Gå til innhold

Manglende barnehegeplass og 100 % Stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg har havnet i følgende situasjon:

Jeg er aleneforsørger og jobber i 100 % stilling.

Jeg har to barn, eldstemann skal begynne på skole til høsten og yngstemann ( 3 år ) står uten barnehageplass. Han ble oppsagt i sin nåværende barnehage fordi den skal gjøres om til småbarnsbarnehage (0-3).Jeg bor i en kommune med veldig dårlig barnehagedekning, og etter hovedopptak og suppleringsopptak står jeg ute plass. Etter å ha snakket med kommunen og utallige private barnehager er utsiktene for å få en plass en meget dårlig. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre...

Tanken på å selge hjemmet mitt eller si opp jobben min og flytte, på grunn av manglende barnehageplass gjør vondt, både fordi jeg trives i jobben og fordi min eldste datter er godt etablert i nærmiljøet og gleder seg til å begynne på skolen med venninnene sine.

Hvis jeg tar ulønnet permisjon fra jobben til det dukker opp en barnehageplass, vil jeg da få overgangsstønad fra trygdekontoret ?

Er det andre stønader fra trygdekontoret jeg kan søke om når jeg står uten inntekt ?

Evt. hvor mye snakker vi om overgangsstønad/andre stønader ?

Er det noen regler som sier at jeg har krav på barnehageplass ?

Hvilke rettigheter har jeg, og hvilke råd kan du gi til meg som er aleneforsørger og er havnet i denne situasjonen ?

Kan arbeidsgiver nekte meg ulønnet permisjon grunnet manglende barnehageplass ?

På forhånd takk for utfyllende svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at du får noen stønader om du tar ulønnet permisjon pga av manglende barnehageplass. Da ville jo haugevis av foreldre sagt opp barnehageplassene og gjort akkurat det...

Dagmamma er vel løsningen da?

Skrevet

Jeg tviler på at du får noen stønader om du tar ulønnet permisjon pga av manglende barnehageplass. Da ville jo haugevis av foreldre sagt opp barnehageplassene og gjort akkurat det...

Dagmamma er vel løsningen da?

Huff, ja....

Hvite dagmammaer er ikke å oppdrive i nærheten, og de som jobber svart tar jo mellom 5 og 7000 kroner i måneden. De vet at det er mange desperate foreldre rundt omkring...

Med sort dagmamma vil jeg ikke få stønad til barnepass, og dermed blir regnestykket vanskelig...

Nå hørtes jeg vedldig sytete ut...he, he...dårlig dag i dag.

Gjest LOTUS78
Skrevet

kontakt www.aleneforeldreforeningen.no kanskje de kan si noe m dine rettigheter. Ellers hadde jeg ringt til "inntakskontoret"for barnehagen, mulig det har skjedd en feil i inntaket til barnehagen. Lykke til.

Signaturelle
Skrevet

Har du sjekket om det er dagmammaer tilgjengelig der du bor?

Skrevet

Huff, ja....

Hvite dagmammaer er ikke å oppdrive i nærheten, og de som jobber svart tar jo mellom 5 og 7000 kroner i måneden. De vet at det er mange desperate foreldre rundt omkring...

Med sort dagmamma vil jeg ikke få stønad til barnepass, og dermed blir regnestykket vanskelig...

Nå hørtes jeg vedldig sytete ut...he, he...dårlig dag i dag.

Jeg skjønner godt at du er fortvilet, men kontakt barnehagekontoret f.eks. og hør der. Høres rart ut at barnehagen bare kan sparke dere ut uten å sørge for plass i en annen barnehage.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er fortvilet, men kontakt barnehagekontoret f.eks. og hør der. Høres rart ut at barnehagen bare kan sparke dere ut uten å sørge for plass i en annen barnehage.

Det synes jeg også, men det er ansvarlige for opptak til barneheger i kommunen som gav meg den plassen jeg nå har mistet, og kommunnen har selv godkjent at barnehagen blir omgjort til småbarnsbarnehage...uten å gi meg en ny plass.

Begynner nesten å tro at det er fordi jeg er innflytter og ikke integrert i den indre kretsen ( lite sted )...neida..skal ikke spekulere...fremdeles en dårlig dag..he, he.

Jeg har pest på telefonen til barnehagekontoret hver uke siden hovedopptaket...Kankje de ikke liker småhissige bergensere ???...he, he

Skrevet

Det synes jeg også, men det er ansvarlige for opptak til barneheger i kommunen som gav meg den plassen jeg nå har mistet, og kommunnen har selv godkjent at barnehagen blir omgjort til småbarnsbarnehage...uten å gi meg en ny plass.

Begynner nesten å tro at det er fordi jeg er innflytter og ikke integrert i den indre kretsen ( lite sted )...neida..skal ikke spekulere...fremdeles en dårlig dag..he, he.

Jeg har pest på telefonen til barnehagekontoret hver uke siden hovedopptaket...Kankje de ikke liker småhissige bergensere ???...he, he

Så det er snakk om en kommunal barnehage? Da trodde jeg faktisk barnehagen var _pliktig_ til å skaffe deg ny plass når de legger ned den eksisterende barnehagen!

Ring den/de andre barnehagen(e) direkte og mas på dem!

Skrevet

Så det er snakk om en kommunal barnehage? Da trodde jeg faktisk barnehagen var _pliktig_ til å skaffe deg ny plass når de legger ned den eksisterende barnehagen!

Ring den/de andre barnehagen(e) direkte og mas på dem!

Takk for positive svar :)

Jeg får fortsette å ringe rundt og mase.

Det er søren ikke mye som er tilrettelagt for kvinner som er yrkesaktiv og aleneforsørgene. Det ideelle er vel å bli arbeidsledig og motta overgangsstønader, bostøtte og fandens oldemor...da tror jeg saktens arbeidsgiveren min hadde blitt lettet også...he, he

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Det er vel ingen som direkte vil ha krav på bhg plass, men enkelte kan feks. pga av vanskelig familiesituasjon, eneforsørgere o.l. få prioritert listeplassering.

Når det gjelder overgangsstønad sier lovteksten følgende:

"Overgangsstønad gis til enslig mor eller far som midlertidig er ute av stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid på grunn av omsorg for barn (971) eller fordi vedkommende først etter en utdanningstid (972) eller omstillingstid kan få arbeid. (973)

Overgangsstønad kan gis til det yngste barnet fyller åtte år, men ikke i mer enn sammenlagt tre år etter at det yngste barnet ble født. (974) I tillegg kan det gis overgangsstønad i opptil to måneder før fødselen. (975)"

Overgangsstønad er en årlig ytelse på 1,85 ganger G, ca. 112293,15/år.

En annen stønad vil være kontantstøtte, men om barnet er over 3 år får du ikke dette.

Om arbeidsgiver kan nekte permisjon kan jeg ikke svare deg på konkret, det kan avhenge noe av tariffavtaler, arbeidsavtaler, stillingsinnhold m.m.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Det er vel ingen som direkte vil ha krav på bhg plass, men enkelte kan feks. pga av vanskelig familiesituasjon, eneforsørgere o.l. få prioritert listeplassering.

"Overgangsstønad gis til enslig mor eller far som midlertidig er ute av stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid på grunn av omsorg for barn (971) eller fordi vedkommende først etter en utdanningstid (972) eller omstillingstid kan få arbeid. (973)

Overgangsstønad kan gis til det yngste barnet fyller åtte år, men ikke i mer enn sammenlagt tre år etter at det yngste barnet ble født. (974) I tillegg kan det gis overgangsstønad i opptil to måneder før fødselen. (975)"

En annen stønad vil være kontantstøtte, men om barnet er over 3 år får du ikke dette.

Om arbeidsgiver kan nekte permisjon kan jeg ikke svare deg på konkret, det kan avhenge noe av tariffavtaler, arbeidsavtaler, stillingsinnhold m.m.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...