Gå til innhold

Blodtrykksfall

Anbefalte innlegg

Gjest redd-ink
Skrevet

Hvordan virker et skikkelig blodtrykksfall??

driverå seponerer cipralex som jeg har tålt dårlig, men da jeg kom lavt ned i dose opplevde jeg noe for meg skremmede.

Jeg skulle stå opp om morgenen, og ble vel bråvekt i drømmeland, og sto fort opp da klokka var mange. sprattvel opp av senga, men jeg greide ikke stå på beina... hodet var helt tomt og rart, og jeg datt tilbake på sengen. Kunne heller ikke sitte oppreis eller snu meg. Var merkelig svimmel..kan ikke forklare det. Fikk vel også angst..og hadde voldsomme frost-rier og kalde titringer i hodet. Alt fungerte ellers... ben, armer, kunne prate,men var altså aldeles tom og merkelig svimmel i hodet, slik at jeg bare måtte ligge.Lå halvannen time... men vet ikke hvor lenge det varte, for torde ikke annet enn å ligge der.

Kan dette ha vært et blodtrykksfall??

Gjest redd-ink
Skrevet

jeg glemte en ting--- håper ikke det koster ekstra... er blodtrykksfall farlig?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Synes ikke dette høres ut som "seponerings-symptomer" som man kan oppleve dersom man trapper for raskt ned med anti-depressiva. De fleste opplever da helt kortverige "lynglimt i hodet" eller kortverige støt-føllser i armer/ben. Blodtrykksfall som kommer fordi man reiser seg for raskt pleier å gå over med en gang man legger seg ned. Begge disse tilstander er ufarlige. Du kan lese litt om ulike typer svimmelhet her i DOL. Dersom du har hatt hodepine, kvalme eller andre nevrologiske rest-plager bør du få en legesjekk snarest; det KAN ha vært en liten være hjerneblødning. Dersom du nå er helt frisk igjen kan du bestille en vanlig time. Muligens har du hatt et blodtrykksfall; en normal kroppsreaksjon når man er varm og reiser seg for raskt. Så har kanskje angsten tatt overhånd med hyperventilering, hjertebank etc.

Gjest redd-ink
Skrevet

Synes ikke dette høres ut som "seponerings-symptomer" som man kan oppleve dersom man trapper for raskt ned med anti-depressiva. De fleste opplever da helt kortverige "lynglimt i hodet" eller kortverige støt-føllser i armer/ben. Blodtrykksfall som kommer fordi man reiser seg for raskt pleier å gå over med en gang man legger seg ned. Begge disse tilstander er ufarlige. Du kan lese litt om ulike typer svimmelhet her i DOL. Dersom du har hatt hodepine, kvalme eller andre nevrologiske rest-plager bør du få en legesjekk snarest; det KAN ha vært en liten være hjerneblødning. Dersom du nå er helt frisk igjen kan du bestille en vanlig time. Muligens har du hatt et blodtrykksfall; en normal kroppsreaksjon når man er varm og reiser seg for raskt. Så har kanskje angsten tatt overhånd med hyperventilering, hjertebank etc.

Nå skremte du vettet av meg og gav meg en søvnløs natt... for jeg lider av somatisert GAD,og har svimmelhet, kvalme, ernergiløshet pluss mange ekle symptomer fra sns, daglig. Har hatt det i 12 år. Derfor jeg prøvde cipralex. Men ble ikke bedre, så psykiater ba meg seponere. Har brukt dem i ett år nå. Ble veldig syk undre opptrapping,og måtte gjøre det veldig langsomt, har seponert enda langsommere. Brukte ikke mere enn 7,5mg påstabil dose ett halvt år. Og da hadde jeg serumverdi på 40.

Var til MR for snart 2 år siden. Alt bra med hodet, men foralkning og slitasje i nakken. Har ikke høyt blodtrykk, ikke høyt kolesterol, lavt triglyserin,har aldri røyket,ikke brukt hormoner. 45år---tok mange blodprøver for 3 mnd siden som alle var normale.

Bruker en del disperil for muskelsmerter,(acetyl-syre som jo og er blodfrotynnede) samt medox, en antioksydant som blant annet skal fortynne blodet og hindre blodlevringer.

hadde en anfall på opptrapping av cipralex og. Hvor jeg plutselig ble kvalm, veldig intens ekkel kvalme og uvelhet mens jeg kjørte bil. Tenkte hva i all verden er det som skjer. Fikk kjørt inn til siden, hvorpå jeg fikk et voldsomt klem i kjevemusklene på begge sider.Det titret/gnistret noe veldig inne i munnen,også kom det noen voldsomme svimmehetsbølger gjennom hodet, samt veldig varme, og så titret det i hele hodet. Trodde min siste time var kommet da og. Men så var det over. Fikk kommet meg til lege som sa jeg hadde hatt et panikkafall på grunn av oppstart cipralex (aldri hatt slike anfall før). Hadde blodtrykk 60/120--(pleier å ligge mellom 60 og 80) som var litt lavt med henhold til at jeg innvendig var veldig stresset og engselig. Legen trodde derfor panikkanfallet var ledsaget av et blodtrykksfall.

har hatt slike små ekle svimmelhetsanfall under behandling cipralex...og så dette voldsomme andfallet ?? (hjerneblødning??)denne morgenen jeg beskrev.

Virket som jeg følelesesmessig også oversteg en terskel på dose cipralex, da jeg fikk et sammenbrudd etterpå. Veldig økt angt og depresjon-- som er vanlig i seponering ssri for oss som ikke tåler det.

Jeg tenkte ikke på at dette var noen hjerneblødning siden jeg tok alle nevroligsike tester jeg kunne klare liggende. Kunne lee alle ti fingre, tær, prate, peke på nesa, så fingrene i sidesyn. Ting som nevrolog har sjekket på meg. Gikk også støtt når jeg sto opp. Men svimmel var jeg og er jeg. Får også slike ekle små fem sekunders svimmehetsanfall, men det hadde jeg også under oppstart og underveis i cipralex behandlingen,som aldri hadde noen nytte på meg, bortsett fra og påføre meg mere angst..på grunn av anfall.

Men nå er jeg og redd jeg har hatt hjerneblødning. Mormoren min satt lam og uten taleevne i 10 år. fra hun var 70 til 80, så den diagnosen skremmer vettet av meg.

Skal bestille time hos legen, og må vel til MR gjen da. Nå som jeg sliter med panikkanfall.. er ikke det enkelt. Var ille nok for to år siden. Vet ikke om jeg orket mer snart. er helt frynsete, og nå falt korthuset sammen igjen---.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...