Gå til innhold

Hurra guttemusikken!

Anbefalte innlegg

nattfuglen
Skrevet

Har vært på militær tattoo i dag. Utrolig flott forestilling!

Det som skuffer og undrer meg er at det er jenter med i vår egen norske gardemusikk. Hva er det for slags tøys?

Jeg tror det er en misforstått form for likestilling. For meg betyr likestilling at begge kjønn er like mye verd. Ikke at vi skal se like ut og ha samme funksjoner.

Menn og kvinner er ulike i kropp og sinn - så flott! Naturen har nok laga det til sånn for at vi skal utfylle hverandre og skape balanse og harmoni.

Mannen og kvinnen har ulike oppgaver her i livet. Bl.a. er det helt udiskutabelt at det er kvinnen som føder og ammer barn.Hvorfor skal vi kvinner på død og liv gå inn i mannsoppgaver? Er vi ikke verdifulle nok som vi er?

I gardemusikken må jentene gå med herrefrisyrer og i uniformer som er beregnet for menn,som fremhever det mandige.De skal se ut som- og oppføre seg som menn. DET er diskriminering!

Hvis menn går kledd i kvinneklær og oppfører seg som kvinner blir de kalt transversitter eller komikere.Hvordan kan dette ha seg?

Må vi absolutt ha kvinner i gardemusikken, så la jentene få uniformer som fremhever deres kvinnelighet.Og la de få oppgaver som passer for kvinner...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nattfuglen

14

• Gyda

12

• Sofline

3

• Ugga Bugga

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ugga Bugga
Skrevet

"Må vi absolutt ha kvinner i gardemusikken, så la jentene få uniformer som fremhever deres kvinnelighet.Og la de få oppgaver som passer for kvinner..."

Og oppgaven "spille musikk" passer ikke for kvinner, mener du?

nattfuglen
Skrevet

"Må vi absolutt ha kvinner i gardemusikken, så la jentene få uniformer som fremhever deres kvinnelighet.Og la de få oppgaver som passer for kvinner..."

Og oppgaven "spille musikk" passer ikke for kvinner, mener du?

Les innlegget mitt i sammenheng du, så forstår du kanskje hva jeg mener.

Eller liker du å ta ting ut av sin sammenheng,henge deg opp i enkeltformuleringer, og vri og vrenge?

Minner meg om Jehovas vitner som jeg pleier å ha på døra, selvom det dreier seg om et helt annet tema.

Ugga Bugga
Skrevet

Les innlegget mitt i sammenheng du, så forstår du kanskje hva jeg mener.

Eller liker du å ta ting ut av sin sammenheng,henge deg opp i enkeltformuleringer, og vri og vrenge?

Minner meg om Jehovas vitner som jeg pleier å ha på døra, selvom det dreier seg om et helt annet tema.

He he, Jehovas vitner ja. Jeg har ikke blitt sammenliknet med dem før :)

Ellers må jeg si at det ikke er noen stor kampsak for meg å få kvinner inn i gardemusikken, eller militæret generelt heller for den del.

Jeg bare fikk litt lyst til å kverulere på en lørdagskveld.

Skrevet

Noe av ideen med unoiformer at at alle skal se like ut. Det er det ordet uniform betyr...

Hvis menn og kvinner skal kle seg forskjellig i gardemusikken, hadde det ikke lenger vært uniform, og det er jo det som er noe av det stilige med garden. See?

-og oppgaven medlemmene i gardemusikken har, er å spille musikk. Det er ikke "kvinnelige" eller "mannlige" oppgaver i et musikkorps. Heldigvis stiller begge kjønn likt i så måte...

nattfuglen
Skrevet

Noe av ideen med unoiformer at at alle skal se like ut. Det er det ordet uniform betyr...

Hvis menn og kvinner skal kle seg forskjellig i gardemusikken, hadde det ikke lenger vært uniform, og det er jo det som er noe av det stilige med garden. See?

-og oppgaven medlemmene i gardemusikken har, er å spille musikk. Det er ikke "kvinnelige" eller "mannlige" oppgaver i et musikkorps. Heldigvis stiller begge kjønn likt i så måte...

Neida, gardemusikken er en del av HM kongens garde. De skal i tillegg til å spille verne konge og fedreland. Det er derfor de har våpen med bajonetter. Visste du ikke det?

Den norske gardens uniformer er beregnet på menn. Og visst er de stilige - på menn. Ikke på kvinner.

Flere av landene som opptrådte på tattooen i dag hadde jenter i troppene, eller egne jentetropper. De var kledd i vakre kvinneklær som fremhevet det kvinnelige. Det var stilige kvinner.

Rart at andre land kan ha ulike uniformer for kvinner og menn. Men det er kanskje land som ikke kjenner begrepet likestilling?

Skrevet

Neida, gardemusikken er en del av HM kongens garde. De skal i tillegg til å spille verne konge og fedreland. Det er derfor de har våpen med bajonetter. Visste du ikke det?

Den norske gardens uniformer er beregnet på menn. Og visst er de stilige - på menn. Ikke på kvinner.

Flere av landene som opptrådte på tattooen i dag hadde jenter i troppene, eller egne jentetropper. De var kledd i vakre kvinneklær som fremhevet det kvinnelige. Det var stilige kvinner.

Rart at andre land kan ha ulike uniformer for kvinner og menn. Men det er kanskje land som ikke kjenner begrepet likestilling?

Det viktige her er ikke akkurat å fremheve kvinnekroppen, men å spille korpsmusikk og marsjere. Og det klarer kvinner og menn like bra.

Jeg synes det er verre at man må være over en viss høyde for å få være med. Blodig urettferdig!

nattfuglen
Skrevet

Det viktige her er ikke akkurat å fremheve kvinnekroppen, men å spille korpsmusikk og marsjere. Og det klarer kvinner og menn like bra.

Jeg synes det er verre at man må være over en viss høyde for å få være med. Blodig urettferdig!

Så man er et slags intetkjønn når man spiller i gardemusikken altså? Merkelig at mennene er så kjekke og mandige at jeg får orgasme av det da.

Skrevet

Kvinner som velger et "mannsyrke" bør da ikke nødvendigvis oppføre seg som menn. Og menn som komer inn i garden er ikke nødvendigvis glade for å skamklippe seg. Må de egentlig det ennå? Jeg har selv tatt en utdannelse som inntil 80-tallet kun tok inn menn og beholdt mitt lange hår (selv om de fleste jentene klippet det av seg).

Menn blir heller ikke automatisk kalt transvesitter hvis de velger et "kvinneyrke" som sykepleier eller førskolelærer.

Likestilling er ikke bare at begge kjønn skal være like mye verdt. Det betyr også at begge kjønn skal ha like muligheter i livet. Menn ammer ikke fordi det ikke er fysisk mulig.

Gjest jazzådu?
Skrevet

Det er blitt slik at jentene dominerer i korpsene landet over. Det er mer sånn; Her kommer jentemusikken i dag. Derfor har de vel vært nødt for å ta inn jenter. Jentene er rett og slett flinkest.

nattfuglen
Skrevet

Kvinner som velger et "mannsyrke" bør da ikke nødvendigvis oppføre seg som menn. Og menn som komer inn i garden er ikke nødvendigvis glade for å skamklippe seg. Må de egentlig det ennå? Jeg har selv tatt en utdannelse som inntil 80-tallet kun tok inn menn og beholdt mitt lange hår (selv om de fleste jentene klippet det av seg).

Menn blir heller ikke automatisk kalt transvesitter hvis de velger et "kvinneyrke" som sykepleier eller førskolelærer.

Likestilling er ikke bare at begge kjønn skal være like mye verdt. Det betyr også at begge kjønn skal ha like muligheter i livet. Menn ammer ikke fordi det ikke er fysisk mulig.

Ja, kvinner som vil være med i gardemusikken må klippe seg korte. Og det kan da ikke være noen som helst tvil om at uniformene er beregnet på menn! Hvorfor skal kvinner se ut som mannfolk?

Hvorfor skulle sykepleie være forbeholdt kvinner? Hva er spesielt kvinnelig med det? Og om menn velger det yrket slipper da å iføre seg kvinneklær.

Skrevet

Ja, kvinner som vil være med i gardemusikken må klippe seg korte. Og det kan da ikke være noen som helst tvil om at uniformene er beregnet på menn! Hvorfor skal kvinner se ut som mannfolk?

Hvorfor skulle sykepleie være forbeholdt kvinner? Hva er spesielt kvinnelig med det? Og om menn velger det yrket slipper da å iføre seg kvinneklær.

Det er da langt flere kvinnlige sykepleiere enn mannlige, så det er da et typisk kvinneyrke. Før i tiden tror jeg slett ikke det var mannlige sykepleiere. I millitæret har man bare ikke kommet like langt. Før i tiden var det heller ikke kvinnlige leger, prester, stortingsrepresentanter osv. Den gang kvinner begynte å bli det reagerte mange som du gjør på kvinner i garden...

Gjest tintintin
Skrevet

Så man er et slags intetkjønn når man spiller i gardemusikken altså? Merkelig at mennene er så kjekke og mandige at jeg får orgasme av det da.

Hehe, tror du stiller litt større krav til hva en korpsoppvisning skal gi deg som publikummer enn hva den jevne tilskuer gjør .

Orgasme og greier, ja da tenker jeg du ble skuffa av at det hadde sneket seg en og annen kvinnekropp inn i opptoget.

Skrevet

Jenter kan vi ha i gardemusikken, og uniformene går helt fint til dem også. Til og med f.eks.en hestehale går fint - mener nå jeg.

Tut og kjør - blås i vei!

nattfuglen
Skrevet

Jenter kan vi ha i gardemusikken, og uniformene går helt fint til dem også. Til og med f.eks.en hestehale går fint - mener nå jeg.

Tut og kjør - blås i vei!

Problemet er bare at de ikke får lov til å bruke hestehale.

nattfuglen
Skrevet

Hehe, tror du stiller litt større krav til hva en korpsoppvisning skal gi deg som publikummer enn hva den jevne tilskuer gjør .

Orgasme og greier, ja da tenker jeg du ble skuffa av at det hadde sneket seg en og annen kvinnekropp inn i opptoget.

Ja, tenk, jeg ble svært skuffet!

Skrevet

Problemet er bare at de ikke får lov til å bruke hestehale.

Det synes jeg de skulle ha fått lov til. Men på den annen side - dersom de har lyst til å være med, så kan de kanskje klippe seg for det året, og la det gro ut igjen etterpå.

I kveld er jeg åpen for alt - etter nesten en hel flaske hvitvin. Skål! :-)

Skrevet

Det er jo flest gutter, så du får konse der og få dine orgasmer likevel. ;o)

Gjest korpsa
Skrevet

Hvis en tropp med drillpiker bestemmer seg for å begynne å ta inn gutter, synes du da at disse guttene skal ha samme uniform som jentene? Jeg synes det ville se like latterlig ut med gutter i drillpikeuniform som jeg synes det er å se jenter i gardemusikkuniform. Hvis guttene skulle inn i jentetropper tenker jeg nok de ville fått uniformer som passer for gutter.

nattfuglen
Skrevet

Det synes jeg de skulle ha fått lov til. Men på den annen side - dersom de har lyst til å være med, så kan de kanskje klippe seg for det året, og la det gro ut igjen etterpå.

I kveld er jeg åpen for alt - etter nesten en hel flaske hvitvin. Skål! :-)

Så hvis de har lyst til å være med skal de altså være nødt til å kle seg ut som gutter. Det er nettopp det jeg syns er galt og diskriminerende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...