gammelonkel som vi sier her ;o) Tror jeg blandet litt...

Skrevet

Ikke bare det :) faktisk ikke det som var vanligst:) iflg. GA

jeg vet - men behøver ikke være enig med fasiten! hehe

Skrevet

I vår familie er definisjonen slik: Mine filleonkler er min mors eller fars onkler.

Skrevet

I vår familie er definisjonen slik: Mine filleonkler er min mors eller fars onkler.

Det heter egentlig grandonkel. :-)

Skrevet

Det heter egentlig grandonkel. :-)

Ja, men det uttrykket "finnes ikke" i min dialekt ...

Skrevet

Ok :-)

Angelica :o)
Skrevet

Sier der ikke gammeltante og gammelonkel?

Skrevet

Filleonkel ble av til brukt i min barndom om mennene til tantene mine. Men ikke så onklene selv hørte. Vi sa også Onkel Ola eller onkel Lars, for å skille dem fra hverandre. Men to av onklene hadde samme fornavn...

Grandonklene kalte vi for onkel, morbror eller fornavn, det samme som foereldrene mine brukte om dem. Ordet grandonkel tok jeg i bruk i voksen alder. Jeg bruker det i dag når jeg sier noe om en av onklene til foreldrene mine.

Skrevet

En halvgal bekjent av foreldrene. Full av spillopper og fjas, uten ansvarsfølelse og respekt fra foreldrene. Lager bråk og opponering som irriterer foreldra inn til margen. Lærer unga unyttige saker, stygge ord og atale argumenter.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1146768782' post='3098782]

Sier der ikke gammeltante og gammelonkel?

Nei, vi gjør ikke det heller ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...