Gå til innhold

Anbefalte innlegg

DigitalNomaden

Hei

Jeg er en 21 år gammel mann, som de siste ukene har begynnt å røyte ganske mye. Det ligger masse hår på puten hver morgen, samt at det faller ut relativt mye hvis jeg drar hånden gjennom håret. Ingen i min familie har vært plaget av hårtap, verken på min mors eller fars side. Så jeg lurer derfor på hva som kan være grunnen til den vanvittige røytingen, for dette har ikke hendt meg før. Jeg er pollenalergiker, men tar ingen medisiner.

Jeg tar tilskuddet Møllers Total hver dag, og det skal inneholde det jeg trenger av B-vitaminer. Så hvis du kunne remset opp noen årsaker til min kondisjon så hadde det vært fint. Jeg bruker foreksempel lue veldig hyppig, hver dag. Kan dette ha noe å si for røytingen? Jeg har også ikke mosjonert særlig de siste månedene. Har sittet veldig mye inne foran diverse skjermer, hvis dette kan ha noe innspilning? Har heller ikke klippet meg på lenge..

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229185-r%C3%B8ytingh%C3%A5rtap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinnen med utopiene

Jeg vet ikke om det er bevist noe, men har hørt at man kan miste hår av å bruke mye lue. En jeg gikk på skole med fikk måne som 20-åring, og han brukte alltid lue. Ellers kan sjampo og mye bruk av hårprodukter, kosthold og humør spille en rolle.

Med meg så går det mye i perioder. Mister masse hår på vinteren.

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

du kan nok slappe av. Det dreier seg sannsynligvis om såkalt telogent effluvium eller alopecia areata (fine navn?).

Du er ikke arvelig disponert, og slike arvelige hårtap er vanligvis ikke så akutt som du beskriver.

Alopecia areata, eller flekkvist håravfall er ganske vanlig og som regel forbigående. Vanligvis er dette hårtapet flekkvist, men diffust hårtap forekommer også. Håret kommmer tilbake og er sjeldent svært omfattende, selv om det kan skje.

Telogent effluvium er vanlig etter stresstilstander, fysisk eller psykisk, og skyldes at håret som vanligvis befinner seg i forskjellige faser i hårsyklus, synkroniseres i syklus, og faller ut på likt noen tid etter. Typisk er hårtap som mange kvinner opplever noen måneder etter en fødsel. En skikkelig influensa kan resultere i det samme.

Vennnlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...