Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange plikter din 14-åring har i hjemmet.

Vi har ei 14 år gammel fosterjente boende hos oss - og vi prøver å komme til enighet med henne - i den grad det er mulig - om hvilke plikter hun skal ha.

Hva er rimelig??

Hittil har vi "krevd":

* at hun har ansvaret for kjøkkenet 2 x i uka (dekke middagsbord og ta oppvask)

* at hun har ansvaret for å holde eget rom ryddig og rent

* at hun har ansvaret for å vaske egne klær

* at hun har ansvaret for å støvsuge i loftsstua 1 gang i uka (dette fordi hun har hamster - og det blir mye bøss og sponflis rundt der bruet står)

* at hun hjelper til hvis vi ber henne om noe

Er dette mye, lite eller passe?

fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var litt voldsomt at hun skal vaske sine egne klær - ellers var det vel ganske normalt? - min 14-åring har bare rommet sitt hun skal ta vare på.

Skrevet

Syns det var litt voldsomt at hun skal vaske sine egne klær - ellers var det vel ganske normalt? - min 14-åring har bare rommet sitt hun skal ta vare på.

Jeg reagerte også på det med klærne, men på den annen side er det mange tenåringer som "rydder på rommet" ved å slenge alt tøy, skittent som rent, til vask, og det kan man kanskje forhindre ved å gi dem ansvaret for vaskingen selv.

Gjest Pås
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det var FOR mye, men det er jo mye! Dersom jeg hadde fått snart 16-åringen min til å gjøre så mye, hadde jeg vært fornøyd. Han må holde orden på sitt eget rom (blir ryddet en dag i uken, kvelden før vaskehjelpen skal komme), lage middag to dager i uken (han gjør dette så enkelt som mulig, gjerne ostesmørbrød), når han lager middag rydder jeg opp. Holde orden på fellesrom som han deler med søsteren (men HVEM har lagt de avisene der egentlig?)

Og ellers selvsagt gjøre det vi ber ham om!

mvh

Skrevet

Jeg reagerte også på det med klærne, men på den annen side er det mange tenåringer som "rydder på rommet" ved å slenge alt tøy, skittent som rent, til vask, og det kan man kanskje forhindre ved å gi dem ansvaret for vaskingen selv.

vel, min datter har så vidt begynt å skjønne at hun kan vaske de selv for å få litt fortgang i prosessen - men vi krever det ikke av henne.

Skrevet

Syns kanskje at det var litt mye at hun må vaske sine egne klær, men hvis det hadde blitt "strøket" av listen, så hadde jeg syns det var passe.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Synes dette virker greit, bortsett fra det å vaske sine egne klær.

mil1365380270
Skrevet

Rart hun må vaske sine egne klær kanskje? Hvorfor ikke ta de sammen med resten? Du sier hun skal gjøre ting dere ber henne om, da kan sette på vasken av og til være en sånn ting?

Vet ikke om hun gjør mye sammenlignet med andre 14-åringer, men jeg synes det er mye. Holde rommet ryddig til enhver tid - huset vårt er ikke ryddig til enhver tid. Hvis hun utfører de oppgavene hun har ordentlig, uten å mukke, hele tiden, da synes jeg hun er en veldig flink 14-åring :-)

Skrevet

Rart hun må vaske sine egne klær kanskje? Hvorfor ikke ta de sammen med resten? Du sier hun skal gjøre ting dere ber henne om, da kan sette på vasken av og til være en sånn ting?

Vet ikke om hun gjør mye sammenlignet med andre 14-åringer, men jeg synes det er mye. Holde rommet ryddig til enhver tid - huset vårt er ikke ryddig til enhver tid. Hvis hun utfører de oppgavene hun har ordentlig, uten å mukke, hele tiden, da synes jeg hun er en veldig flink 14-åring :-)

Nå har vi ikke krevd at rommet skal være ryddig til enhver tid, men at det er hun som har ansvar for å rydde og vaske der.

Etter min vurdering er det nokså rotete til en hver tid .... ;o)

fra

Skrevet

Jeg synes dette virker helt passe. Men det med klærne: ville det ikke vært lettere (og mer økonomisk) om alles klær ble vasket sammen? Så kan hun evt. ha ansvaret for å henge de opp.

mil1365380270
Skrevet

Nå har vi ikke krevd at rommet skal være ryddig til enhver tid, men at det er hun som har ansvar for å rydde og vaske der.

Etter min vurdering er det nokså rotete til en hver tid .... ;o)

fra

He-he ;-)

Skrevet

Glemte å kommentere det med klesvask!

Av erfaring blir man sjelden rik, men av og til litt klokere :oD

Grunnene til at vi vil at hun skal vaske egne klær er hovedsaklig:

* forhindre at å rydde på rommet er synnonymt med å fylle opp skittentøykurvene!

* å slippe at yndlingsbuksa og/eller genseren helst skulle ha vært vasket i går - og den må bare bli tørr til om to timer, for da skal den brukes!

Samtidig er ikke klesvask noen stor jobb, men man må følge litt med selv - og ta ansvar. Tror ingen blir utslitte av å vaske klær :o)

Selv vasker jeg til 2 voksne og 2 barn - og er det plass til mer enn det jeg har i "mine" kurver, tar jeg selvfølgelig en sjekk i hennes .... men det er altså hun som har ansvaret for at hun har rent tøy å ha på seg.

Ser at mange reagerer på dette med klesvask, men det er faktisk én av oppgavene hun selv syns er OK.

fra

Skrevet

Jeg er enig med de under her. Det meste ser greit ut, unntatt det med egen klesvask. Krav til sortering av eget skittentøy, kanskje?

Skrevet

* forhindre at å rydde på rommet er synnonymt med å fylle opp skittentøykurvene!

* å slippe at yndlingsbuksa og/eller genseren helst skulle ha vært vasket i går - og den må bare bli tørr til om to timer, for da skal den brukes!

Samtidig er ikke klesvask noen stor jobb, men man må følge litt med selv - og ta ansvar. Tror ingen blir utslitte av å vaske klær :o)

Selv vasker jeg til 2 voksne og 2 barn - og er det plass til mer enn det jeg har i "mine" kurver, tar jeg selvfølgelig en sjekk i hennes .... men det er altså hun som har ansvaret for at hun har rent tøy å ha på seg.

Ser at mange reagerer på dette med klesvask, men det er faktisk én av oppgavene hun selv syns er OK.

fra

Det synes jeg høres veldig fornuftig ut.

mil1365380270
Skrevet

fra

Vet ikke hvorfor jeg reagerte på klesvasken. At det på en måte blir "hennes" tøy og "deres" deres kanskje?... Men jeg ser helt klart at det er en fornuftig og fin løsning :-)

Gjest primus
Skrevet

fra

Grunnen til at jeg reagerte på klesvasken, var at det skapte et skille mellom henne og dere. Hun hører ikke ordentlig til liksom.

Skrevet

Synes det høres lite ut jeg...

Da jeg var 14 gjorde jeg halvparten av husarbeidet. Vasket badet annen hver uke, tørket støv, oppvask, klesvask osv. U name it.

Skrevet

Grunnen til at jeg reagerte på klesvasken, var at det skapte et skille mellom henne og dere. Hun hører ikke ordentlig til liksom.

Joda, hun hører absolutt til her :o)

- Ei flott jente, som det er lett å bli veldig glad i. Hun har slått seg til ro her - og er som ei storesøster for våre småjenter.

Klesvasken tok også storjentene våre selv, da de var omtrent på samme alder - og de små slipper ikke unna de heller ..... men enda noen år skal jeg vaske for dem :oD

fra

Mary Poppins
Skrevet

Synes det høres lite ut jeg...

Da jeg var 14 gjorde jeg halvparten av husarbeidet. Vasket badet annen hver uke, tørket støv, oppvask, klesvask osv. U name it.

Oi da var du flink! :)

Skrevet

Oi da var du flink! :)

Det var den gang.

Du skulle sett hvor jeg bor nå, teoretisk leier jeg alene, men kaninene er hyppige gjester ;-)

Kan vel og nevnes at jeg fikk 200 kr i uka for all husarbeidet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...