Gå til innhold

Fibronyhet

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky
Skrevet

For dem det måtte gjelde, kan jeg fortelle at WHO nå har endret betegnelse/beskrivelse av fibromyalgi. Det er ikke lenger en revmatisk sykdom eller et ubestemmelig "syndrom", men en sykdom i muskler, skjelett og bindevev.

Den har til og med et nummer (diagnosenummer), men da får man slå opp på siden til Osloavdelingen av Fibromyalgiforbibundet (jeg ser jeg har mistet bokmerket).

Men. Uansett. Gratulerer med dagen. Det er en sykdom. Jippi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det ikke tidligere også regnet som en sykdom, da en revmatisk sykdom, fra WHO sin side?

Gjest LucySky
Skrevet

Var det ikke tidligere også regnet som en sykdom, da en revmatisk sykdom, fra WHO sin side?

Det kan rett og slett godt hende! Jeg er bare sur på fastlegen min for tida. HAN mener det ikke er noe sykdom, men vil ikke si det.

Det sier derimot hun på Allmennmedisin her, at det ikke er en sykdom men en samling med (tilfeldige?) symptomer.

Farsken, jeg har hatt dette i snart førti år, og enda har de ikke funnet ut noe fornuftig om det.

:(

Skrevet

Det kan rett og slett godt hende! Jeg er bare sur på fastlegen min for tida. HAN mener det ikke er noe sykdom, men vil ikke si det.

Det sier derimot hun på Allmennmedisin her, at det ikke er en sykdom men en samling med (tilfeldige?) symptomer.

Farsken, jeg har hatt dette i snart førti år, og enda har de ikke funnet ut noe fornuftig om det.

:(

Er du helt sikker på at det er fibromyalgi du har, og ikke en eller annen (anerkjent) revmatisk sykdom?

En slektning av meg har psoriasisleddgikt, ingen diskusjon om diagnosen, til tross for at det visstnok aldri har slått ut på noen reuma-prøve (blodprøve).

Men ja, er enig i at det er tragisk at man ikke har funnet ut mer om fibromyalgi. Det er jo ikke nok status å forske på typiske kvinnesykdommer... :-(

Gjest kizi
Skrevet

Jeg har fibromyalgi, og fikk det diagnostisert med kode og det hele for langt over 1 år siden. Trur ikke dette er noe nytt.

Gjest LucySky
Skrevet

Er du helt sikker på at det er fibromyalgi du har, og ikke en eller annen (anerkjent) revmatisk sykdom?

En slektning av meg har psoriasisleddgikt, ingen diskusjon om diagnosen, til tross for at det visstnok aldri har slått ut på noen reuma-prøve (blodprøve).

Men ja, er enig i at det er tragisk at man ikke har funnet ut mer om fibromyalgi. Det er jo ikke nok status å forske på typiske kvinnesykdommer... :-(

Jeg har ikke leddsmerter, litt stive ledd, men ikke smerter. Jeg har vondt i bindevev og muskler, "influensa-verking".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...