Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker for lenge siden jeg hørte at melk hjalp mot halsbrann, men har også noen diffuse minner om at jeg har hørt at det ikke var så bra likevel... Noen som vet? Evt har andre tips mot halsbrann. Har hatt mye halsbrann de siste ukene nå (nesten aldri hatt det før). Skikkelig plagsomt... Såvidt jeg vet har jeg ikke noe annet "galt" med meg.

Helst sånn "kjerringråd" tips, ting som jeg ikke må løpe ut og kjøpe for å bli bedre. Men selvfølgelig tar jeg tips om medisiner og sånn også, om det bare er det dere har :) Hjelper meg ikke i kveld, men kan jo ta turen til apoteket imorgen... Jeg har forsåvidt paracet hjemme, hjelper det noe? (Jeg tar svært sjelden smertestillende, kun når jeg "må", for jeg sliter fælt med å svelge tabletter)

Videoannonse
Annonse
Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg går på noen tabletter som gir meg halsbrann, noe jeg aldri har hatt før. Legen mente at dette ville bli bedre om jeg tok de sammen med melk, men for meg har det ingen virkning.

Gjest trultemor26
Skrevet

Melk hjelper

Nyco fruktsalt eller tilsvarende kan virke

Spis mandler

Spis mandelr først og avslutt med litt melk

Gaviskon tyggetabletter (fåes på apotek)

Link (både flytende og tygg, fåes på apotek)

Sånne godteri "hearts" skal visst også hjelpe

Jeg er ofte plaget med halsbrann og nyco pleier da å hjelpe bra. Men da jeg var gravid var det nesten ingenting som hjalp. Jeg tygde mandler hele dagen lang og måtte ha en real ladning med gaviscon om kvelden.

Hvis du ikke vanligvis er plaget med halsbrann, men bare nå i det siste, er det noe du har spist? Noe du tror halsbrannen kan komme av? Jeg pleier å få det av brunost f.eks, sterkt krydret mat, mørk sjokolade, kanel..

Lykke til, håper du blir kvitt det, det er så vondt!

Skrevet

har ikke potetmel.. har maizena hehe. hjelper det tro?

Takk for svar forresten. til dere begge

Aner ikke. Jeg mener å huske noe om melk, med en ts. sukker i også, men det har jeg ikke prøvd sjøl.

Skrevet

Melk hjelper

Nyco fruktsalt eller tilsvarende kan virke

Spis mandler

Spis mandelr først og avslutt med litt melk

Gaviskon tyggetabletter (fåes på apotek)

Link (både flytende og tygg, fåes på apotek)

Sånne godteri "hearts" skal visst også hjelpe

Jeg er ofte plaget med halsbrann og nyco pleier da å hjelpe bra. Men da jeg var gravid var det nesten ingenting som hjalp. Jeg tygde mandler hele dagen lang og måtte ha en real ladning med gaviscon om kvelden.

Hvis du ikke vanligvis er plaget med halsbrann, men bare nå i det siste, er det noe du har spist? Noe du tror halsbrannen kan komme av? Jeg pleier å få det av brunost f.eks, sterkt krydret mat, mørk sjokolade, kanel..

Lykke til, håper du blir kvitt det, det er så vondt!

Jeg spiser brunost, men det har jeg jo alltid gjort. Tror ikke maten jeg har spist i det siste har vært så veldig sterkt krydret, litt kanskje. Ellers aner jeg ikke hva det kommer av. Har lite peiling på det, og forbinner det med graviditet (noe som er utelukket i mitt tilfelle).

Av det du nevner så har jeg faktisk noen mandler i en nøttemixpose. Får prøve det, med litt melk etterpå. Takk for tips :)

Mista nikket
Skrevet

-En rå potetskive tygges langsomt og grundig

-Potetsaft laget i elektrisk saftpresse

-Te av peppermynte, kamile og vermuth i like deler

-En liten løk hakkes og surres i litt smør. Tygg den godt og langsomt.

-Skold 8 søte mandler og tygg hver mandel godt (50-70 ganger) før de svelges. Det er viktig å tygge godt, ellers kan halsbrannen forsterkes.

-Spis rå, revne gulerøtter så ofte det er behov for det. Tygg godt

Dette står i boka Kjerringråd av Kirsten Santelmann

Skrevet

-En rå potetskive tygges langsomt og grundig

-Potetsaft laget i elektrisk saftpresse

-Te av peppermynte, kamile og vermuth i like deler

-En liten løk hakkes og surres i litt smør. Tygg den godt og langsomt.

-Skold 8 søte mandler og tygg hver mandel godt (50-70 ganger) før de svelges. Det er viktig å tygge godt, ellers kan halsbrannen forsterkes.

-Spis rå, revne gulerøtter så ofte det er behov for det. Tygg godt

Dette står i boka Kjerringråd av Kirsten Santelmann

Ok, så mandlene bør skoldes først. bra jeg ikke har begynt på dem enda. og gulrøtter har jeg masse av :) takker.

Mista nikket
Skrevet

Ok, så mandlene bør skoldes først. bra jeg ikke har begynt på dem enda. og gulrøtter har jeg masse av :) takker.

Bare hyggelig. Vet hvor ille det er når det kommer.

Gjest trultemor26
Skrevet

Trenger ikke skjoldes først, det har aldri jeg gjort ihvertfall. Men du kan jo prøve og se om det funker bedre.

Skrevet

Jeg tar kalktabletter og/eller mandler når jeg en sjelden gang har halsbrann. Kommer av og til av stress. Dessuten sa vår tidligere bedriftslege at det var normalt med litt halsbrann vår og høst.

Det fleste tablettene på apoteket inneholder stoffer som kan være skadelige, f.eks. aluminium. Geravide, som er mest plaget med halsbrann, får ikke bruke en del av disse medisinene.

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg tar kalktabletter og/eller mandler når jeg en sjelden gang har halsbrann. Kommer av og til av stress. Dessuten sa vår tidligere bedriftslege at det var normalt med litt halsbrann vår og høst.

Det fleste tablettene på apoteket inneholder stoffer som kan være skadelige, f.eks. aluminium. Geravide, som er mest plaget med halsbrann, får ikke bruke en del av disse medisinene.

Hehe, trodde Geravide var et produktnavn.. hihi, men det var det jo da ikke når jeg fikk tenkt meg litt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...