Gå til innhold

Brukes Gaus-kurven når det skal settes karakterer på høgskoler og universiteter?

Anbefalte innlegg

Gjest Studentinnen
Skrevet

har sendt litt på tidligere eksamener og statestikken over resultater illustrert med et søylediagram. Det er omtrent like mange som får A som de som får D.

Trodde at de ikke at de hadde lov til å bruke gauskurven når de satt karakterer.

Eller er det tilfeldig, at det er slik på alle resultater?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tror det er slik.
Skrevet

Den er vel basert på at normalt er det så så mange som får den og den karakteren. Men de sitter ikke å deler ut antall karakterer etter den. Slik at huff, her var det en A oppgave, men alle A'ene er brukt opp, vi må gi B... Nei, de er også tatt, da blir det en C.

Men jeg tror det er en indikasjon på at vanskeligheten i oppgavene som er gitt stemmer som forventet.

Uten at jeg skal si at jeg har rett. Det er bare det jeg tror.

Gjest sirikat
Skrevet

Gauss-kurven reflekterer resultatene fra store grupper. Det færreste får en A eller stryker, og majoriteten utgjør gjennomsnittet. Det er en grunn til at det heter NORMALfordeling :)

Tror det er ytterst få som bruker gausskurven slavisk. Men hvis resultatene ikke reflekterer gausskurven i det hele tatt, så er gjerne sensoren altfor streng eller slapp

(Gausskurven er lite i bruk på høyeregradsstudier hvor det er strengere opptakskrav)

Gjest kvitsymra
Skrevet

Man skal ha mange tusen karakterer, for å kunne sette opp en Gauss kurve, er min mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...