Gå til innhold

HVA KAN JEG KLAGE PÅ?

Anbefalte innlegg

Gjest Morsk
Skrevet

Holder de seg innenfor lovverket er det lite du kan få gjort.

Bedre å gjøre det beste ut av det, spørre om de kan flytte huset etpar meter da dere syns det er litt vel nær, og dermed overlate til dem å sette nabofreden på spill.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

5

• mil1365380270

2

• Sofline

2

• Lurveline

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Usjenert
Skrevet

Så lenge det ikke er din tomt må du godta at det kommer naboer så lenge de bygger etter forskriftene. Bare for at du har hatt det romslig til nå betyr ikke at du har rett på å ha det romslig i all evig tid.

Sant nok. Alt kan forandres. Men for oss som ikke tenker ut alle tenkelige senarier fremover, er det kiipt å miste sol og utsikt.

Så NÅ har jeg tenkt å tenke ut alle mulige vinklinger for å få gjennom en tungtveiende klage.

Har ikke noe å tape. Håper jeg har så pass reflekterte naboer, at de skiller mellom sak og person

Gjest Usjenert
Skrevet

Holder de seg innenfor lovverket er det lite du kan få gjort.

Bedre å gjøre det beste ut av det, spørre om de kan flytte huset etpar meter da dere syns det er litt vel nær, og dermed overlate til dem å sette nabofreden på spill.

Hadde det bare hatt plass til det, hadde det vært en ting.

Tomta er jo i utgangspunktet beregnet på ett hus. Ikke to.

Gjest yeah man
Skrevet

hvis tomta er naboens og de har godkjenning så er det lite du kan gjøre

Gjest Morsk
Skrevet

Sant nok. Alt kan forandres. Men for oss som ikke tenker ut alle tenkelige senarier fremover, er det kiipt å miste sol og utsikt.

Så NÅ har jeg tenkt å tenke ut alle mulige vinklinger for å få gjennom en tungtveiende klage.

Har ikke noe å tape. Håper jeg har så pass reflekterte naboer, at de skiller mellom sak og person

En klage må være begrunnet i lovverk. Subjektiv synsing fører intet sted hen...og desverre vet jeg av andres erfaring at det skal mye til å skille person og sak i denne typer tvister.

Skrevet

Er tomta stor nok til å skille av en tomt til da?

Her i kommunen er det et minstekrav, såkalt utnyttelsesgrad, som bestemmer hvor mye av tomta (max) som boligen (evt. bolig + garasje) kan utgjøre. Tror det er opp til hver enkelt kommune å avgjøre slikt. I vår kommune mener jeg det er 25% utnyttelsesgrad. Altså må 75% av tomta være ubebygget, for hage, gårdsplass osv.

Det vil jo da gjelde både for den eksisterende bolig (evt. inkl. garasje) og den nye, med sine respektive tomter.

Sjekk med teknisk etat i din kommune, så får du vite slikt. Men det er jo i alle tilfelle slik at kommunen går gjennom slike planer som naboen din nå legger fram, for å undersøke alt mulig, bl.a. at slike regler er fulgt.

Gjest En Siddis
Skrevet

Hei!

Gå til kommunen og få sjekket reguleringsplanen for området. Der skal det stå noe om max tillatt tomteutnyttelse og max kotehøyde (høyde over havet på bygningsmassen) Hvis naboen holder seg innenfor dette, i tillegg til regler for avstand mellom husene, og det ikke er noen vedtak mot fradeling av tomt i den delen av kommunen du bor, kommer du garantert lengre ved å samarbeide med naboen om å få bygget best mulig framfor å klage.

Gjest Du blir ikke populær
Skrevet

Du kan selvfølgelig klage, men hvis du utsetter byggeplanene til naboene i mange måneder selv om du egentlig ikke skulle

ha noen sak, slik som vår nabo har gjort, må du regne med å bli mislikt.

Gjest Du blir ikke populær
Skrevet

Og jeg må si som Morsk at en skiller ikke person og sak i slike tilfeller. Det går bare ikke.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

3 eller 4 meter, jeg vet ikke sikkert.

Ikke gjerder mot naboen høyere enn 1 m? Da må du søke :-)

Best du sjekker målene selv mot forskriftene, i tilfelle det ikke stemmer.

4 meter. Dette kan jeg:)

Skrevet

4 meter. Dette kan jeg:)

Det var litt ulogisk med 3, for da går det ikke opp med 8.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det var litt ulogisk med 3, for da går det ikke opp med 8.

:)

Gjest Persille
Skrevet

Det skal være 8 meter mellom hus, og minst 3 meter til tomtegrensa sier brodern.

Så hvis dere har bygget tre meter fra, så må naboen bygge fem meter fra sin, så det blir minst 8 til sammen.

Nei - det skal være fire meter fra tomtegrensen. Dersom du har huset ditt to meter fra grensen er det ditt problem, jeg kan fortsatt sette opp mitt hus fire meter fra grensen.

At du bygger "ulovlig" skal ikke gjøre tomten min ubrukelig - det sier seg selv.

Gjest Persille
Skrevet

Hvorfor skal du klage da? Du vet jo ikke engang hva de skal bygge bortsett fra at det er et hus...

Har du sett tegningene?

Gjest glaice
Skrevet

Tror gjerdet kunne være 1,5 meter.

Skal sjekke ut - helt klart.

Blir det hus, skal jeg kjøpe verdens største høytalere og spille Prima Vera med nabosangen under hele byggingen. Eller utøves det kanskje forskjellige toleranser for ulik støy?

Tror gjerde kan være 1,40 meter høyt uten å søke. Huset er 4 meter fra grensa, hvis ikke det er mulig å søke disp??? Garasjen kan stå 0,5 meter fra grensa. Disse måla gjelder grunnmuren, taket kommer jo nærmere da....

Skrevet

Nei - det skal være fire meter fra tomtegrensen. Dersom du har huset ditt to meter fra grensen er det ditt problem, jeg kan fortsatt sette opp mitt hus fire meter fra grensen.

At du bygger "ulovlig" skal ikke gjøre tomten min ubrukelig - det sier seg selv.

fa har brodern fått feil opplysninger. Vi får se.

mil1365380270
Skrevet

Det skal være 8 meter mellom hus, og minst 3 meter til tomtegrensa sier brodern.

Så hvis dere har bygget tre meter fra, så må naboen bygge fem meter fra sin, så det blir minst 8 til sammen.

Det er riktig, og det er p.g.a. brann. Unntak er garasjer o.l.

mil1365380270
Skrevet

Det skal ikke være mindre enn 4 m til tomtegrense/8 m mellom husene, og avstanden skal minst være lik halve høyden på huset.

Gjest Usjenert
Skrevet

Og jeg må si som Morsk at en skiller ikke person og sak i slike tilfeller. Det går bare ikke.

Har ingen intensjoner om å gjøre meg til uvenn med naboen.

Er bare opptatt av at en ny bolig på eiendommen deres, ikke kommer opp, uten at de beste alternativene er lagt frem.

Jeg klager ikke, bare for å klage. Jeg la ut denne tråen, for å spørre om hva jeg kunne klage på.

I dag har jeg funnet ut at de målene som er lagt frem, ikke står i forhold til regelverket. Forhørte meg derfor i dag, og fikk til svar at naboen var nødt til å søke om dispensasjon, angående avstander. Noe som kan bli svært dyrt for dem, hvis vi da ikke er enige om dispensasjonen.

Jeg vil derfor være sikker på at en evt bolig, ikke kommer i konflikt med mine interesser.

Når det gjelder å skille mellom sak og person, så burde voksne, reflekterte mennesker klare å gjøre dette. Jeg liker ikke at naboen ønsker å tyne ned et hus mellom de resterende boligene, men jeg går ikke rundt å tenker for noen duster:)

Gjest Usjenert
Skrevet

Hvorfor skal du klage da? Du vet jo ikke engang hva de skal bygge bortsett fra at det er et hus...

Har du sett tegningene?

Har sett tegningene, ja!! Klager fordi jeg ikke ønsker et hus:) Enkelt og greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...