Gå til innhold

Valp som biter i

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeeier 06 :)
Skrevet

Ønsker råd fra dere som har erfaring med dette. Hva gjør dere for å avvenne hunden med denne oppførselen?

Den tygger på ledninger, sko, hender, henger i bukseben etc.

På forhånd takk :)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg har hørt at noen bruker spruteflaske med vann som de dusjer i ansiktet på hunden når de har uønsket atferd. f.eks. bjeffing, men jeg vil tro at det kan fungere på annen uønsket atferd. Hun som fortalte meg dette, sa etter at du har gjort dette 2-3 ganger, er det nok å vise flasken til hunden for å få den til å slutte.

Gjest Søppelbæraren
Skrevet

min hun sluttet å bitte i ledniger da han fikk støtt.

sko tro jeg han gikk lei av og tygge på. noen slutter av seg selv, andre må man bare "straffe".

jeg holder fortsatt på og lære min at mat for han i skåla si og at søppel er søppel. uansett hvor jeg setter søppla finner han den. så jeg må gå ut med søppla hver gang jeg skal noe.

Gjest matmor til to hunder
Skrevet

Jeg har hørt at noen bruker spruteflaske med vann som de dusjer i ansiktet på hunden når de har uønsket atferd. f.eks. bjeffing, men jeg vil tro at det kan fungere på annen uønsket atferd. Hun som fortalte meg dette, sa etter at du har gjort dette 2-3 ganger, er det nok å vise flasken til hunden for å få den til å slutte.

greit nok det men.det kan også være risekabelt. viss den blir redd flaska kan den bli agrisiv hver gang den ser den. og det er litt skummelt.

Gjest Hundeeieren
Skrevet

Det høres sikkert brutalt ut, men ta den hardt i nakken når den gjør noe. Ikke slå eller skad den på noen måte, men ta tak slik at den merker det samtidig som man sier 'Nei!'.

Vi fikk tips om dette når vi fikk valp. Jeg klarte ikke å gjøre det, så samboeren måtte ta seg av akkurat det. Men det nytter. Mye bedre enn å gå rundt å si 'Nei nei' hele tiden.

Gjest AveM
Skrevet

Du kan gi den en sprut med vannpistol hver gang den gjør noe den ikke har lov til. En med godt trykk. Da forbinder den skrekkopplevelsen med det den gjør, og ikke med deg.

Jeg vet om noen som var plaget med at hunden åt på sko. De festet skoene i et tau som gikk til hattehylla. Der var tauet knyttet fast i mange tomme hermetikkbokser. Når hunden tok en sko kom boksene susende ned og laget et voldsomt spetakkel. Det fungerte visst ;)

mil1365380270
Skrevet

Alder har alt å si, små valper klør i tennene.

ledninger, sko

Pass på at hunden har noe som er dens, som den kan bite på. Hvis den gjør det når dere er borte, er det fordi den kjeder seg/savner dere. Kanskje dere må trene på å være alene hjemme - 2 minutter og øk. Aldri gå tilbake når den piper, vent til det er stille.

Dere kan si "nei" el. l. Men da må dere lære inn det ordet først. Når dere ser hunden skal til å gnage, si f.eks. "nei".

Husk at grunnen til at den gjør det (hvis den ikke har lært det er en fin måte å få oppmerksomhet), er at den ikke skjønner at de tingene er deres, ikke alles. Pass på at valpen forstår hva dere mener, dere må reagere akkurat i det sekundet det skjer.

hender, henger i bukseben etc.

Også her spiller alder inn, de fleste gir seg av seg selv når de blir større. Men pass på å ikke forsterke atferden. Hvis dere lærer den at det skjer noe når den biter, da skjønner den at dette er en effektiv metode for å få oppmerksomhet. Snu heller ryggen til.

Valper får raptuser av og til. Snu ryggen til og vent til det går over. Det er vanskelig når man egentlig har lyst til å få slutt på tullet med en gang, men husk at den har lopper i blodet - kjeft er ofte bedre enn at ikke noe skjer :-)

Skrevet

Jeg har stor tro på den med å klynke "au" og gå bort hvis valpen blir voldsom. Det virker både naturlig og fornuftig.

Enig! God erfaring med denne teknikken!

Skrevet

Alder har alt å si, små valper klør i tennene.

ledninger, sko

Pass på at hunden har noe som er dens, som den kan bite på. Hvis den gjør det når dere er borte, er det fordi den kjeder seg/savner dere. Kanskje dere må trene på å være alene hjemme - 2 minutter og øk. Aldri gå tilbake når den piper, vent til det er stille.

Dere kan si "nei" el. l. Men da må dere lære inn det ordet først. Når dere ser hunden skal til å gnage, si f.eks. "nei".

Husk at grunnen til at den gjør det (hvis den ikke har lært det er en fin måte å få oppmerksomhet), er at den ikke skjønner at de tingene er deres, ikke alles. Pass på at valpen forstår hva dere mener, dere må reagere akkurat i det sekundet det skjer.

hender, henger i bukseben etc.

Også her spiller alder inn, de fleste gir seg av seg selv når de blir større. Men pass på å ikke forsterke atferden. Hvis dere lærer den at det skjer noe når den biter, da skjønner den at dette er en effektiv metode for å få oppmerksomhet. Snu heller ryggen til.

Valper får raptuser av og til. Snu ryggen til og vent til det går over. Det er vanskelig når man egentlig har lyst til å få slutt på tullet med en gang, men husk at den har lopper i blodet - kjeft er ofte bedre enn at ikke noe skjer :-)

Som leke kan jeg anbefale følgende: En ullsokk (hjemmestrikka "lest" er best, synes jeg) stappet med rester av gammelt ulltøy (ofre en gammel genser el. lign) sy sammen toppen av lesten/sokken og gi til hvalpen.

Det er godt for hvalpen å bite i, og dersom hvalpen blir belønnet for å heller bite i den enn "alt annet", så funket det på våre hunder, i alle fall.

mil1365380270
Skrevet

Som leke kan jeg anbefale følgende: En ullsokk (hjemmestrikka "lest" er best, synes jeg) stappet med rester av gammelt ulltøy (ofre en gammel genser el. lign) sy sammen toppen av lesten/sokken og gi til hvalpen.

Det er godt for hvalpen å bite i, og dersom hvalpen blir belønnet for å heller bite i den enn "alt annet", så funket det på våre hunder, i alle fall.

Regner med den var til trådstarter :-)

Ullsokk er fint bortsett fra at valpen kan rive den i filler og få ting i halsen når man ikke er hjemme.

Skrevet

Regner med den var til trådstarter :-)

Ullsokk er fint bortsett fra at valpen kan rive den i filler og få ting i halsen når man ikke er hjemme.

OG, den kan få dilla på ullsokker (og andre ull-ting) i sin alminnelighet...

Det beste er å unngå å gi valpen ting som ligner ting vi vil at den skal holde seg unna i fremtiden (sokker, sko etc. er altså dumt). Ting som er bedre å gi, er fx en sånn stoff-flette, andre hundeleker, i det hele tatt ting som er laget for å tåle at en hund biter på det.

mil1365380270
Skrevet

OG, den kan få dilla på ullsokker (og andre ull-ting) i sin alminnelighet...

Det beste er å unngå å gi valpen ting som ligner ting vi vil at den skal holde seg unna i fremtiden (sokker, sko etc. er altså dumt). Ting som er bedre å gi, er fx en sånn stoff-flette, andre hundeleker, i det hele tatt ting som er laget for å tåle at en hund biter på det.

Helt enig! Noen bikkjer skjønner forskjellen, men det er ikke vits å ta sjansen.

Skrevet

Helt enig! Noen bikkjer skjønner forskjellen, men det er ikke vits å ta sjansen.

Et eksempel på det at man bør unngå å gi hunden oppmerksomhet på å "stjele" sko, er vår hund. Den har til dags dato aldri bitt i stykker noen sko, men hadde en tendens til å ta en av skoene og bare snuse eller legge kjeften over den, uten å egentlig bite, ingen merker eller skader på skoene. Men vi var jo redd for at han kanskje ville komme til å ødelegge skoene, så vi tok de i fra han, og prøvde å "oppdra" på det å ikke ta sko. Imidlertid endte det bare med at hunden likte oppmerksomheten. Den beste løsningen var å ta vekk sko i en periode, slik at de ikke var innen rekkevidde. (Satt de inn i skoskap, eller inn på vaskerommet)

Nå har vi kommet dit at sko kan stå framme i gangen igjen. Men om vi får besøk, og hunden da får mindre oppmerksomhet enn han helst vil, så kan han finne på å ta en sko, gjerne en av gjestenes, KUN for å få oppmerksomheten...

Så selv om problemet altså er løst til daglig, så dukker det opp litt fra tid til annen...

:-)

Skrevet

Det er ikke annet å gjøre enn å feste ledningene til veggen, og smøre seg med tålmodighet. Det går over når valpen blir større (i de aller fleste tilfeller).

Vil du ha litt fortgang i sakene er det ikke annet å gjøre enn å si "nei" og fjerne h*n fra bitetingen igjen og igjen. Gi h*n noe h*n har lov til å bite i.

Skrevet

Har ikke lest svarene til deg. Men vi hadde akkurat samme problemet at han bet oss litt da. Leste av en av ekspertene på Canis.no tror jeg det var, at man skulle la hvalpen gå rundt med en liten snor, slik at man lett får tak i den. Med en gang den biter sier du ikke noe, bare leier man hvalpen inn på et rom alene og lar den være der noen minutter. Det var kjempeeffektiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...