Gå til innhold

Gad eller Bipolar??????????


Gjest mbo

Anbefalte innlegg

hei.

Har i det siste begynt og lure på min Gad diagnose.

Jeg svinger sånn fra dag til dag.

En dag føler jeg at livet er herlig men har kontroll og neste dag kan alt være håpløst.

Har for flere år siden hatt en manisk episode i forbindelse med opptrapping av AD.jeg vasket tak og vegger ja hele huset og planla alt jeg skulle gjøre,tilslutt sto jeg og strøk lommetørkler,

alt ble planlagt etter klokka,

til og med samlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miajkasdf

ved bipolar lidelse svinger du ikke fra dag til dag.

Depresjonene er dype og de er langvarige.

Men om du har hatt en mani ved opptrapping av AD; så er du jo bipolar.

Men om reaksjonen din var en mani eller ikke, vet jeg ikke. Men er du ikke fornøyd med din medisin. så kan du jo lufte ideen om at du kanskje er bipolar, og prøve stemningsstabiliserende som Lamictal. Tror ikke det kan skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved bipolar lidelse svinger du ikke fra dag til dag.

Depresjonene er dype og de er langvarige.

Men om du har hatt en mani ved opptrapping av AD; så er du jo bipolar.

Men om reaksjonen din var en mani eller ikke, vet jeg ikke. Men er du ikke fornøyd med din medisin. så kan du jo lufte ideen om at du kanskje er bipolar, og prøve stemningsstabiliserende som Lamictal. Tror ikke det kan skade.

Hei.

Har hatt depresjoner også men ikke så mye i det siste.

Det jeg ikke har våget og si til legen enda er at jeg har dager jeg vet jeg er for høgt oppe,

jeg er i kjempehumør og skravler så ingen andre kommer til orde og føler samtidig at det er noe som ikke helt stemmer.

Andre dager/perioder er jeg nesten stum.

Merkelige greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emalie

ved bipolar lidelse svinger du ikke fra dag til dag.

Depresjonene er dype og de er langvarige.

Men om du har hatt en mani ved opptrapping av AD; så er du jo bipolar.

Men om reaksjonen din var en mani eller ikke, vet jeg ikke. Men er du ikke fornøyd med din medisin. så kan du jo lufte ideen om at du kanskje er bipolar, og prøve stemningsstabiliserende som Lamictal. Tror ikke det kan skade.

Er litt usikker på om det stemmer det du sier om at man ikke kan svinge fra dag til dag hvis man er bipolar. Jeg er bipolar 2, og kan opplevde at jeg i depresjonene mine kan få en dag hvor jeg plutselig føler meg bra, også. Noen ganger svinger jeg fra dag til dag, Selv om det som regel går i perioder.

Tror det er mange grader av bipolar lidelse. Noen har også ustabil emosjonell PF i tillegg. Det kan gi slike svingninger fra dag til dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flere variasjoner

ved bipolar lidelse svinger du ikke fra dag til dag.

Depresjonene er dype og de er langvarige.

Men om du har hatt en mani ved opptrapping av AD; så er du jo bipolar.

Men om reaksjonen din var en mani eller ikke, vet jeg ikke. Men er du ikke fornøyd med din medisin. så kan du jo lufte ideen om at du kanskje er bipolar, og prøve stemningsstabiliserende som Lamictal. Tror ikke det kan skade.

Ikke helt riktig.

Ved bipolar lidelse/rapid cycling kan du ha raske svingninger som varierer fra dag til dag/time til time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Siden du ble manisk av AD, har du allerede en bipolar III diagnose.

Bipolar sykdom kan svinge raskt.

> 4 episoder i året= rapid cycling

> 12 episoder i året = ultrarapid cycling

Svingninger på "dagsnivå" er ekstremt sjelden. Ustabil personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ble manisk av AD, har du allerede en bipolar III diagnose.

Bipolar sykdom kan svinge raskt.

> 4 episoder i året= rapid cycling

> 12 episoder i året = ultrarapid cycling

Svingninger på "dagsnivå" er ekstremt sjelden. Ustabil personlighet?

Hei.

Ble litt redd jeg nå,

vet at jeg ved et par opptrappinger av AD har vært manisk.

Jeg har også gjennom mange år i terapi sagt til psykiatrikeren at jeg føler meg delt,noen ganger føler jeg trang til å prate med og hilse på folk og er veldig glad,

andre ganger sniker jeg meg rundt hushjørnene og er redd for å treffe noen.

Er dette en ustabil peronlighet?

Er jeg kanskje i så tilfelle feilmedisinert,

føler ikke at Cipralex hjelper noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emalie

Siden du ble manisk av AD, har du allerede en bipolar III diagnose.

Bipolar sykdom kan svinge raskt.

> 4 episoder i året= rapid cycling

> 12 episoder i året = ultrarapid cycling

Svingninger på "dagsnivå" er ekstremt sjelden. Ustabil personlighet?

Du sier at svigninger på dagsnivå er ekstremt sjeldent. Jeg lurer litt på dette, siden jeg selv har bipolar 2, og i tillegg er veldig plaget med PMS. Kan merke symptomene to uker før menstruasjon. Og da her jeg slike svingninger. Ellers har jeg det ikke.

Er det mulig at noen av disse kvinnene som opplever svingninger fra en dag til en annen også kan lide av PMS?

Bare noe jeg kom på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei.

Ble litt redd jeg nå,

vet at jeg ved et par opptrappinger av AD har vært manisk.

Jeg har også gjennom mange år i terapi sagt til psykiatrikeren at jeg føler meg delt,noen ganger føler jeg trang til å prate med og hilse på folk og er veldig glad,

andre ganger sniker jeg meg rundt hushjørnene og er redd for å treffe noen.

Er dette en ustabil peronlighet?

Er jeg kanskje i så tilfelle feilmedisinert,

føler ikke at Cipralex hjelper noe særlig.

Skal jeg si deg noe, det hender at vi er så vant til å ha en depressiv grunnstemning i oss, at når vi merker at medisinen virker, blir vi litt oppspilte. Ikke bipolar tre oppspilt, men for å si det rett ut, jeg har ikke så god trening i å ikke være deprimert. Så tulling og tøysing og grenser rundt dette kan bli litt uvante. Det trenger ikke bety mani. Jeg er blant dem som faktisk har måttet "trent" meg selv opp til hvem jeg er og hvordan jeg skal være når stemningsleie mitt er normalt, og jeg er i godt humør. Det er kvelder da man kan sitte sammen med venner og kjenne at her vil jeg være. Før har jeg bare ønsket meg bort. Man ler, synes ting er kjekt, er i slaget. Men så er dette ganske uvant. Kanskje kan det gå litt langt, og man slår av en morsomhet eller to for mye? Har du aldri hatt venninner som har vært litt dominerende i et selskap? Uten at det betyr de er maniske? En gang kan det være den ene som tar opp litt vel mye plass, en annen gang en annen. Det er bare så uvant for noen av oss at det er vi.

Jeg må bare gi meg litt "slakk" på at jeg ikke er så vant til å ha det bra. Jeg er blant dem som trenger litt trening i slik kontakt. Jeg er "flink" til å snakke alvorlig med folk, men å le og tulle har jeg ikke så mye trening i. Det hender jeg blir litt klønete da. Hadde det vært mani, som i bipolar tre, hadde mannen min sett det, og sagt i fra.

Det er også vanlig for meg at noen dager er jeg mer i slag for kontakt, andre dager ikke.

Selv om jeg går på AD veksler det hvor deprimert jeg kan være. Tror det er ganske vanlig for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si deg noe, det hender at vi er så vant til å ha en depressiv grunnstemning i oss, at når vi merker at medisinen virker, blir vi litt oppspilte. Ikke bipolar tre oppspilt, men for å si det rett ut, jeg har ikke så god trening i å ikke være deprimert. Så tulling og tøysing og grenser rundt dette kan bli litt uvante. Det trenger ikke bety mani. Jeg er blant dem som faktisk har måttet "trent" meg selv opp til hvem jeg er og hvordan jeg skal være når stemningsleie mitt er normalt, og jeg er i godt humør. Det er kvelder da man kan sitte sammen med venner og kjenne at her vil jeg være. Før har jeg bare ønsket meg bort. Man ler, synes ting er kjekt, er i slaget. Men så er dette ganske uvant. Kanskje kan det gå litt langt, og man slår av en morsomhet eller to for mye? Har du aldri hatt venninner som har vært litt dominerende i et selskap? Uten at det betyr de er maniske? En gang kan det være den ene som tar opp litt vel mye plass, en annen gang en annen. Det er bare så uvant for noen av oss at det er vi.

Jeg må bare gi meg litt "slakk" på at jeg ikke er så vant til å ha det bra. Jeg er blant dem som trenger litt trening i slik kontakt. Jeg er "flink" til å snakke alvorlig med folk, men å le og tulle har jeg ikke så mye trening i. Det hender jeg blir litt klønete da. Hadde det vært mani, som i bipolar tre, hadde mannen min sett det, og sagt i fra.

Det er også vanlig for meg at noen dager er jeg mer i slag for kontakt, andre dager ikke.

Selv om jeg går på AD veksler det hvor deprimert jeg kan være. Tror det er ganske vanlig for mange av oss.

hei.

Mye fornuftig og tenke på her ja.

Problemet akkurat nå er vel tankekjøret og grublingen,får ikke fred et sekund og jeg analyserer meg selv hele tiden.

Sliten jeg men kan ikke hvile.

En Manisk periode vet jeg at jeg har hatt men dette andre kan være som du sier at man ikke forstår hvorfor man er så skravlete og glad,er ikke vant til at livet inneholder tøys og tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miajkasdf

Er litt usikker på om det stemmer det du sier om at man ikke kan svinge fra dag til dag hvis man er bipolar. Jeg er bipolar 2, og kan opplevde at jeg i depresjonene mine kan få en dag hvor jeg plutselig føler meg bra, også. Noen ganger svinger jeg fra dag til dag, Selv om det som regel går i perioder.

Tror det er mange grader av bipolar lidelse. Noen har også ustabil emosjonell PF i tillegg. Det kan gi slike svingninger fra dag til dag også.

jeg har selv bipolar rapid cycle, og alltid vært veldig svingende og opp og ned i humøret. Men de ville ikke gi meg diagnosen da de så meg slik, ikke før de så en dyp depresjon. Og den varte bare to dager, med en dags hypomnani i forveien. Så det svingte raskt, men da var jeg så dårlig at jeg ikke kunne fungere noe annet sted enn på en psykiatrisk avd. Men det er forskjell på mani og depresjon og det å være ustabil i humøret. Jeg kan være opp og ned enda jeg, men ser nå klart forskjellen på depresjon og mani og det å svinge i humøret.

Liksom... ja mange bipolar svinger fort.. men poenget er at da ser behandlerne det, siden mani og depresjon er mer enn mood swings...

Men hvis mbo har hatt en manisk episode, så er hun bipolar. uansett.:)

For at humøret skifter fra dag til dag skjer mange det, med mange diagnoser. jeg trodde venninna mi var manisk depressiv de luxe. hadde raseriutbrudd ene øyeblikket, latterkrampe det neste. Positiv når jeg møtte henne, negativ på sms senere på kvelden. Men viste seg at det hun lider av, det er bulimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slobrik

jeg har selv bipolar rapid cycle, og alltid vært veldig svingende og opp og ned i humøret. Men de ville ikke gi meg diagnosen da de så meg slik, ikke før de så en dyp depresjon. Og den varte bare to dager, med en dags hypomnani i forveien. Så det svingte raskt, men da var jeg så dårlig at jeg ikke kunne fungere noe annet sted enn på en psykiatrisk avd. Men det er forskjell på mani og depresjon og det å være ustabil i humøret. Jeg kan være opp og ned enda jeg, men ser nå klart forskjellen på depresjon og mani og det å svinge i humøret.

Liksom... ja mange bipolar svinger fort.. men poenget er at da ser behandlerne det, siden mani og depresjon er mer enn mood swings...

Men hvis mbo har hatt en manisk episode, så er hun bipolar. uansett.:)

For at humøret skifter fra dag til dag skjer mange det, med mange diagnoser. jeg trodde venninna mi var manisk depressiv de luxe. hadde raseriutbrudd ene øyeblikket, latterkrampe det neste. Positiv når jeg møtte henne, negativ på sms senere på kvelden. Men viste seg at det hun lider av, det er bulimi.

*jeg har selv bipolar rapid cycle*

Samme som sjeik redik fy-fasan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

hei.

Mye fornuftig og tenke på her ja.

Problemet akkurat nå er vel tankekjøret og grublingen,får ikke fred et sekund og jeg analyserer meg selv hele tiden.

Sliten jeg men kan ikke hvile.

En Manisk periode vet jeg at jeg har hatt men dette andre kan være som du sier at man ikke forstår hvorfor man er så skravlete og glad,er ikke vant til at livet inneholder tøys og tull.

Jeg kan ikke vite noe her, men jeg ville bare påpeke at her inne kan vi bli så fokusert på oppturer og nedturer og diagnoser, at vi glemmer det finnes normale varianter av det også, hvis du er med meg.

Du kan jo spørre folk du er trygg på om du skulle lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miajkasdf

*jeg har selv bipolar rapid cycle*

Samme som sjeik redik fy-fasan?

hæ? kanskje du skal lese resten av innlegget og tenke litt før du henger deg opp i første setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slobrik

hæ? kanskje du skal lese resten av innlegget og tenke litt før du henger deg opp i første setningen?

*tenke litt*

ække det falì da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miajkasdf

*tenke litt*

ække det falì da?

og problemet ditt er? har du i det hele tatt noe poeng å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slobrik

og problemet ditt er? har du i det hele tatt noe poeng å komme med?

Kan du vente til jeg har tylla ølkassa i meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...