Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei !Har et spørsmål i fht. nummenhet i fingre/ansikt.(Er en jente på 34 år og synes selv å ha en god helse.)Jeg har et aktivt yrke og trener også regelmessig, men oftere og oftere merker jeg en nummenhet i ansikt og hender når jeg er i bevegelse. Dette er ikke noe som gir smerter, men gir meg liten følighet med hva jeg holder på med.Det er nesten som når man sier at det har sovnet men i motsetning til dette vedvarer da dette selv når jeg er i bevegelse. Hva kan dette være? Synes mest at det er litt ubegelig siden dette nedsetter meg litt i den jobben jeg skal utføre... Håper at du kan gi meg et svar på hva dette kan være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229176-nummenhet-i-h%C3%A5ndansikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Parestesier ( prikking/stikking i huden) kan komme av klem på nerver, eller forbigående nedsatt blodsirkulasjon. Hos noen kan prikninger i fingrene skyldes klem på nerver i nakken. Men vanligste årsak til samtidig parestesi i ansikt og fingre er hyperventilering. Da blir det små gass-forskyvninger i blodet grunnet for hurtig pusting, oftest pga. ubevisst angst. Kan også komme pga hevelser i hendene, hvis man løper med dem ned og får små hevelser. Plagen kan en sjelden gang være tegn på salt-forskyvninger i blodet, eller annen nervesykdom. Synes du kan be om en vanlig helsesjekk siden dette har vart en stund. Prøv å legg merke til nøyaktig hvor på huden du har plagene, litt mer om i hvilke situasjoner etc..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...