Gjest Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei. Har en sønn på 12 år som har hatt astma og allergi siden han var 3 år.Han har brukt astmamedisin hele tiden.Har brukt litt forskj.medisin opp gjennom årene,men nå bruker han Symbicort 2 ganger om dagen.Ved anfall har han bricanyl, veldig sjelden den blir brukt.Han har en mild form for astma.For noen år siden påsto legen at han var undermedisinert.Da prøvde vi å kutte ned på medisinen hans.Har prøvd flere ganger å kutte ned til 1 gang om dagen,men det går ikke lenge... Nå har det seg at han de siste årene ikke har vokst noe særlig på høyden, men heller litt i bredden.Han er ca. 1.45 m høy,og han blir 13 år i desember.Har brukt de samme buksene i flere år nå.Er derfor bekymret over om dette kan ha noe med astmaen å gjøre? Har lest at astmamedisinen kan virke inn på veksten.Stemmer dette? Har snakket med helsesøster,men hun mente det ikke var noe å bekymre seg for, siden de vokser i rykk og napp.Men jeg har en gnagende uro inne i meg.Kan du hjelpe meg???? Hilsen en bekymret mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229228-barneastma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hvor mye eller lite inhalasjonscortison som skal til for å bremse veksten kan variere fra barn til barn. Derfor er bestandig målet å ha barna på den minste dosen som holder de symptomfrie. Men ellers har helsesøster helt rett, veksten kan gå veldig i rykk og napp med bra enderesultat. Snakk med barnelegen om dette. Hos barn synes jeg det er lettest åstyre dosen inhalasjonskortison når det kombineres med Singulaire. Dvs. at man i ditt tilfelle bruker pulmicort og ikke symbicort. Men som sagt, smak og behag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229228-barneastma/#findComment-1732978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.