Gå til innhold

Fremfall av livmor og urinblære


ino32

Anbefalte innlegg

Jer er en ung kvinne som etter tre tette barnefødsler har etter siste fødsel (3 uker siden)fått fremfall av både livmor og blære. Sistnevnte merket jeg da jeg fikk uvi for første gang i mitt liv. Blæren kan jeg kjenne ytterst i sjeden mens livmoren ligger litt høyere opp. Jeg er tynn, godt kondisjonert og lever et aktivt småbarns liv. Mannen min jobber borte ca 6 mnd i året så jeg er mye alene med våre barn. Jeg har selvfølgelig mange spøsrsmål og håper å få noen av dem besvart her.

Hvor lenge kan jeg gå før jeg kommer til behandling, skal på etterkontroll hos gynekolog om ca 3-5 uker, kan jeg vente til da?

Regner med å bli plaget med uvi (den lar seg ikke behandle), kan jeg forebygge eller vil resturin føre til gjentatte infeksjoner til tross for alternativ behandling?

Hvilken behandling av prolapset er å anbefale i mitt tilfelle? Er det for sent å trene bekkenbunn etter prolaps har inntruffet eller kan jeg bli bedre?

Hvordan skal jeg/ bør jeg leve for å ikke forverre situasjonen?

Hvilket liv kan jeg få etter en evt. operasjon med tanke på jobb, trening, sex og samliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Hvor lenge kan jeg gå før jeg kommer til behandling, skal på etterkontroll hos gynekolog om ca 3-5 uker, kan jeg vente til da?

Ja, du kan vente til da, men får du urinveisinfeksjon flere ganger må det sjekkes om du ikke får tømt blæren skikkelig, resturin er grobunn for bakterier.

2. Regner med å bli plaget med uvi (den lar seg ikke behandle), kan jeg forebygge eller vil resturin føre til gjentatte infeksjoner til tross for alternativ behandling?

Hvis du ikke får tømt blæren, kan du ev stikke en finger i skjeden og presse blæren opp over, ev tisse stående over toalettet.

3. Hvilken behandling av prolapset er å anbefale i mitt tilfelle?

Det må gynekologen vurdere, men har du født de barn du ønsker, kan man operere, ellers kan man legge inn en støttering, det kan du også bruke i påvente av operasjon. Ofte er det lurt vente med operasjon til ammingen er overstått og du har fått dine menstruasjoner (og dermed hormoner) tilbake

4. Er det for sent å trene bekkenbunn etter prolaps har inntruffet eller kan jeg bli bedre?

Det er aldri for sent å trene bekkenbunnen, best resultat hvis en lege eller fysioterapeut viser deg hvordan det skal gjøres.

5. Hvordan skal jeg/ bør jeg leve for å ikke forverre situasjonen?

Knipe før du løfter tungt, ikke røke, ellers er det ikek så mye du kan gjøre.

6. Hvilket liv kan jeg få etter en evt. operasjon med tanke på jobb, trening, sex og samliv?

Sannsynligvis bare positiv innvirkning

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...