Gå til innhold

Jeg har lyst på hus - hvilket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nilia

5

• org

4

• keinstein

4

• flisa

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

uten tvil - BRUSE, det var det vi skulle ha ;)

Skrevet

gå inn her i stedet : http://www.alvsbyhus.no/

om det er i Norge du skal ha det da - - - de har

jeg liker så godt planløsningen til Bruse: http://www.alvsbyhus.no/husprogr/enplans/bruse.html

MEN, om man har unger er det likevel kjekt med 2 etasjer - så man kan bråke på hver sin kant :)

Skrevet

Jeg har også lyst på hus, og fant et mye finere enn disse. En gammel herregård i värmland, hundrevis av kvadratmeter, 30 dekar skog etc. Ulempen er lang vei til jobb (og sivilisasjon) :-)

"..............................................."

Skrevet

Jeg ville nok ikke valgt Älvsbyhus, men en annen husprodusent. Systemhus har vi, og er veldig fornøyde. Älvsbyhus ser veldig billig ut, men blir fort LANGT dyrere, hvis du vil ha andre løsninger enn standard-oppsettet. Fx. annen kjøkkeninnredning, gulvbelegg osv.

Noen i familien har ganske nytt Älvsbyhus, så vi har sett forskjellene på nært hold. Systemhus var langt mer fleksible, når det gjaldt å trekke ut utgifter ifbm. standardløsninger vi valgte bort, for heller å få eksakt det vi ønsket. Og så var det enkelte kvalitetsforskjeller, som utelukkende gikk i negativ retning for Älvsbyhus sammenlignet med Systemhus. Høres ut s om en vandrende reklame, men mannen min og jeg er altså langt mer fornøyd enn de som bygget svenske-huset.

Pga min helsetilstand skulle jeg imidlertid ønske at vi hadde valgt alt på en flate, istedetfor halvannen etasje. Men, det er jo livsløpstandard da, så strengt tatt kan vi bo på kun 1. etasje.

http://www.systemhus.no/templates/buildinglist____385.aspx - (NB, bruk "se neste" for å få frem alle husene, det vises 10 av gangen, totalt 49 enebolig-varianter).

Skrevet

Jeg har også lyst på hus, og fant et mye finere enn disse. En gammel herregård i värmland, hundrevis av kvadratmeter, 30 dekar skog etc. Ulempen er lang vei til jobb (og sivilisasjon) :-)

Høres ut som noe for meg...

Gjest glaice
Skrevet

Jeg ville nok ikke valgt Älvsbyhus, men en annen husprodusent. Systemhus har vi, og er veldig fornøyde. Älvsbyhus ser veldig billig ut, men blir fort LANGT dyrere, hvis du vil ha andre løsninger enn standard-oppsettet. Fx. annen kjøkkeninnredning, gulvbelegg osv.

Noen i familien har ganske nytt Älvsbyhus, så vi har sett forskjellene på nært hold. Systemhus var langt mer fleksible, når det gjaldt å trekke ut utgifter ifbm. standardløsninger vi valgte bort, for heller å få eksakt det vi ønsket. Og så var det enkelte kvalitetsforskjeller, som utelukkende gikk i negativ retning for Älvsbyhus sammenlignet med Systemhus. Høres ut s om en vandrende reklame, men mannen min og jeg er altså langt mer fornøyd enn de som bygget svenske-huset.

Pga min helsetilstand skulle jeg imidlertid ønske at vi hadde valgt alt på en flate, istedetfor halvannen etasje. Men, det er jo livsløpstandard da, så strengt tatt kan vi bo på kun 1. etasje.

http://www.systemhus.no/templates/buildinglist____385.aspx - (NB, bruk "se neste" for å få frem alle husene, det vises 10 av gangen, totalt 49 enebolig-varianter).

Har også hørt en del negativt om de svenske husa der. Veldig mye dyrere hvis du ønsker noe annet en standarhuset. Og de har kjedelige kjøkken!

Ellers så er smådetaljer i huset slurvete bygd, bl.a. listverk...

Jeg hadde nok valgt en annen husleverandør ja.

Gjest Mom33
Skrevet

Utleie i sokkel er iallefall ikke å forakte!

Har dere bygd hus med utleie? Kan jeg spørre om a) hvor mye fordyret det byggingen og B) tjener dere noe på utleiedelen?

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg ville nok ikke hatt noen av dem, jeg da... Ikke fordi de ikke er fine, altså, men min drøm er 2 etasjer, og det var det ikke på disse.

Bor på ei flate nå, sånn i praksis, og jeg savner veldig en 2. etasje.

Skrevet

Har dere bygd hus med utleie? Kan jeg spørre om a) hvor mye fordyret det byggingen og B) tjener dere noe på utleiedelen?

Nei, vi kjøpte et brukt. Men har pusset opp mye. Mannen min klarer ikke la være - så han får bare holde på.

Derfor vet jeg ikke hvor mye det fordyret byggingen. Men mannen min mener at kjeller er det billigste på huset.

Vi har utleiedel på ca 70 - 75 km2, og tar kr 3.500,- + strøm.

Leieboerne merker vi så og si ikke. Har alltid vært svinheldig. Og etter at jeg sa fra at damen ikke fikk røyke inne, ble det helt knall!

Gjest Mom33
Skrevet

Nei, vi kjøpte et brukt. Men har pusset opp mye. Mannen min klarer ikke la være - så han får bare holde på.

Derfor vet jeg ikke hvor mye det fordyret byggingen. Men mannen min mener at kjeller er det billigste på huset.

Vi har utleiedel på ca 70 - 75 km2, og tar kr 3.500,- + strøm.

Leieboerne merker vi så og si ikke. Har alltid vært svinheldig. Og etter at jeg sa fra at damen ikke fikk røyke inne, ble det helt knall!

Vi har i dag hus med utleie, og vi tjener godt på det. Men nå skal vi bygge, og de vi snakker med - i byggebransjen - sier at man ikke tjener noe som helst på utleieenheten sin før om 10-15 år. Og da er det kanskje litt uinteressant. For oss, i alle fall.

Bare lurte, takk for svar!

Skrevet

Det må sees ut fra hvilket behov du har. Har du f.eks. fire unger har du et helt annet behov for soverom / kjeller/loftstue og oppbevaring enn om du er alene. Forøvrig så det ikke ut som om noen av dem hadde kjeller, mem var bygd på plate.

Umulig å velge hus før du har sett planløsning også.

Skrevet

Høres ut til å være noe som min kjære og jeg sikler etter! :o)

Skrevet

En ting er hvertfall sikkert, arkitekten til byggfirmaet har hatt en enkelt jobb.

Skrevet

Vi har i dag hus med utleie, og vi tjener godt på det. Men nå skal vi bygge, og de vi snakker med - i byggebransjen - sier at man ikke tjener noe som helst på utleieenheten sin før om 10-15 år. Og da er det kanskje litt uinteressant. For oss, i alle fall.

Bare lurte, takk for svar!

Hm. Merkelig.

Hvis dere kan stille med egeninnsats, skulle jeg tro det lønnet seg.

Og ikke minst ved tanke på at dere kunne gjort ferdig utleiedelen først, og flyttet inn der selv, mens dere fortsatte på hoveddelen.

Eller gjorde ferdig utleiedelen først, leide den deretter ut for å spe på lånet mens dere bygde ferdig hoveddelen.

Men jeg har egentlig ikke peiling, sitter og rører. *S*

Gjest Mom33
Skrevet

Hm. Merkelig.

Hvis dere kan stille med egeninnsats, skulle jeg tro det lønnet seg.

Og ikke minst ved tanke på at dere kunne gjort ferdig utleiedelen først, og flyttet inn der selv, mens dere fortsatte på hoveddelen.

Eller gjorde ferdig utleiedelen først, leide den deretter ut for å spe på lånet mens dere bygde ferdig hoveddelen.

Men jeg har egentlig ikke peiling, sitter og rører. *S*

Vi er dessverre født med 10 tommeltotter, så vi skal ikke gjøre noe selv på huset. Og den løsningen du skisserte, den med å bo i sokkelen mens man gjør ferdig resten av huset - den har jeg luftet for flere byggekyndige mennesker. De bare ler av meg.

Det er vel litt slik, at når man bygger gjøres alt grunnarbeidet først, så har man snekkere og elektrikkere og rørleggere i "bolker". Blir veldig dyrt å gjøre litt og litt med disse fagfolkene. Det var visst ingen god idè, skjønte jeg.

Vel, vi får se hva vi gjør med sokkeldelen av huset. Ønsker meg IKKE sokkel, men siden tomta er som den er, må vi ha noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...