Gå til innhold

Hva kaller en offentlige ansatte som gjør narr av pasientene?

Anbefalte innlegg

Gjest preikeidag
Skrevet

Har ikke jobbet så lenge i helsevensenet, men nok til å høre en del ting jeg synes dårlig om.

Vi har sykepleiere som aper etter pasientene, når de ikke ser eller hører på. De kaller det galgenhumor, som de må ha for å komme gjennom dagen.

Jeg har mye humor, men ikke på bekostninger av syke pasienter. Da jeg hører disse utsagnene får jeg rett og slett vondt i magen.

Hva gjør man, og er dette dårlige holdninger eller skjulte verdier? Eller mangel på respekt?

Videoannonse
Annonse
Gjest prust
Skrevet

Foreldrene mine var lærere, og jeg hørte ALDRI at de gjorde narr av elever.

Det året jeg var au-pair i Frankrike, bodde jeg hos en privat lege, som av og til hadde vakter på et sykehus. Det hendte han fortalte "morsomme" historier om pasienter ved middagsbordet. Jeg var rystet, men turde ikke si noe.

Synes den oppførselen du beskriver er uakseptabel! Kan du ikke si i fra til noen da? Nærmeste overordnet? Verneleder eller personalansvarlig?

Skrevet

Dårlige holdninger og mangel på respekt. Utvilsomt.

Gjest primus
Skrevet

Jeg bare undrer meg sammen med deg. Ble like skuffet da jeg jobbet på en sjukeheim i forbindelse med attføring. Trodde folk som hadde valgt et slikt yrke hadde stor forståelse for syke og gamle jeg, men jeg opplevde også at de harselerte med de de skulle hjelpe. Men kanskje det ikke er nok folk her i verden med respekt og empati til å fylle opp jobbene i helsesektoren? Da må en jo fylle opp med de som ikke har slike egenskaper.

Gjest sirikat
Skrevet

Si i fra. Hvis det ikke hjelper, så får du si i fra til ledelsen. Gii eksempler på hva de sier/gjør. Det skal mye til at de klarer å bortforklare oppførselen sin.

Gjest Calóni
Skrevet

Hei!

Jeg jobber i helsesektoren, og jeg må si jeg både kjenner meg igjen og ikke kjenner meg igjen i det du sier. På arbeidsplassen min er vi ganske klare på at vi ikke skal gjøre -narr- av brukerne noen gang.

Men det med galgenhumoren er en viktig del av arbeidsdagen. Vi må slå en fleip eller to i løpet av dagen, ganske enkelt fordi man opplever så mye i løpet av en vakt at man trenger et pusterom.

Men jeg vil igjen presisere,- det er IKKE greit å gjøre narr av brukere. De er i en sårbar situasjon, som de slett ikke har ønsket å komme i.

Men morsomme historier kommer, og de forteller vi noen ganger hverandre. Men ikke utenfor personalrommet, og heller ikke på tvers av vaktene.

Gjest Settlers
Skrevet

Uakseptabelt. Det er ikke mye humor i det, nei.

Skrevet

Jeg lå ved siden av en som prompa ca hvert 10. minutt.

Akkurat når jeg holdt på å sovne så kom det:

PRRRRROOOOMMPP!!!

Jeg klaget på min vanlige måte, omstendelig - med en sørgmodig og uendelig trist lidende stemme, men tror du jeg fikk noen sympati? Nei. Sykepleiereren bare lo, jeg tror faktisk hun lo så hun holdt på å tisse på seg.

petter smart
Skrevet

Ser ikke helt det store problemet så lenge pasientene ikke får med seg det som skjer.

Det er vel ikke uvanlig i mange yrker at man gjør narr av kundene e.l.

Skrevet

Tror dette er mer en overlevelsestaktikk, jeg. De mener ikke noe vondt med det, men det er en teknikk (ubevisst, oftest) for å distansere seg emosjonelt fra pasientene. Når man jobber tett på alvorlig syke mennesker KAN man ikke ta det helt innover seg, da ville man gått rundt i et emosjonelt kaos til enhver tid. Å distansere seg er helt nødvendig for å kunne gi pasientene den omsorg de har behov for.

Humor er _en_ teknikk som fungerer på noen, andre bruker andre teknikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...