Gå til innhold

Leier eller eier du leiligheten din?

Anbefalte innlegg

Gjest mi casa
Skrevet

Skal flytte tilbake til Norge etter flere år i utlendighet.

Er veldig usikker på om jeg skal kjøpe eller leie.

Hva gjør DU, og hvorfor?

Jeg har lærerlønn, barn (alenemor) og er ikke bombesikker på at jeg blir boende på det aktuelle stedet forever and ever.

Altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg eier, men det er fordi jeg har bygget meg opp kapital i bolig gradvis.

Med mindre du planlegger å flytte til en ekstrem utkant, eller har en god del egenkapital, har du ikke sjanse til å få lån for å finansiere kjøp av bolig.

mumitrollet
Skrevet

Jeg eier, men det er fordi jeg har bygget meg opp kapital i bolig gradvis.

Med mindre du planlegger å flytte til en ekstrem utkant, eller har en god del egenkapital, har du ikke sjanse til å få lån for å finansiere kjøp av bolig.

Ikke noe problem å få lån til bolig selv i sentrale strøk som enslig mor, det spørs bare hvilke vilkår du er ute etter. Vurder førstegangslån kombinert med Startlån fra kommunen. Det har jeg (er enslig mor, statsansatt med 3-romsleilighet i et av Norges dyreste byer).

Å komme seg inn på boligmarkedet selv om man ikke har tenkt å bli boende på det samme stedet resten av livet er smart, i alle fal om det er såpass sentralt sted at det er lett å få solgt. På den måten kan du bygge opp egenkapital.

Skrevet

Ikke noe problem å få lån til bolig selv i sentrale strøk som enslig mor, det spørs bare hvilke vilkår du er ute etter. Vurder førstegangslån kombinert med Startlån fra kommunen. Det har jeg (er enslig mor, statsansatt med 3-romsleilighet i et av Norges dyreste byer).

Å komme seg inn på boligmarkedet selv om man ikke har tenkt å bli boende på det samme stedet resten av livet er smart, i alle fal om det er såpass sentralt sted at det er lett å få solgt. På den måten kan du bygge opp egenkapital.

Ja, men får du lånt mer enn 2,5 ganger årsinntekt?

Og hvis ikke, hvor i all verden får du kjøpt en bolig til 2,5 ganger lærerlønn?

mumitrollet
Skrevet

Du får lånt mye mer enn det, jeg lånte 4 ganger årsinntekten min, og enda hadde jeg en kvart mill i studielån/billån fra før. Jeg vet om andre som låner mye mer. Det der med max 3 ganger inntekten er avleggs hos de fleste.

Mine lån betjenes helt greit, har omtrent samme utgifter som nnår jeg leide.

Gjest mi casa
Skrevet

Lønna mi er på over 300.000. Trodde de fleste med jobb

kunne få lån jeg...

Skrevet

Du får lånt mye mer enn det, jeg lånte 4 ganger årsinntekten min, og enda hadde jeg en kvart mill i studielån/billån fra før. Jeg vet om andre som låner mye mer. Det der med max 3 ganger inntekten er avleggs hos de fleste.

Mine lån betjenes helt greit, har omtrent samme utgifter som nnår jeg leide.

Ok, trodde bankene var blitt kjempestrenge på hvor mye de lånte ut nå, jeg.

Men ellers er jeg selvfølgelig enig med deg, så kan man få lån, bør man kjøpe.

mumitrollet
Skrevet

kunne få lån jeg...

Ikke noe problem, men sørg for å få god toppfinasiering dersom du ikke har egenkapital (over 80%). Det er nemlig denne som kan komme til å koste skjorta.

Lykke til!

Skrevet

kunne få lån jeg...

Ja, du får lån, spørsmålet er bare hvor mye.

Men ifølge mumitrollet får man mer enn jeg trodde, så kanskje det går. Du bør kontakte noen banker og sjekke litt.

mumitrollet
Skrevet

Ok, trodde bankene var blitt kjempestrenge på hvor mye de lånte ut nå, jeg.

Men ellers er jeg selvfølgelig enig med deg, så kan man få lån, bør man kjøpe.

Tvert i mot, det er kjempeenkelt å få lån, men renta varier veldig...

Skrevet

Tvert i mot, det er kjempeenkelt å få lån, men renta varier veldig...

Det var ikke det jeg opplevde da jeg selv søkte lån for to år siden for å utbedre badet.

Det var vanskelig å få innvilget lån over 2,5 ganger årsinntekten min - måtte søke banksjefen og greier... men da det var innvilget, var det like billig som det øvrige lånet mitt.

Ugga Bugga
Skrevet

kunne få lån jeg...

Jo, men med lønn på 3000 000, så er 2.5 ganger inntekten din omtrent 750 000. Hvis du har et par hundre tusen i studielån, så er vi fort nede i 500 000 som du får lov til å låne til bolig. Hvor finner man en bolig til den prisen?

mumitrollet
Skrevet

Det var ikke det jeg opplevde da jeg selv søkte lån for to år siden for å utbedre badet.

Det var vanskelig å få innvilget lån over 2,5 ganger årsinntekten min - måtte søke banksjefen og greier... men da det var innvilget, var det like billig som det øvrige lånet mitt.

Det er vel oppussing? Det er andre regler for slike lån, bl.a. om banken må øke sin panteobligasjon osv. Jeg fikk nylig lån til utbygging, det var litt plunder, men det gikk greit det også.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det kommer sikkert mye an på hvilket forhold en har til banken.

Vi har hatt samme bank "bestandig". Da vi tok opp lån første gang, var det veldig omstendelig med finregning på lønninger og studielån.

Nå har vi vist oss som ansvarlige kunder med stor betalingsvilje. (Betaler ofte inn ekstra når vi kan). De lånene vi har tatt opp senere får vi innvilget over telefonen med en gang.

mumitrollet
Skrevet

Vi har hatt samme bank "bestandig". Da vi tok opp lån første gang, var det veldig omstendelig med finregning på lønninger og studielån.

Nå har vi vist oss som ansvarlige kunder med stor betalingsvilje. (Betaler ofte inn ekstra når vi kan). De lånene vi har tatt opp senere får vi innvilget over telefonen med en gang.

Jeg hadde ikke noe kundeforhold til den banken jeg valgte i det hele tatt.

Skrevet

Nei, mitt forhold til banken er som deres.

Kundekonsulenten sa faktisk at hun aldri hadde hatt en kunde med så god oversikt over privatøkonomien, og at hun ikke hadde noen problemer med å stole på meg.

Skrevet

Det er vel oppussing? Det er andre regler for slike lån, bl.a. om banken må øke sin panteobligasjon osv. Jeg fikk nylig lån til utbygging, det var litt plunder, men det gikk greit det også.

Nei, banken måtte ikke øke pantet, jeg hadde allerede tatt høyde for det ved å tinglyse et høyere pant da jeg tok opp det første lånet.

Det dreide seg kun om at beløpet kom over 2,5 ganger årsinntekten.

mumitrollet
Skrevet

Nei, banken måtte ikke øke pantet, jeg hadde allerede tatt høyde for det ved å tinglyse et høyere pant da jeg tok opp det første lånet.

Det dreide seg kun om at beløpet kom over 2,5 ganger årsinntekten.

Da synes jeg du har en lite fleksibel bank.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, mitt forhold til banken er som deres.

Kundekonsulenten sa faktisk at hun aldri hadde hatt en kunde med så god oversikt over privatøkonomien, og at hun ikke hadde noen problemer med å stole på meg.

Da forstår jeg ikke hvorfor det var så "plundrete" for deg. Godt at du fikk lånet da :-)

Skrevet

Da synes jeg du har en lite fleksibel bank.

Jeg fikk jo lånet, da.

Og jeg skjønner banken godt, for jeg husker tidlig nitti-tall, og "gjeldskrisen". Da fikk de fæle bankene skylden for det meste, siden de hadde lånt ut mer penger enn folk hadde råd til å betale på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...