Gå til innhold

Er det vanlig med retesting noen år etter en nevropsykogisk utredning?


Gjest deppa etter testresultat

Anbefalte innlegg

Gjest deppa etter testresultat

Jeg hadde en nevropsykologisk uredning som konkluderte med at jeg hadde store nonverbale lærevansker.

Har hatt problemer med å godta den diagnosen i ettertid, og følt meg veldig forvirret. Ikke minst på hva slags diagnose dette egentlig er. Står også at det er en sosial lærevanske,men kan ikke se at jeg skulle ha SÅ store problemer sosialt.

Jeg har og hadde en moderat depresjon da testingen foregikk og i tillegg sliter jeg med fysiske plager. Jeg lurer derfor på om dette kan ha spilt inn på resultatet, eller om de har tatt dette med i betraktning.

De konkluderte også med at jeg hadde bipolar lidelse.

Til tross for mine store nonverbale lærevansker, så studerer jeg på høyere grad på universitetet. Derfor tviler jeg litt på om denne diagnosen er helt riktig.

Er det vanlig med retesting etter noen år for å se om man da kommer til samme resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du selv ikke kjenner deg igjen på beskrivelsen av nonverbale lærevansker, så betviler jeg validiteten i testingen.

Men har det egentlig noen praktiske konsekvenser for deg? Kan du ikke bare se bort fra resultatet da det vel ikke har noen behandlingsmessige konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deppa etter testresultat

Dersom du selv ikke kjenner deg igjen på beskrivelsen av nonverbale lærevansker, så betviler jeg validiteten i testingen.

Men har det egentlig noen praktiske konsekvenser for deg? Kan du ikke bare se bort fra resultatet da det vel ikke har noen behandlingsmessige konsekvenser?

problemet er at beskrivelsene av nonverbale lærevansker er så diffuse at jeg vet faktisk ikke hva som er holdbart når jeg leser om det. Dessuten finnes det pedagogiske og nevrologiske definisjoner.

Jeg kan godt leve med at jeg har problemer med rom og retning, problemer med høyre og venstre, vansker med å kjenne igjen ansikter og sånn. Det er greit. Men det er dette med at det er en sosial lærevanske som jeg er veldig usikker på. Hvis jeg virkelig har det, så er det jo noe man bør være obs på i behandlingen. At jeg feks kan misforstå ting, eller tolke ansiktsuttrykk helt feil.

Nå kan det jo også tenkes at jeg er skeptisk fordi jeg egentlig ikke vil ha denne diagnosen på meg. Helst skulle jeg ønske at de ikke fant frem til noe som helst. Men når de først finner frem til noe, så finner de noe som ikke egentlig er en diagnose en gang, og som overlapper med veldig mange andre diagnoser.

Jeg har blitt veldig deprimert av dette og begynte å granske meg selv, og lurt på om det har skjedd noe i svangerskapet, om moren min drakk alkohol mens hun var gravid med meg. Om dette med å føle seg anderledes i barneårene hadde en nevrologisk årsak, eller skyldes dårlige hjemmevilkår.

Mange spørsmål her. Vet det ikke er sunt å gruble men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickelinick

Nonverbale lærevansker skal jo i prinsippet ikke gå utover studiene dine, og som du selv sier studerer du jo på et høyt nivå. Verbale lærevansker derimot ville gått utover dine evner til å tilegne deg kunnskap gjennom språk.

Hvorfor fikk du foretatt denne utredningen? Dersom det var fordi du hadde et/flere problem som angår nonverbal læring så er det vel greit å få det stadfestet og motta eventuell hjeøp og tilrettelegging?

Skjønner jo at det ikke er så gøy å få en "merkelapp" som en diagnose gjerne kan være da..

Ellers tror jeg det er ganske sannsynlig at en depresjon vil påvirke prestasjoner ifht nonverbale tester ettersom forskning viser at depresjon kan påvirke oppmerksomhet og innsats m.m.

Om det plager deg og du mener diagnosen er feilaktig ville jeg kontaktet det stedet hvor du fikk foretatt den første testen og bedt om, på grunnlag av det du skrev, få en ny utredning..

Tror jeg da.. Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deppa etter testresultat

Nonverbale lærevansker skal jo i prinsippet ikke gå utover studiene dine, og som du selv sier studerer du jo på et høyt nivå. Verbale lærevansker derimot ville gått utover dine evner til å tilegne deg kunnskap gjennom språk.

Hvorfor fikk du foretatt denne utredningen? Dersom det var fordi du hadde et/flere problem som angår nonverbal læring så er det vel greit å få det stadfestet og motta eventuell hjeøp og tilrettelegging?

Skjønner jo at det ikke er så gøy å få en "merkelapp" som en diagnose gjerne kan være da..

Ellers tror jeg det er ganske sannsynlig at en depresjon vil påvirke prestasjoner ifht nonverbale tester ettersom forskning viser at depresjon kan påvirke oppmerksomhet og innsats m.m.

Om det plager deg og du mener diagnosen er feilaktig ville jeg kontaktet det stedet hvor du fikk foretatt den første testen og bedt om, på grunnlag av det du skrev, få en ny utredning..

Tror jeg da.. Lykke til!:)

grunnen til at jeg stusser litt over diagnosen i forhold til høyere utdanning, er at jeg ble testet med matriser som visstnok var veldig dårlig. Det sto også at jeg hadde store konsentrasjonsproblemer, lett distraherbar, vanskeligheter med å planlegge etc. Noen av disse nonverbale testene måler jo også logisk sans, om man er i stand til å tilegne seg kunnskaper på abstrakt nivå osv.

Hvis jeg har problemer med dette så kan jeg ikke fatte at jeg holder på med hovedfag nå

En annen grunn til at jeg stusser var at jeg tilfeldigvis spurte noen som jobbet på Torshov kompetansesenter om man kunne ha nonverbale lærevansker og likevel studere på høyere nivå og være normalt intellektuelt utrustet, som de jo stadfester at jeg er. Det hadde de aldri hørt om på Torshov.

Så da kan man jo lure på om jeg er utviklingshemmed eller noe sånt. Eller om det er diagnosen/beskrivelsen som er uklar.

Jeg har iallefall aldri lest eller hørt om noen andre som har den diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma 24-7

grunnen til at jeg stusser litt over diagnosen i forhold til høyere utdanning, er at jeg ble testet med matriser som visstnok var veldig dårlig. Det sto også at jeg hadde store konsentrasjonsproblemer, lett distraherbar, vanskeligheter med å planlegge etc. Noen av disse nonverbale testene måler jo også logisk sans, om man er i stand til å tilegne seg kunnskaper på abstrakt nivå osv.

Hvis jeg har problemer med dette så kan jeg ikke fatte at jeg holder på med hovedfag nå

En annen grunn til at jeg stusser var at jeg tilfeldigvis spurte noen som jobbet på Torshov kompetansesenter om man kunne ha nonverbale lærevansker og likevel studere på høyere nivå og være normalt intellektuelt utrustet, som de jo stadfester at jeg er. Det hadde de aldri hørt om på Torshov.

Så da kan man jo lure på om jeg er utviklingshemmed eller noe sånt. Eller om det er diagnosen/beskrivelsen som er uklar.

Jeg har iallefall aldri lest eller hørt om noen andre som har den diagnosen.

Det er ikke så rart at du ikke har hørt om diagnosen tidligere. For så vidt jeg vet så er det ikke en godkjent diagnose i de internasjonale diagnosesystemer enda.

Men forøvrig, NVL og utviklingshemming er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deppa etter testresultat

Det er ikke så rart at du ikke har hørt om diagnosen tidligere. For så vidt jeg vet så er det ikke en godkjent diagnose i de internasjonale diagnosesystemer enda.

Men forøvrig, NVL og utviklingshemming er to helt forskjellige ting.

"Men forøvrig, NVL og utviklingshemming er to helt forskjellige ting."

takk for den. Det virker bare ikke slik i følge det jeg har lest. Der virker det som om alle som har dette, har store lærevansker, på grensen til PU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 24-7

"Men forøvrig, NVL og utviklingshemming er to helt forskjellige ting."

takk for den. Det virker bare ikke slik i følge det jeg har lest. Der virker det som om alle som har dette, har store lærevansker, på grensen til PU

Men slik er det ikke. Jeg håper du ikke blir møtt av det offentlige som om du faktisk var utviklinghemmet. Ikke for det, enten man er utviklingshemmet eller ikke så bør man forvente å bli møtt på en god måte, noe som desverre ikke altid er tilfelle.

Jeg syns kanskje du skulle be om en rediagnostisering, når du ikke finner deg selv i diagnosen. Den bør etter mitt syn ikke foretas av den/de som har gitt deg denne diagnosen, men kanskje et helt annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...