Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en sønn på 12 år som har hatt astma og allergi siden han var 3 år.Han har brukt astmamedisin hele tiden.Har brukt litt forskj.medisin opp gjennom årene,men nå bruker han Symbicort 2 ganger om dagen.Ved anfall har han bricanyl, veldig sjelden den blir brukt.Han har en mild form for astma.For noen år siden påsto legen at han var undermedisinert.Da prøvde vi å kutte ned på medisinen hans.Har prøvd flere ganger å kutte ned til 1 gang om dagen,men det går ikke lenge... Nå har det seg at han de siste årene ikke har vokst noe særlig på høyden, men heller litt i bredden.Han er ca. 1.45 m høy,og han blir 13 år i desember.Har brukt de samme buksene i flere år nå.Er derfor bekymret over om dette kan ha noe med astmaen å gjøre? Har lest at astmamedisinen kan virke inn på veksten.Stemmer dette? Har snakket med helsesøster,men hun mente det ikke var noe å bekymre seg for, siden de vokser i rykk og napp.Men jeg har en gnagende uro inne i meg.Kan du hjelpe meg????

Hilsen en bekymret mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229228-barneastma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Hvor mye eller lite inhalasjonscortison som skal til for å bremse veksten kan variere fra barn til barn. Derfor er bestandig målet å ha barna på den minste dosen som holder de symptomfrie. Men ellers har helsesøster helt rett, veksten kan gå veldig i rykk og napp med bra enderesultat. Snakk med barnelegen om dette. Hos barn synes jeg det er lettest åstyre dosen inhalasjonskortison når det kombineres med Singulaire. Dvs. at man i ditt tilfelle bruker pulmicort og ikke symbicort. Men som sagt, smak og behag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229228-barneastma/#findComment-1732978
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...