Gå til innhold

Fibronyhet

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky
Skrevet

For dem det måtte gjelde, kan jeg fortelle at WHO nå har endret betegnelse/beskrivelse av fibromyalgi. Det er ikke lenger en revmatisk sykdom eller et ubestemmelig "syndrom", men en sykdom i muskler, skjelett og bindevev.

Den har til og med et nummer (diagnosenummer), men da får man slå opp på siden til Osloavdelingen av Fibromyalgiforbibundet (jeg ser jeg har mistet bokmerket).

Men. Uansett. Gratulerer med dagen. Det er en sykdom. Jippi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det ikke tidligere også regnet som en sykdom, da en revmatisk sykdom, fra WHO sin side?

Gjest LucySky
Skrevet

Var det ikke tidligere også regnet som en sykdom, da en revmatisk sykdom, fra WHO sin side?

Det kan rett og slett godt hende! Jeg er bare sur på fastlegen min for tida. HAN mener det ikke er noe sykdom, men vil ikke si det.

Det sier derimot hun på Allmennmedisin her, at det ikke er en sykdom men en samling med (tilfeldige?) symptomer.

Farsken, jeg har hatt dette i snart førti år, og enda har de ikke funnet ut noe fornuftig om det.

:(

Skrevet

Det kan rett og slett godt hende! Jeg er bare sur på fastlegen min for tida. HAN mener det ikke er noe sykdom, men vil ikke si det.

Det sier derimot hun på Allmennmedisin her, at det ikke er en sykdom men en samling med (tilfeldige?) symptomer.

Farsken, jeg har hatt dette i snart førti år, og enda har de ikke funnet ut noe fornuftig om det.

:(

Er du helt sikker på at det er fibromyalgi du har, og ikke en eller annen (anerkjent) revmatisk sykdom?

En slektning av meg har psoriasisleddgikt, ingen diskusjon om diagnosen, til tross for at det visstnok aldri har slått ut på noen reuma-prøve (blodprøve).

Men ja, er enig i at det er tragisk at man ikke har funnet ut mer om fibromyalgi. Det er jo ikke nok status å forske på typiske kvinnesykdommer... :-(

Gjest kizi
Skrevet