Gå til innhold

hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Gjest dettidesen

hei

jeg har psoriasis, men nå i utbrudds-fasen, vondt i bihulene og halsen og tett/vondt hode. hver dag. det begynte ved pollen-sesongens start. lurer på hvordan jeg kan få bekrefta/avkrefta at det dreier seg om pollenallergi?

er ellers i året frisk og rask,men hver vår er det slike plager jeg sliter med

Takknemlig for svar-mvh. uggen-form

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229545-hva-kan-det-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med legen din. Han/hun vil avgjøre om du bør allergi-testes, eller om du bare kan prøve ut allergi-medisiner i pollensesongen. Jeg har reaksjon på pollen (og katt) selv om jeg ikke får utslag på prøver, så slike prøver er ikke 100% til å stole på.

I utgangspunktet kan du selv bare kjøpe deg en liten reseptfri pakning av allergimedisiner (fx Zyrtec), for å prøve ut. Men siden du har psoriasis, og kanskje bruker medisiner mot det, så bør du kanskje avklare det med lege først. Ikke alle medisiner går like bra sammen. Men det vet du vel.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Joda, dette kan gjerne være pollenallergi, dvs. du kan ha begynt å reagere på bjerkepollen som det er svært rikelig med nå. Antihistamintabl. 10 stk. får du kjøpt uten resept. Prøv det ett par dgr. og hvis du føler deg bedre så er nok din diagnose riktig. Ellers sikres diagnosen med allergiprøver tatt hos legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...