Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Hjelp, naboen vil skille av tomta, og bygge et hus inntil eiendommen vår. Hva kan jeg klage på? Noen som har noen gode forslag, som kan veie tungt i en klage? Noen som vet hvilke lover og regler som gjelder, slik at jeg kan sjekke ut om avstand ol? Takker for svar:) 0 Siter
Lurveline Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 http://www.hushjemhage.no/hus/hus_lover_enebolig.htm Kanskje du finner noe her? 0 Siter
Sofline Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Du kan selvsagt nekte å skrive under på nabovarselen. Men som oftest fører det bare til utsettelser (sier min mor som har jobbet på byggesaksavdelingen i kommunen i mange år). Jeg mener avstand til tomtegrensa skal være min. 4 meter. 0 Siter
mrxx Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Det er stort sett høyden på huset og nærheten til grensen som er 4 meter. Men utover det har du antagelig lite å klage på, du kan selvsagt nekte å skrive under, men det skjer ikke annet enn at byggesøknaden tar lenger tid, men godkjent vil den bli uansett. Så det du oppnår da er at du får en nabo som er grinete og heller ikke skriver under hvis du skulle trenge det en gang. 0 Siter
keinstein Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Det skal være 8 meter mellom hus, og minst 3 meter til tomtegrensa sier brodern. Så hvis dere har bygget tre meter fra, så må naboen bygge fem meter fra sin, så det blir minst 8 til sammen. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Du kan klage på manglende utsikt, skygger for sola osv, men det hjelper ikke. Grensen til eiendommen skal være på 4 meter. 8 meter mellom husene. Hvis det bygges for høyt kan du klage. Men det hvis det bygges etter forskriftene, kommer du ingen vei. 0 Siter
Sofline Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Hvis han bare gjør det for å få mer penger, kan du jo kjøpe eiendommen. :-) Går selvsagt ikke hvis han har en avtale med en venn. 0 Siter
Gjest Du blir ikke populær Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Vi holder på og bygge. Naboen har klaget på tull. Det han har klart er å få utsatt byggingen vår. Det er mest sannsynlig det eneste han har oppnådd. Og så har han klart å få noen skikkelige sinte framtidige naboer. Naboskapet begynte fint du. 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Vi holder på og bygge. Naboen har klaget på tull. Det han har klart er å få utsatt byggingen vår. Det er mest sannsynlig det eneste han har oppnådd. Og så har han klart å få noen skikkelige sinte framtidige naboer. Naboskapet begynte fint du. Viktig å skille mellom sak og person. Naboene mine er hyggelige de, men det er ikke dermed sagt at en ønsker de nærmere. En velger å kjøpe romslige tomter, fordi en liker romslighet!! 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Hvorfor er det et problem for deg da? Liker sol og rom rundt meg:) Blir mindre sol, rom og stillhet med naboer nærmere. Grunn god nok for meg, men muligens ikke i planutvalget 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 http://www.hushjemhage.no/hus/hus_lover_enebolig.htm Kanskje du finner noe her? Takk!! Fant ut at jeg kan sette opp et gjerde på 1,5 meter langs grensen, uten å søke , og naboen trenger ikke være enig:) 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Det skal være 8 meter mellom hus, og minst 3 meter til tomtegrensa sier brodern. Så hvis dere har bygget tre meter fra, så må naboen bygge fem meter fra sin, så det blir minst 8 til sammen. Ser at du skriver 3 meter, mens flere andre skriver 4. Naboen ville sette huset 3 meter fra - så da har du vel rett:) Får banke opp noen gjerder, hvis søknaden går igjennom!! 0 Siter
keinstein Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Ser at du skriver 3 meter, mens flere andre skriver 4. Naboen ville sette huset 3 meter fra - så da har du vel rett:) Får banke opp noen gjerder, hvis søknaden går igjennom!! 3 eller 4 meter, jeg vet ikke sikkert. Ikke gjerder mot naboen høyere enn 1 m? Da må du søke :-) Best du sjekker målene selv mot forskriftene, i tilfelle det ikke stemmer. 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 3 eller 4 meter, jeg vet ikke sikkert. Ikke gjerder mot naboen høyere enn 1 m? Da må du søke :-) Best du sjekker målene selv mot forskriftene, i tilfelle det ikke stemmer. Tror gjerdet kunne være 1,5 meter. Skal sjekke ut - helt klart. Blir det hus, skal jeg kjøpe verdens største høytalere og spille Prima Vera med nabosangen under hele byggingen. Eller utøves det kanskje forskjellige toleranser for ulik støy? 0 Siter
keinstein Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Tror gjerdet kunne være 1,5 meter. Skal sjekke ut - helt klart. Blir det hus, skal jeg kjøpe verdens største høytalere og spille Prima Vera med nabosangen under hele byggingen. Eller utøves det kanskje forskjellige toleranser for ulik støy? Høres ut som en helt normal nabokrangel. Naboene våre var også klin gærne. Far min var ikke et hår bedre, verre. 0 Siter
Gjest Du blir ikke populær Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Viktig å skille mellom sak og person. Naboene mine er hyggelige de, men det er ikke dermed sagt at en ønsker de nærmere. En velger å kjøpe romslige tomter, fordi en liker romslighet!! Men det er jo ikke din tomt de bygger på. Hvis du vil leve romslig kan du kun forhindre det ved å eie eiendommene rundt deg. Du må tåle å få naboer. 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Høres ut som en helt normal nabokrangel. Naboene våre var også klin gærne. Far min var ikke et hår bedre, verre. Vi bor i "Villavilleveien"!! Nå er det vår, og "livet" har våknet;) 0 Siter
Gjest Usjenert Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Men det er jo ikke din tomt de bygger på. Hvis du vil leve romslig kan du kun forhindre det ved å eie eiendommene rundt deg. Du må tåle å få naboer. Har naboer!! Når en flytter inn i ett godt etablert villastrøk med hus og store, romslige tomter, regner en ikke med at folk skal "trøkke" hus innimellom, eller? 0 Siter
Gjest Du blir ikke populær Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Har naboer!! Når en flytter inn i ett godt etablert villastrøk med hus og store, romslige tomter, regner en ikke med at folk skal "trøkke" hus innimellom, eller? Så lenge det ikke er din tomt må du godta at det kommer naboer så lenge de bygger etter forskriftene. Bare for at du har hatt det romslig til nå betyr ikke at du har rett på å ha det romslig i all evig tid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.