Gå til innhold

Alternativ til Cipralex


Gjest Hei33

Anbefalte innlegg

Gjest Hei33

Har gått på Cipramil (først) og Cipralex (siden) i en årrekke. Når det ikke hjelper, og heller ikke terapi, hva gjør man da? Bytter medisin? Bytter terapiform? Går og henger seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Hvis du skriver litt mer er det lettere å hjelpe deg. Eller å prøve å hjelpe deg:o) Hva slags type lidelse har du? Føler du at du har fått en rett diagnose i forhold til dine plager? Hva slags terapiform, hvor lenge? Andre utprøvde

medisiner, doseringer?

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette gjør en:

1. Revurderer diagnosen. Kan det være bipolar lidelse.

2. Om det er bipolar lidelse, gir en Lamictal eller Lithionit.

3. Om det likevel er unipolar lidelse, kan en forsøke Efexor depot, Cymbalta, Wellbutrin/Zyban eller Remeron. Lithionit kan være aktuelt også her.

4. ECT bør vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei33

Dette gjør en:

1. Revurderer diagnosen. Kan det være bipolar lidelse.

2. Om det er bipolar lidelse, gir en Lamictal eller Lithionit.

3. Om det likevel er unipolar lidelse, kan en forsøke Efexor depot, Cymbalta, Wellbutrin/Zyban eller Remeron. Lithionit kan være aktuelt også her.

4. ECT bør vurderes.

Sikkert dumt spørsmål, men hva er ECT? Er det elektrosjokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sikkert dumt spørsmål, men hva er ECT? Er det elektrosjokk?

Ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Calóni

Tusen takk for begge svar! :-)

(Synes jo at ECT høres svært skummelt ut da, men...)

Du får full narkose ;)

Jeg har prøvd en rekke medikamenter (antidepressiva av forskjellige typer). Men det jeg ble "frisk" av, det var Fontex kombinert med Lamictal. Nå har jeg vært symptomfri i snart 2 år :)

Jeg var veldig deprimert, men svingte en del, men det var mellom "dårlig" og "veldig dårlig". Derfor valgte de å sette meg på Lamictal som jo er stemningsstabiliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for begge svar! :-)

(Synes jo at ECT høres svært skummelt ut da, men...)

Det ville jeg også ha syntes om jeg ikke hadde visst noe om det. Det høres skummelt ut.

Det er imidlertid helt "uskummelt" og går svært greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Handel

Det ville jeg også ha syntes om jeg ikke hadde visst noe om det. Det høres skummelt ut.

Det er imidlertid helt "uskummelt" og går svært greit :-)

har hørt om mange mennesker som fikk forringet hukommelsen sin etter ect-behandlig. finnes det noe register over bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...