Gå til innhold

Noen som veit mye om astmamedisiner her?

Anbefalte innlegg

Gjest uviten nå
Skrevet

Jeg har en datter på 6 år som antakelig har fått astma. Jeg har ikke fått helt oversikten over medisinene, så jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva disse medisinene virker for/når hun bør få dem:

ventoline,

atrovent,

pulmicort,

flutide

Veit jeg sikkert kommer til å få info av legen, men er ute etter å få vite litt "lett forståelig" først :) Hva brukes primært før anstrengelser og hva bør hun ha hvis hun piper i pusten, hvis hun hoster mye, hvis hun surkler...

Videoannonse
Annonse
Gjest blomsterløk
Skrevet

Ventoline virker ved å utvide bronkiene slik at luftpassasjen i lungene bedres i minst 4 timer etter en inhalasjon. Ventoline brukes ved astma, kronisk bronkitt, emfysem og andre lungesykdommer der utvidelse av bronkiene er nødvendig.

Atrovent virker ved å utvide bronkiene slik at kramper i luftveiene oppheves og pustevanskene reduseres. Atrovent virker i løpet av 15 minutter med maksimum effekt etter ca. 1 time.

Effekten varer inntil 6 timer.

Brukes ved kramper i bronkiene, ved for eksempel astma og kronisk bronkitt.

Pulmicort er beregnet til regelmessig forebyggende behandling mot astma anfall hos barn når andre korttidsvirkende astmamedisiner ikke kan holde astmaanfallene under kontroll.

Flutide inhalasjonsaerosol er et kortikosteroid til inhalasjon ved astma hvor tilstanden ikke kan holdes under kontroll med luftveisutvidende korttidsvirkende midler brukt ved behov. Flutide motvirker slimdannelse og hevelse i luftveiene. Dermed blir det lettere å puste og symptomer på astma reduseres.

Altså, pulmicort og flutide er forebyggende medisiner. Atrovent og ventoline (og også bricanyl) er kortidsvirkende medisiner, som virker innen ganske kort tid.

Skrevet

Ventoline og Atrovent fås både som flytende (til forstøver - brukes ofte blandet, en av hver) og som inhalator.

Pulmicort er forebyggende for astma, og skal brukes mens ungen er frisk, for å forebygge at astmaanfallene ikke skal bli så hyppige og harde (jeg fikk denne til gutten min, men ga den aldri til han. Likte ikke å gi medisin til han når han faktisk var frisk.)

Fluitude har jeg ikke særlig kjennskap til, men tror ikke den brukes så mye som de andre to.

Bricanyl fås både som turbohaler (til innhalering), som spray, og i flytende form (og skal tas med skje).

Husk å få ungen til å skylle munnen etter å ha tatt astmamedisin, så det ikke blir tannskader...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...