Gå til innhold

Angst/fobi for oppkast - hjelp!


Gjest bergensis

Anbefalte innlegg

Gjest bergensis

Eg har oppkast-angst/fobi. Eg har fullstendig angst for å spy sjølv, og eg har fullstendig angst for at andre skal spy.

Eg tar faktisk buss og fly, men det er på hengande håret. Folk kan jo bli bilsjuke!

Eg kan ikkje utdanne meg som sjukepleiar. Eg har vurdert å søke jobb i barnehage eller SFO, men har droppa det pga. at eg ser barna som ei gruppe av potensielle spyarar. Litt på kanten, men likevel...

Eg stivnar av skrekk, blir nummen og uvel og får hjertebank berre jenta mi hostar eller er uroleg i søvne.

Trur det kjem av at eg har hatt to fryktelige rundar siste 5 åra sjølv. Eg får veldige smerter i magen pga. elvablest/ødem i magesekken. Det er ingen smertestillande som hjelper, og det er heilt uutholdelig. I tillegg kjem jo alt det fæle med oppkast, diarè, klesvask, golvvask etc.

Trur kroppen min "hugsar" igjen smertene på ein måte. Har ingen andre forklaringar, for rasjonelt er det jo ikkje.

Av og til fryser eg fast og klarer ikkje eingong å sjå til jenta mi dersom ho hostar eller ynkar seg i søvne.

Det er skamfult, men sånn er det for meg. Mannen må ordne opp når det er bilsjuke også. Eg er nærmast ubrukelig på dette området,dessverre. I periodar har eg ikkje turt å vere aleine heime med jenta mi, for eg er så redd for at ho skal kaste opp.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

serenity777

Har hatt og har fortsatt sånn spyfobi som deg, men heldigvis i et mildere omfang etter jeg ble voksen. Tror at dette gjør at jeg aldri spyr. Har ikke spydd på nesten ti år.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, du kan jo ikke noe for det. Men en ting er sikkert, og det er at det blir ikke noe bedre at du unnviker slike situasjoner. Når det gjelder fobier, så må man konfrontere det man frykter. Ikke lett men, men. Kanskje du kunne prøve deg hos en psykolog eller psykiater som bedriver kognitiv behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...