Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest takker for evnt svar
Skrevet

Ville du kjøpt en andelsleilighet/aksjeleilighet?

Fordeler, ulemper framfor selveierleilighet?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

16

• Lula

6

• Dorthe

4

• Prozak

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ville ikke i min villeste fantasi kjøpt andelsleilighet. (Aksjeleilighet vet jeg ikke noe særlig om, men jeg antar det er noe lignende).

Grunnen til det er at man skal ut med et ganske stort innskudd. Når man har betalt det, får man bo i leiligheten. Men samtidig skal man betale husleie for å bo der, og den husleia er like stor som det man ville betalt for å bo i en vanlig leieleilighet, hvor man i såfall bare skal betale et depositum på max. 3 ganger husleien.

Her jeg bor er det i hvertfall like dyrt i månedsutgifter å bo i andels- som å bo i leileleilighet, om ikke dyrere, og man får ikke noe igjen når man flytter, untatt innskuddet.

Skrevet

Jeg ville ikke i min villeste fantasi kjøpt andelsleilighet. (Aksjeleilighet vet jeg ikke noe særlig om, men jeg antar det er noe lignende).

Grunnen til det er at man skal ut med et ganske stort innskudd. Når man har betalt det, får man bo i leiligheten. Men samtidig skal man betale husleie for å bo der, og den husleia er like stor som det man ville betalt for å bo i en vanlig leieleilighet, hvor man i såfall bare skal betale et depositum på max. 3 ganger husleien.

Her jeg bor er det i hvertfall like dyrt i månedsutgifter å bo i andels- som å bo i leileleilighet, om ikke dyrere, og man får ikke noe igjen når man flytter, untatt innskuddet.

"og den husleia er like stor som det man ville betalt for å bo i en vanlig leieleilighet, hvor man i såfall bare skal betale et depositum på max. 3 ganger husleien."

Nuvel...det kommer vel helt an på borettslaget og en del andre ting i det aktuelle tilfellet.

"............................................."

Gjest liede
Skrevet

Man betaler husleie i selveierleilighet også.

Skrevet

Man betaler husleie i selveierleilighet også.

Den er sjelden like stor....

Skrevet

Her er husleia 4000 for dem som har en andel og 12000 for dem som leier fra kommunen så jeg tror det kommer helt an på hvor man bor.

Og leilighetsprisene stiger hele tida. Min har steget ca 600 000 i løpet av de siste to årene. Så jeg synes at å leie leilighet hvis man har mulighet til å kjøpe en andel så ville jeg foretrukket det.

Skrevet

"og den husleia er like stor som det man ville betalt for å bo i en vanlig leieleilighet, hvor man i såfall bare skal betale et depositum på max. 3 ganger husleien."

Nuvel...det kommer vel helt an på borettslaget og en del andre ting i det aktuelle tilfellet.

"............................................."

Jeg sier bare hvordan det er her hvor jeg bor (og hvordan det er der hvor jeg kommer fra, hvor jeg leser en del boligannonser).

Eksempler fra boligannonsene:

3 rom 98 m2. til leie: kr 4395/mnd. 3 rom 101 m2 andel: innskudd 345 000 kr, husleie 6134 kr/mnd

2 rom 66 m2 til leie: kr 3200/mnd. 2 rom 65 m2 andel: innskudd 300 000 kr, husleie 3549 kr.

Gjest liede
Skrevet

Den er sjelden like stor....

Det er dyrt og ofte ikke lønnsomt å kjøpe _nybygget_ andelsleilighet ja. Man må jo se på fellesgjelden.

Skrevet

Her er husleia 4000 for dem som har en andel og 12000 for dem som leier fra kommunen så jeg tror det kommer helt an på hvor man bor.

Og leilighetsprisene stiger hele tida. Min har steget ca 600 000 i løpet av de siste to årene. Så jeg synes at å leie leilighet hvis man har mulighet til å kjøpe en andel så ville jeg foretrukket det.

Er ikke prisene på andelsleiligheter fast? Dvs. man kan ikke by over osv...

Skrevet

Jeg sier bare hvordan det er her hvor jeg bor (og hvordan det er der hvor jeg kommer fra, hvor jeg leser en del boligannonser).

3 rom 98 m2. til leie: kr 4395/mnd. 3 rom 101 m2 andel: innskudd 345 000 kr, husleie 6134 kr/mnd

2 rom 66 m2 til leie: kr 3200/mnd. 2 rom 65 m2 andel: innskudd 300 000 kr, husleie 3549 kr.

De innskuddene der var jo latterlig lave, og derfor har de vel en skyhøy fellesgjeld som utgjør den høye leien. Det er sånn på mange av de nye leilighetene i de store byene for å gi "lettlurte" førstegangsetablerere innpass på markedet.

Eldre leiligheter har nok en del lavere husleie og lavere fellesgjeld, men dog et høyere innskudd.

Gjest liede
Skrevet

Andel:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=7464169&sid=6aYLFAwCC202680&pos=24&tot=138

Selveier:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=7509699&sid=6aYLFAwCC202680&pos=23&tot=138

Skrevet

De innskuddene der var jo latterlig lave, og derfor har de vel en skyhøy fellesgjeld som utgjør den høye leien. Det er sånn på mange av de nye leilighetene i de store byene for å gi "lettlurte" førstegangsetablerere innpass på markedet.

Eldre leiligheter har nok en del lavere husleie og lavere fellesgjeld, men dog et høyere innskudd.

De er ikke latterlige lave her jeg bor. Man kan kjøpe en fin eierleilighet her til under en million.

Den første andelsleiligheten var nybygget, den andre jeg nevnte ligger i en gammel bygning fra 1934.

Skrevet

Ok. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men de boligprisene du nevner der er forhistoriske f.eks i Oslo.

"3 rom 98 m2. til leie: kr 4395/mnd. 3 rom 101 m2 andel: innskudd 345 000 kr, husleie 6134 kr/mnd"

Den utleleiligheten der i oslo ville kostet 12-15.000. Enda mer hvis det er spesiellt høy standard og på aker brygge e.l.

"2 rom 66 m2 til leie: kr 3200/mnd. 2 rom 65 m2 andel: innskudd 300 000 kr, husleie 3549 kr."

Den toromsleiligheten der ville kostet 8-9.000, og gjerne mer enkelte steder.

Beveger man seg utenfor sentrum, vil man spare noen få hundrelapper i leie, maks. Så de andelsleilighetprisene du nevner der ville vært meget gode sammenliknet med utleiepriser i Oslo :-)

".........................................."

Skrevet

Ok. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men de boligprisene du nevner der er forhistoriske f.eks i Oslo.

"3 rom 98 m2. til leie: kr 4395/mnd. 3 rom 101 m2 andel: innskudd 345 000 kr, husleie 6134 kr/mnd"

Den utleleiligheten der i oslo ville kostet 12-15.000. Enda mer hvis det er spesiellt høy standard og på aker brygge e.l.

"2 rom 66 m2 til leie: kr 3200/mnd. 2 rom 65 m2 andel: innskudd 300 000 kr, husleie 3549 kr."

Den toromsleiligheten der ville kostet 8-9.000, og gjerne mer enkelte steder.

Beveger man seg utenfor sentrum, vil man spare noen få hundrelapper i leie, maks. Så de andelsleilighetprisene du nevner der ville vært meget gode sammenliknet med utleiepriser i Oslo :-)

".........................................."

Jeg bor ikke i Oslo, men jeg har bodd der, så jeg kjenner til boligprisene... Men jeg vet ikke noe om andelsleilighetspriser der.

"takker for evnt svar" skriver heller ikke noe om hvor h*n bor. H*n kan like gjerne bo langt fra Oslo som i Oslo. Og som sagt i det første innlegget jeg skrev her, så uttalte jeg meg om hvordan det er her jeg bor.

Gjest Flystripa
Skrevet

Er ikke prisene på andelsleiligheter fast? Dvs. man kan ikke by over osv...

Det går vanlige budrunder på de aller fleste andelsleiligheter. Men i Obos etc kan medlemmer med lavere nr få forkjøpsrett til høyeste bud.

Skrevet

Det går vanlige budrunder på de aller fleste andelsleiligheter. Men i Obos etc kan medlemmer med lavere nr få forkjøpsrett til høyeste bud.

Ok, takk.

Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo, men jeg har bodd der, så jeg kjenner til boligprisene... Men jeg vet ikke noe om andelsleilighetspriser der.

"takker for evnt svar" skriver heller ikke noe om hvor h*n bor. H*n kan like gjerne bo langt fra Oslo som i Oslo. Og som sagt i det første innlegget jeg skrev her, så uttalte jeg meg om hvordan det er her jeg bor.

Dette skrev du:

"Grunnen til det er at man skal ut med et ganske stort innskudd. Når man har betalt det, får man bo i leiligheten. Men samtidig skal man betale husleie for å bo der, og den husleia er like stor som det man ville betalt for å bo i en vanlig leieleilighet, hvor man i såfall bare skal betale et depositum på max. 3 ganger husleien."

Her skriver du generellt, og det fremgår ikke at du kun mener der hvor du bor. _Derfor_ svarte jeg at det kommer an på. Det at det er ulønnsomt å kjøpe en andelsleilighet ett sted p.g.a lave leiepriser (egentlig to ting som ikke er helt samenliknbare), betyr jo ikke at det er slik alle steder.

"......................................."

Gjest takker for evnt svar
Skrevet

Bergen :-) I et ganske dyrt strøk.

Gjest Zuleika
Skrevet

I Oslo er det ofte enklere å få tak i OBOS leiligheter enn selveier. Jeg bor i OBOS leilighet, og synes egentlig slik det er nå at forskjellen er marginal fra selveierleilighet.

Jeg kan nå leie ut som jeg vil i tre år, men da må jeg søke styret om tillatelse. Selveierleilighet kan man gjøre hva man vil med. Økonomisk kan jeg ikke se noen særlig forskjell, men før i tiden var meningen med borettslag at de skulle være billige og praktiske.

Tidene forandrer seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...