keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Det er flere som keinstein her på dol, men det er slike innlegg som skaper diskusjoner, fordi de blir satt på spissen. Jeg har selv hatt inlegg her på dol som har skapt store debatter, fordi det blir satt på spissen. Innlegg om muslimer og stemødre satt på spissen skaper alltid diskusjoner, spesielt sistnevnte. Det er ikke debatten og reaksjonene på overgrep som er farlige, men de som kveler debatten og ønsker fjerne kritikken fordi de ikke liker konflikter. Mange mener kritikerne har skylda for overgrepene, bare fordi de kritiserer, mens de som var årsaken til kritikken slipper unna. Mange er sterke i troen om at hvis vi bare forbigår problemene i stillhet, så vil de forsvinne helt av seg selv. At problemene øker legger de ikke merke til eller vil ikke se. Det er en grunn til at det ikke lenger utarbeides kriminalstatistikk for Oslo, det ble slutt i 2002. Alle prosjekter som skulle finne ut hvorfor innvandrertettheten er så stor i visse områder er skrinlagt. Rapporteringen fra tiltak i bydelene forsvinner. Politikerne er redde for hva det skal bli brukt til. En ny demonstrasjon av Rushdie-modell vil ikke bare mobilisere 3-4 tusen drapslystne unge menn som for 15 år siden, men 15-20 tusen, på ordre fra utlandet, moskeene er bedre organisert enn de var da. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Oi oi oi oi. Først må vi etablere et skille mellom enkeltindividers handlinger og gruppenes, og så gruppene innenfor islam. Nå beveger du deg ut i farlig Frp-farvann. Du fremstiller det som om alle muslimer er ofre fordi de er religiøse og underlagt visse regler. Jeg er også religiøs, og dermed underlagt visse regler, men jeg er da ikke et offer for det. Det er nok av dem som mishandler i religionens navn, for religioner kan brukes til så mange formål, både godt og ondt. Problemet er ikke religionen, men de menneskene som vrir om på ting for at det skal passe dem. Jeg holder ved at vi må ta tak i enkelttilfellene. Det at religion blir brukt som unnskyldning for konedenging betyr ikke at det nødvendigvis er religionen vi må ta tak i. Der mentaliteten som tillater å vrenge om på religionen som er farlig, og den mentaliteten finnes i samtlige kulturer. Tilbake til den uskyldige hunden som fikk juling fordi den er "uren", en absurd handling som går ut over en uskyldig og forsvars umælende skapning. Enda et offer for en absurd religion. Ungene er ofre, foreldrene også. Slike handlinger utløser raseri, men de er maktesløse. En tegning av en profet utløser raseri, de er maktesløse. Påstanden om at profeten hadde familie utløser demonstrajoner og drap, de er maktesløse. 0 Siter
Gjest vi er jo så mye bedre Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Heh-heh. Man leser jo rett som det er om nordmenn som banker kjærringa i fylla o.l. - jeg tror ingen her ønsker å dysse ned slikt. Problemet er bare at hvis det er en voldssak, så er det 90% sannsynlighet for at det er en muslim som er gjerningsmannen. Kall det gjerne generalisering, men når én kultur/religion står for nesten alt av vold og den type ting, så må det være lov å påpeke det - SELV om den og den muslimen er ordentlige folk. ".........................................." Jeg har overhode ikke noen problemer med at man påpeker problemer. Jeg er ikke blind. Men har tydeligvis litt mer utviklet fargesyn enn enkelte her. Folk som banker kona si skal i fengsel, og folk som banker kona si, og som bare er her på "ferie", bør sendes tilbake. Få gjerne fokus på problemene, men spar meg for oppkonstruerte problemstillinger med kun et formål: å skremme. Herregud! Det finnes muslimer med kun en agenda, og det er å sverte vesten og vestlige verdier. Det er jo ingen som underslår det! Men jeg tror det er en feilslått strategi å skyve alle muslimer fra oss for å bekjempe dette. Muslimer lar seg integrere, det finnes i alle fall 1000 bevis på det i følge keinstein ;-) Så da har vi en jobb å gjøre med å bevise at ekstreme muslimer er fullstendig på jordet. Og når det finnes ekstreme muslimer, så er det vel ikke så unaturlig at det finnes ekstremister i vesten også, med samme mål med motsatt fortegn? Og jeg mener at disse også må bekjempes. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Det er ikke debatten og reaksjonene på overgrep som er farlige, men de som kveler debatten og ønsker fjerne kritikken fordi de ikke liker konflikter. Mange mener kritikerne har skylda for overgrepene, bare fordi de kritiserer, mens de som var årsaken til kritikken slipper unna. Mange er sterke i troen om at hvis vi bare forbigår problemene i stillhet, så vil de forsvinne helt av seg selv. At problemene øker legger de ikke merke til eller vil ikke se. Det er en grunn til at det ikke lenger utarbeides kriminalstatistikk for Oslo, det ble slutt i 2002. Alle prosjekter som skulle finne ut hvorfor innvandrertettheten er så stor i visse områder er skrinlagt. Rapporteringen fra tiltak i bydelene forsvinner. Politikerne er redde for hva det skal bli brukt til. En ny demonstrasjon av Rushdie-modell vil ikke bare mobilisere 3-4 tusen drapslystne unge menn som for 15 år siden, men 15-20 tusen, på ordre fra utlandet, moskeene er bedre organisert enn de var da. Jeg tror du tar feil der. Eller så bare misforstår vi hverandre. For ja, det er et skremmende antall med folk med utelandsk opprinnelse som begår kriminelle handlinger (og ja, et skremmende antall etninske nordmenn). Det vi må spørre om da er hvorfor? Kan det være at mange er flyktninger, har mistet familie og venner, vært vitne til grusomheter vi bare ser på TV uten å få noe psykisk hjelp, for så å komme til et fremmed land hvor de blir møtt med rasisme? 0 Siter
MsSophie Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Det er flere som keinstein her på dol, men det er slike innlegg som skaper diskusjoner, fordi de blir satt på spissen. Jeg har selv hatt inlegg her på dol som har skapt store debatter, fordi det blir satt på spissen. Innlegg om muslimer og stemødre satt på spissen skaper alltid diskusjoner, spesielt sistnevnte. Mht stemødre, så er jeg av den oppfattelse at de har omtrent samme status i eks-koners øyne, som eks-koner har i stemødre. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Tilbake til den uskyldige hunden som fikk juling fordi den er "uren", en absurd handling som går ut over en uskyldig og forsvars umælende skapning. Enda et offer for en absurd religion. Ungene er ofre, foreldrene også. Slike handlinger utløser raseri, men de er maktesløse. En tegning av en profet utløser raseri, de er maktesløse. Påstanden om at profeten hadde familie utløser demonstrajoner og drap, de er maktesløse. Og hvor mange mennesker blomstrer ikke innenfor islam? Du kan ikke generalisere og si at dette er en absurd religion. Det er så mange mennesker som finner meningen med livet og lass på lass med positive ting innenfor islam. Jeg bagateliserer ikke disse voldshandlingene, men du må se på alle sidene ved saken. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Amen Det er derfor jeg er så for det at man må se på alle som enkeltindivider og ikke som grupper. Med det sagt, så går jeg ofte på posten for jobben med svære og uhåndterlige pakker, og de eneste som tilbyr seg å åpne døra for meg er etniske pakistanere og tyrkere. Ikke èn gang har en etnisk nordmann tilbudt seg det samme… Vel, der kan jeg opplyse om det motsatte. En buss full av mannfolk, en innvandrerkvinne med barnevogn skal av. Ingen hjelper, og det ender med at bussjåføren må reise seg og hjelpe. Etterpå kom han og kjeftet på passasjerene: I NORGE HJELPER VI DAMER MED BARNEVOGN!! Jeg kom akkurat på i tide til å se alt som skjedde. Vil du ha flere historier? Du bor tydeligvis i et idyllisk bomiljø, men det betyr ikke at alle andre gjør det. Historier som dette betyr ingenting. Men de undersøkelsene som skulle kartlegge bomlijø i visse bydeler i Oslo og forske fram fakta om hvorfor folk migrerer mellom bydelene er skrinlagt.... Det ble for sterkt. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Jeg har overhode ikke noen problemer med at man påpeker problemer. Jeg er ikke blind. Men har tydeligvis litt mer utviklet fargesyn enn enkelte her. Folk som banker kona si skal i fengsel, og folk som banker kona si, og som bare er her på "ferie", bør sendes tilbake. Få gjerne fokus på problemene, men spar meg for oppkonstruerte problemstillinger med kun et formål: å skremme. Herregud! Det finnes muslimer med kun en agenda, og det er å sverte vesten og vestlige verdier. Det er jo ingen som underslår det! Men jeg tror det er en feilslått strategi å skyve alle muslimer fra oss for å bekjempe dette. Muslimer lar seg integrere, det finnes i alle fall 1000 bevis på det i følge keinstein ;-) Så da har vi en jobb å gjøre med å bevise at ekstreme muslimer er fullstendig på jordet. Og når det finnes ekstreme muslimer, så er det vel ikke så unaturlig at det finnes ekstremister i vesten også, med samme mål med motsatt fortegn? Og jeg mener at disse også må bekjempes. Mener du at problemer skal løses uten å snakke med noen om dem eller fokusere på dem? Det er i tilfelle litt av et kunststykke. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Vel, der kan jeg opplyse om det motsatte. En buss full av mannfolk, en innvandrerkvinne med barnevogn skal av. Ingen hjelper, og det ender med at bussjåføren må reise seg og hjelpe. Etterpå kom han og kjeftet på passasjerene: I NORGE HJELPER VI DAMER MED BARNEVOGN!! Jeg kom akkurat på i tide til å se alt som skjedde. Vil du ha flere historier? Du bor tydeligvis i et idyllisk bomiljø, men det betyr ikke at alle andre gjør det. Historier som dette betyr ingenting. Men de undersøkelsene som skulle kartlegge bomlijø i visse bydeler i Oslo og forske fram fakta om hvorfor folk migrerer mellom bydelene er skrinlagt.... Det ble for sterkt. Hei! Jeg heter Heidi, jeg er kveker og forsøker alltid å lete etter det gode i mennesker Det betyr ikke at jeg ikke gremmes over det onde, og at jeg ikke ønsker å gjøre noe med det. 0 Siter
Prozak Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Jeg har overhode ikke noen problemer med at man påpeker problemer. Jeg er ikke blind. Men har tydeligvis litt mer utviklet fargesyn enn enkelte her. Folk som banker kona si skal i fengsel, og folk som banker kona si, og som bare er her på "ferie", bør sendes tilbake. Få gjerne fokus på problemene, men spar meg for oppkonstruerte problemstillinger med kun et formål: å skremme. Herregud! Det finnes muslimer med kun en agenda, og det er å sverte vesten og vestlige verdier. Det er jo ingen som underslår det! Men jeg tror det er en feilslått strategi å skyve alle muslimer fra oss for å bekjempe dette. Muslimer lar seg integrere, det finnes i alle fall 1000 bevis på det i følge keinstein ;-) Så da har vi en jobb å gjøre med å bevise at ekstreme muslimer er fullstendig på jordet. Og når det finnes ekstreme muslimer, så er det vel ikke så unaturlig at det finnes ekstremister i vesten også, med samme mål med motsatt fortegn? Og jeg mener at disse også må bekjempes. Det finnes ekstremister begge veier, ja. Her på DOL finnes det f.eks, såvidt jeg vet, ingen muslimske ekstremister. Men det finnes et par ekstremister av den "motsatte" typen. Problemet er bare at "de motsatte" ekstremistene er her, de kommer herfra, og de forsøker ikke å tilføre denne delen av verden noe nytt. For all del - det de står for er negativt, og ikke bra. Men det er ikke helt det samme som en fremmed kultur som forsøker å presse seg inn i en etablert kultur, og som krever endringer i den etablerte kulturen fordi mange ting ikke passer med den kulturen de forsøker å dytte inn. Dette ser vi mange eksempler på, i flere lag av samfunnet, og det er på ingen måte forbeholdt ekstremister. Hver eneste gang noen tar opp et problem av denne typen - noe som nødvendigvis innebærer at man snakker om mennesker som grupper - så er det en eller annen sopp som _må_ krangle med at den og den er ikke sånn, og man skal ikke generalisere etc. Det er en fornærmelse mot min intelligens å begynne å snakke om at jeg ikke skal generalisere hvis jeg snakker om muslimer i norge som en gruppe. Jeg vet da utmerket godt at jeg generaliserer der og i, i diskusjonsøyemed. Og jeg vet da inderlig godt at det finnes muslimer som er avslappet i forhold til kultur og religion, og at ikke alle er slik eller slik. Det er helt unødvendig å påpeke, og gjør at noe som kan blir en debatt på saklig grunnlag ender opp i skittkasting og anklagelser om rasisme, kulturrelativisme og whatnot. Det er forsvinnende enkelt å uttrykke det problemet vi står overfor i denne sammenhengen i løpet av noen få setninger. Hvis den som leser det i sammenhengen bruker hodet nok til å skjønne at, selv om en uttalelse må bære preg av en viss generalisering, så betyr ikke det at den som kommmer med den ikke er klar over at han/hun generaliserer. "............................................" 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Problemet er jo at vi er uenige om mengdebegrepene her. Du snakker om "1000 snille" (har du telt dem??) og "eksalerende problem". Mens vi er noen som sitter på sidelinjegn og lurer på om vi lever i en parallell verden siden vi ikke får med oss det samme. For vi følger jo også med. Men hjelpes, om man bruker pressen som referanse så kan jo hvem som helst bli vettskremte. Da er det ikke rart man tror at det bare er 1000 snille muslimer igjen.... Historien om snille muslimer vil neppe øke VG sine opplagstall igjen. Det de trenger er skikkelig saftig dritt om hva som helst og hvem som helst. Det er jo det massene vil ha. Vi elsker jo å få bekreftet fordommene våre. Vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg ser at pressen gjør det de kan for å sverte Frp, samtidig som de fyller avisene med stoff om fæle innvandrere, fordi de vet at det selger... Snakk om å skyte seg selv i foten. Om det må være en prøvelse for samvittigheten å være tabloid-journalist i utgangspunktet, blir det neppe bedre.... Bra. Jeg har mange ganger undret meg over hvor alle rasistene er, som det snakkes så mye om? Jeg kjenner ikke en eneste en. Jeg vet om en forhutlet forvirret flokk på ca 50 et eller annet sted. Vi har også blitt ganske spart hittil for religøse oppgjør, voldelige utspill og overgrep. Bortsett fra Rushdie-aksjonen og drapsforsøket som egentlig er alvorlig nok, men likvel.. Problemet er at slik var det i våre naboland også før det ble verre. Rosengård i Malmø og Nørrebro var meget idylliske... men slik er det ikke lenger. Slik er det i Oslo, men hvor lenge? Har vi håp om å slippe det alle andre med slike situsjoner har opplevet? Neppe. Det er bare å gjøre seg klar... Hvis vi forholder oss passive vil det samme skje her. 0 Siter
Gjest LOTUS78 Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Jeg tror du tar feil der. Eller så bare misforstår vi hverandre. For ja, det er et skremmende antall med folk med utelandsk opprinnelse som begår kriminelle handlinger (og ja, et skremmende antall etninske nordmenn). Det vi må spørre om da er hvorfor? Kan det være at mange er flyktninger, har mistet familie og venner, vært vitne til grusomheter vi bare ser på TV uten å få noe psykisk hjelp, for så å komme til et fremmed land hvor de blir møtt med rasisme? igjen er det å unnskylde folk. Man må ta ansvar for handlingene sine selv og ikke skylde på samfunn, koranen. kultur og annet. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Det finnes ekstremister begge veier, ja. Her på DOL finnes det f.eks, såvidt jeg vet, ingen muslimske ekstremister. Men det finnes et par ekstremister av den "motsatte" typen. Problemet er bare at "de motsatte" ekstremistene er her, de kommer herfra, og de forsøker ikke å tilføre denne delen av verden noe nytt. For all del - det de står for er negativt, og ikke bra. Men det er ikke helt det samme som en fremmed kultur som forsøker å presse seg inn i en etablert kultur, og som krever endringer i den etablerte kulturen fordi mange ting ikke passer med den kulturen de forsøker å dytte inn. Dette ser vi mange eksempler på, i flere lag av samfunnet, og det er på ingen måte forbeholdt ekstremister. Hver eneste gang noen tar opp et problem av denne typen - noe som nødvendigvis innebærer at man snakker om mennesker som grupper - så er det en eller annen sopp som _må_ krangle med at den og den er ikke sånn, og man skal ikke generalisere etc. Det er en fornærmelse mot min intelligens å begynne å snakke om at jeg ikke skal generalisere hvis jeg snakker om muslimer i norge som en gruppe. Jeg vet da utmerket godt at jeg generaliserer der og i, i diskusjonsøyemed. Og jeg vet da inderlig godt at det finnes muslimer som er avslappet i forhold til kultur og religion, og at ikke alle er slik eller slik. Det er helt unødvendig å påpeke, og gjør at noe som kan blir en debatt på saklig grunnlag ender opp i skittkasting og anklagelser om rasisme, kulturrelativisme og whatnot. Det er forsvinnende enkelt å uttrykke det problemet vi står overfor i denne sammenhengen i løpet av noen få setninger. Hvis den som leser det i sammenhengen bruker hodet nok til å skjønne at, selv om en uttalelse må bære preg av en viss generalisering, så betyr ikke det at den som kommmer med den ikke er klar over at han/hun generaliserer. "............................................" Det er vel slik det er. Empirien er for dårlig, og ofte må de mest empiriske og nøytrale trekke seg hoderystende tilbake. Senere kommer de tilbake og sier "Hva var det jeg sa? Noen måtte dø før noen skjønte hva jeg mente". De er plagsomme og ikke særlig til nytte, etterpåklokskap er ikke populært, selv om det viser seg at man har rett. 0 Siter
Prozak Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Problemet er jo at vi er uenige om mengdebegrepene her. Du snakker om "1000 snille" (har du telt dem??) og "eksalerende problem". Mens vi er noen som sitter på sidelinjegn og lurer på om vi lever i en parallell verden siden vi ikke får med oss det samme. For vi følger jo også med. Men hjelpes, om man bruker pressen som referanse så kan jo hvem som helst bli vettskremte. Da er det ikke rart man tror at det bare er 1000 snille muslimer igjen.... Historien om snille muslimer vil neppe øke VG sine opplagstall igjen. Det de trenger er skikkelig saftig dritt om hva som helst og hvem som helst. Det er jo det massene vil ha. Vi elsker jo å få bekreftet fordommene våre. Vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg ser at pressen gjør det de kan for å sverte Frp, samtidig som de fyller avisene med stoff om fæle innvandrere, fordi de vet at det selger... Snakk om å skyte seg selv i foten. Om det må være en prøvelse for samvittigheten å være tabloid-journalist i utgangspunktet, blir det neppe bedre.... Bare en kommentar til "nicket ditt" - (vi er så mye bedre...(ironi)) :-) Ja, vår kultur ER bedre enn "islamsk" kultur, på disse områdene: - Frihet. - Ytringsfrihet. - Respekt for individers liv og frihet. - Likestilling. - En kvinnes rett til å påberope seg de samme menneskerettigheter som en mann. - Etc. Det er ikke dermed sagt at vi er BEDRE på alle andre ting. Men disse tingene her er utrolig viktige, og ofte de tingene som har absolutt mest innvirkning på verden og folk rundt en. Disse "andre kulturene" er BEDRE enn vår kultur med hensyn til å ta være på våre eldre, famliesamhold, og sikkert flere ting. Men uansett hvor flink man er til å ta vare på sin aldrende mor, så teller det absolutt ingenting i det øyeblikket du mener at en kvinne som skiller seg fra mannen sin skal drepes. Punktum. Det opphever effektivt enhver positiv ting du står for i andre sammenhenger. Det er nå engang slik at mennskerettigheter, frihet, yttringsfrihet etc. er rettigheter som er moralsk sett (i vår relativt generiske moral) mye viktigere enn gudfryktighet, sosiale strukturer etc. "..........................................." 0 Siter
Gjest vi er jo så mye bedre.... Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Mener du at problemer skal løses uten å snakke med noen om dem eller fokusere på dem? Det er i tilfelle litt av et kunststykke. Selvfølgelig mener jeg ikke det. Vi skal selvfølgelig snakke om problemene. Men vi skal ikke konstruere nye i prosessen. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Jeg tror du tar feil der. Eller så bare misforstår vi hverandre. For ja, det er et skremmende antall med folk med utelandsk opprinnelse som begår kriminelle handlinger (og ja, et skremmende antall etninske nordmenn). Det vi må spørre om da er hvorfor? Kan det være at mange er flyktninger, har mistet familie og venner, vært vitne til grusomheter vi bare ser på TV uten å få noe psykisk hjelp, for så å komme til et fremmed land hvor de blir møtt med rasisme? Ingen blir tvunget til å begå kriminalitet, de velger selv. Ganske nøyaktig halvparten av de som sitter på Ullersmo Landsfengsel er etnisk norske, tyder det på at nordmenn er mer kriminelle, kanskje fordi de har et større ansvar? Den andre halvparten hadde kanskje ikke noe valg? De måtte begå ran og selge narko? 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Skrevet 5. mai 2006 Selvfølgelig mener jeg ikke det. Vi skal selvfølgelig snakke om problemene. Men vi skal ikke konstruere nye i prosessen. Har vi konstruert noe? Rushdie-demonstrasjonen for 125 år siden med 3-4 tusen drapslystne unge menn er konstruert? Drapsforsøket var bare en tilfeldighet? Neste gang kommer det 15-20 tusen, og det vil ikke være tilfeldig. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Ingen blir tvunget til å begå kriminalitet, de velger selv. Ganske nøyaktig halvparten av de som sitter på Ullersmo Landsfengsel er etnisk norske, tyder det på at nordmenn er mer kriminelle, kanskje fordi de har et større ansvar? Den andre halvparten hadde kanskje ikke noe valg? De måtte begå ran og selge narko? Det er ikke det jeg mener. Selvfølgelig har alle et valg, men det hjelper å forstå hvorfor noen tar visse valg. Vet du forresten at en stor prosentdel av de etnisk norske vokste opp uten far? Det er ingen unnskyldning, men en forklaring, og et hint til samfunnet at ting må gjøres. 0 Siter
Gjest Klemz Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Hei! Du virker forvirret. Jeg foreslår at du oppsøker noe å snakke med. Lykke til! 0 Siter
Gjest vi er jo så mye bedre... Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Bare en kommentar til "nicket ditt" - (vi er så mye bedre...(ironi)) :-) Ja, vår kultur ER bedre enn "islamsk" kultur, på disse områdene: - Frihet. - Ytringsfrihet. - Respekt for individers liv og frihet. - Likestilling. - En kvinnes rett til å påberope seg de samme menneskerettigheter som en mann. - Etc. Det er ikke dermed sagt at vi er BEDRE på alle andre ting. Men disse tingene her er utrolig viktige, og ofte de tingene som har absolutt mest innvirkning på verden og folk rundt en. Disse "andre kulturene" er BEDRE enn vår kultur med hensyn til å ta være på våre eldre, famliesamhold, og sikkert flere ting. Men uansett hvor flink man er til å ta vare på sin aldrende mor, så teller det absolutt ingenting i det øyeblikket du mener at en kvinne som skiller seg fra mannen sin skal drepes. Punktum. Det opphever effektivt enhver positiv ting du står for i andre sammenhenger. Det er nå engang slik at mennskerettigheter, frihet, yttringsfrihet etc. er rettigheter som er moralsk sett (i vår relativt generiske moral) mye viktigere enn gudfryktighet, sosiale strukturer etc. "..........................................." Nicket mitt ble laget for anledningen, som et ledd i det første svaret jeg ga. Og siden man skal holde seg til et nick per tråd, så beholdt jeg det ;-) Forøvrig er jeg overhode ingen tilhenger av islam i det hele tatt, hvis noen skulle begynne å tro det. Fri og bevar meg! Jeg er i grunnen ikke særlig tilhenger av noen som helst religiøs begrunnelse for hvordan man skal leve livet og oppføre seg mot andre. Jeg er glad i (de fleste) vestlige verdier, og jeg synes at på de aller fleste områder har muslimer mest å lære av oss. Og jeg tror at om verden skal bli et bedre sted så MÅ de lære av oss (men de må gjerne beholde sitt litt anstrengte forhold til alkohol og sin omsorg for de eldre i familien...). Men jeg tror bare ikke at vi oppnår dette målet om vi fortsetter den veien enkelte her skisserer. Som er å sitte på hver vår kant og skule stygt på hverandre, mens vi rister på hodet og sukker i kor over hvor fælt alt med den andres kultur er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.