Gå til innhold

Bruken av ordet sinnsykt


Gjest FrkHansen

Anbefalte innlegg

Gjest FrkHansen

Er det flere av dere som bruker det ordet i dagligtale om noe som er bra? Jeg er en av de og glemmer meg bort når jeg er hos psykiater, det liker hun ikke. Bare ler av det jeg (som er "gal") :) men hun blir litt snurt "sinnsykt ja, mmmm, knurr". Hva tenker dere om det=? Generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

serenity777

Jeg bruker ordet jeg. Det som irriterer meg 10 000 ganger mer er den feilaktige bruken av ordet schizofren. Vel, jeg er muligens schizofren, og derfor provoserer det meg at tilsynelatende oppegående "inntelektuelle" mennesker bruker det om å ha splittet personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg reagerer særdeles negativt på feilbruk av ordet sinnsykt og schizofren. Dette fordi jeg kjenner pasienter og pårørende som oppfatter dette som svært krenkende.

Den samme følelsen har jeg for ordet "lykkepille".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Jeg reagerer særdeles negativt på feilbruk av ordet sinnsykt og schizofren. Dette fordi jeg kjenner pasienter og pårørende som oppfatter dette som svært krenkende.

Den samme følelsen har jeg for ordet "lykkepille".

Helt enig! Det værste er jo at det er ganske "oppegående" personer som feilbruker det. Tenk at en sykdom som 1% av befolkningen har, og som er den viktigste grunnen til uføretrygd og med stor selvmordsrate, blir latterligjort på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg bruker ordet jeg. Det som irriterer meg 10 000 ganger mer er den feilaktige bruken av ordet schizofren. Vel, jeg er muligens schizofren, og derfor provoserer det meg at tilsynelatende oppegående "inntelektuelle" mennesker bruker det om å ha splittet personlighet.

Jeg trodde schizofreni var det samme som splittet personlighet...

Hva er schizofreni da?

Jeg bruker forøvrig verken sinnsykt eller schizofreni i min dagligtale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer særdeles negativt på feilbruk av ordet sinnsykt og schizofren. Dette fordi jeg kjenner pasienter og pårørende som oppfatter dette som svært krenkende.

Den samme følelsen har jeg for ordet "lykkepille".

Hva med ordet vanvittig? Det betyr det samme som sinnssyk, men vanvittig har allikevel blitt et allment akseptert ord, "en vanvittig bra konsert". Eller tar jeg feil, at vanvittig ikke er så akseptert som jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 24-7

Jeg reagerer særdeles negativt på feilbruk av ordet sinnsykt og schizofren. Dette fordi jeg kjenner pasienter og pårørende som oppfatter dette som svært krenkende.

Den samme følelsen har jeg for ordet "lykkepille".

Helt enig. Jeg syns og det er utidig når folk misbruker ordet alzheimer (alzheimer light etc for hver glemske person) Det er heller ikke en sykdom noen ville ønske å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Jeg trodde schizofreni var det samme som splittet personlighet...

Hva er schizofreni da?

Jeg bruker forøvrig verken sinnsykt eller schizofreni i min dagligtale :-)

Schizofreni er en alvorlig sinnslidelse som er preget av:

de fire negative symptomer:

Ambivalens(tvil)

Tankeforstyrrelser (rare tanker)

Autisme (innadvendthet)

Flate affekter

I tillegg kommer positive symptomer som:

Hallusinasjoner (høre stemmer)

vrangforestillinger

Multippel personlighetsforstyrrelse er noe helt annet, og en svært kontroversiell diagnose. Dvs å ha mere enn en personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xvcxcvx

Schizofreni er en alvorlig sinnslidelse som er preget av:

de fire negative symptomer:

Ambivalens(tvil)

Tankeforstyrrelser (rare tanker)

Autisme (innadvendthet)

Flate affekter

I tillegg kommer positive symptomer som:

Hallusinasjoner (høre stemmer)

vrangforestillinger

Multippel personlighetsforstyrrelse er noe helt annet, og en svært kontroversiell diagnose. Dvs å ha mere enn en personlighet.

en grunn til at mange folk tror schizofreni er å ha flere personligheter er at noen schizofrenes vrangforestillinger er at de er en annen person som f.eks "Winston Churchill" eller "Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd".

Og det er det som har blitt spredd som en farsott.

Men irriterende er det, når ordet schizofren brukes i avisene av kulturelle personligheter som sier at "det føltes veldig schizofrent, jeg var splittet mellom det valget og det valget" blabla

arg.

har en kamerat som er schizofren, og selv om han er opptatt av magi og mystikk og tror på mye rart, så har han vitterlig bare en personlighet...:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Schizofreni er en alvorlig sinnslidelse som er preget av:

de fire negative symptomer:

Ambivalens(tvil)

Tankeforstyrrelser (rare tanker)

Autisme (innadvendthet)

Flate affekter

I tillegg kommer positive symptomer som:

Hallusinasjoner (høre stemmer)

vrangforestillinger

Multippel personlighetsforstyrrelse er noe helt annet, og en svært kontroversiell diagnose. Dvs å ha mere enn en personlighet.

Jeg kan ikke noe om dette i det hele tatt og ble litt nysgjeerrig:

Hva betyr flate affekter?

Og hva er forskjell på det negative: vrangforestillinger/hallusinasjoner og det positive: rare tanker? Var det ikke det du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bedre "absurd".

Denne pølsa er absurd god!

Synes ikke det gjøre noe, en kan spøke med alt. Dette fordi om jeg har omgang med både "sinnsyke" og "alzheimere". Livet er ikke en passiv greie, men man må gjøre det morsomt selv! Alltid noen som blir fornærmet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lamictal

Det kommer vel akkurat på hvor mye selvironi man har?

Jeg har ingen problemer med sinnsyk, nuthead, sjuk i hue, psycho/psykopat, paranoid, noia eller andre ord man bruker for å understreke noe. Selvom jeg er alle disse tingene selv, foruten psykopat. Om jeg ikke hadde hatt selvironi hadde jeg sliti mye mer enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 24-7

Synes ikke det gjøre noe, en kan spøke med alt. Dette fordi om jeg har omgang med både "sinnsyke" og "alzheimere". Livet er ikke en passiv greie, men man må gjøre det morsomt selv! Alltid noen som blir fornærmet......

Blir aldri du fornærmet da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...