Gå til innhold

Tror dere på healing?

Gjest opprinnelig skeptiker, men nå vet jeg ikke lenger

Anbefalte innlegg

Gjest silkesvarta
Skrevet

Massasje er effektivt på muskler, muskelspenninger kommer og går, noen ganger med dagers mellomrom, andre ganger går det måneder og år. Sjøl har jeg hatt vondt både her og der, men alt har forsvunnet av seg selv før eller senere.

Ja, til og med potensen?:)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

10

• Lillemus

2

• Dorthe

2

• midnattsol

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Massasje er effektivt på muskler, muskelspenninger kommer og går, noen ganger med dagers mellomrom, andre ganger går det måneder og år. Sjøl har jeg hatt vondt både her og der, men alt har forsvunnet av seg selv før eller senere.

Jeg har opplevd at det kan være stor gevinst å hente i å jobbe videre med muskelspenningene, selv om de verste er forsvunnet.

Selv om jeg fungerer normalt og ikke har direkte vondt, så kan jeg likevel ha spenninger som kan gjøre meg stressa eller irritabel/ engstelig/ dårlig kvalitet på søvn.

Rosenterapi, eller for den saks skyld meditasjon, eller også fysisk trening, kan roe ned kroppen, og jeg blir mer i harmoni med meg selv.

Det er snakk om ulike innfallsvinkler til samme tema. Og noen ganger kan de ulike innfallsvinklene utfylle hverandre, på den måten at jeg får bedre kontakt med min egen anatomi.

Gjest dfdfds
Skrevet

Healing finnes, men det er ikke fra Gud kraften kommer.

Gjest trond-h
Skrevet

Ble frisk ved hjelp av healing - og jeg betalte ingenting. Det var en kollega som spurte om jeg var interessert. Tenkte at det gjør ikke noe til eller fra å prøve. Så det er ikke alle med spesielle evner som er ute etter å tjene penger på disse - heldigvis.

Tviler ikke på at du snakker sant. Dessuten bør man ikke bli for hovmodig og bortførklare ting, men søke mest mulig naturlig forklaring.

Det er bare at jeg er usikker på/tviler på at New Age folkene (dersom det er slike du har vært hos da) har den riktige forklaringen til hvorfor du ble frisk. Jeg er f.eks. åpen for at det i naturmedisin kanskje kan finnes effekter som gir helbred. Forskjellen er bare at de ikke har dokumentert/avkreftet virkning gjennom skolemedisin så langt.

Healing-metoder i New Age kan være mye rart. Noen virker så underlige for meg at det er vanskelig å forholde seg til forklaringene til eventuell helbred. Synes det er vanskeligere å forholde meg til forklaringene ved slike metoder enn til healing ved ulike religioner. Særlig sånne krystaller osv. Det får litt bisarr preg og vanskelig å se logisk/naturlig sammenheng mellom påstått årsak (krystaller=døde ting) og helbred.

En venn fortalte om diger kreftsvulst, tydelig diagnostisert bla.a. gjennom røntgenbilder før operasjon. Så ble hun bedt for. Siste røntgenbilde rett før operasjon skulle gjennomføres, viste tydelig at svulsten var borte. Bevisene var tydelig nok at hun ble frisk. Hva skal man si om forklaring? Å si at det var feil ved røntgenbildene, virket litt for søkt - ingen forveksling av bilder når de hadde hennes navn på. Lettere å si at hun hadde rett om bønn virket i hennes tilfelle?

Men så er jeg litt skeptisk av natur.

Skrevet

Ikke vær så skeptisk keinstein, det finnes faktisk folk som er seriøse og som heller ikke tar penger for det.

Det er massasje, ikke noe mystisk med det.

Skrevet

Det er massasje, ikke noe mystisk med det.

Ved massasje så berører man kroppen, tror du man kan massere uten å berøre :o)

Skrevet

Vet ikke.

Men Dr Placebo tror jeg på. Komplisert mekanisme denne kroppen. Hadde det bare vært så enkelt som de alternative påstår sier vitenskapmenn. De forsker flere tusen årsverk og så kommer Per Olsen fra Bergen og bare vifter med arma og gjør mer enn vitenskapen kommer til å kunne gjøre på 100 år. Neppe. Så enkelt er det bare ikke. Rent empirisk så -må- det være en illusjon.

http://www.med.umich.edu/opm/newspage/2005/placebo.htm

Å fjerne symptomer er ikke det samme som å kurere sykdommer.

Skrevet

Les om "high placebo responders", mennesker som er meget følsomme for psykiske påvirkninger av typen placebo.

Gjest linnelinn
Skrevet

kanskje healeren kan krympe puppene mine så jeg slipper bli så sliten i ryggen :-)

Skrevet

kanskje healeren kan krympe puppene mine så jeg slipper bli så sliten i ryggen :-)

Da hadde til og med jeg blitt imponert. :-)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Les om "high placebo responders", mennesker som er meget følsomme for psykiske påvirkninger av typen placebo.

Du snakker om placebo, men placebo handler om forsøk med inntak av ekte vs. falske medisiner.

Her snakker vi om ulike varianter av massasje, og det er faktisk fysiologisk.

Vi har muskler, blodomløp... Forresten, hørt om nervesystemet noen gang? Nervesystemet deles inn i to deler, det somatiske (viljestyrt) og det autonome (selvstyrt).

(men det er mulig at du bare har det somatiske, så alt du kan gjøre er å bevege deg mekanisk... he-he...)

Det autonome nervesystemet kan stimuleres på forskjellige måter, for eksempel gjennom autogen trening (man jobber med indre bilder og kommandoer for å oppnå avspenthet, som i sin tur er helsefremmende).

Her snakker vi legevitenskap, keinstein, så ikke skyt spurver med kanoner er du grei...

http://www.bio.ntnu.no/users/toralm/tekst/zo2050/kap14.htm

;-)

Gjest midjemål
Skrevet

Healing finnes, men det er ikke fra Gud kraften kommer.

dfdfds: "Healing finnes, men det er ikke fra Gud kraften kommer."

Healing har da ingenting med Gud å gjøre. Hvor har du det fra?

Skrevet

Du snakker om placebo, men placebo handler om forsøk med inntak av ekte vs. falske medisiner.

Vi har muskler, blodomløp... Forresten, hørt om nervesystemet noen gang? Nervesystemet deles inn i to deler, det somatiske (viljestyrt) og det autonome (selvstyrt).

(men det er mulig at du bare har det somatiske, så alt du kan gjøre er å bevege deg mekanisk... he-he...)

Det autonome nervesystemet kan stimuleres på forskjellige måter, for eksempel gjennom autogen trening (man jobber med indre bilder og kommandoer for å oppnå avspenthet, som i sin tur er helsefremmende).

Her snakker vi legevitenskap, keinstein, så ikke skyt spurver med kanoner er du grei...

;-)

Sp du mener at ikke det "mystiske overnaturige som ingen kan foklare" i håndspålegging og alle andre trolldomslignende greier ikke har placebovirkning?

Da skjønner jeg ikke hvorfor mange vanlige massører med 3 uker kveldskurs i massasje legger til ulike alternative "titler" foran for å innføre et mystisk element i behandlingen. Og når dere forteller at de ikke masserer en gang, da sjønner jeg ikkeno. Da tro jeg virkelig det må dokumenteres før jeg kan svælje det.

Skrevet

;-)

"It may help explain why so many people say they get relief from therapies and remedies with no actual physical benefit. And, it may lead to better use of cognitive, or psychological, therapy for people with chronic pain."

De snakker altså om åndelig terapi, samtaleterapi og remedier.

Mange med psykosomatiske lidelser blir friske av samtaleterapi. Å sille mellom somatsike og psykosomatsike lidelser er ikke alltid lett. Psykosomatiske kan se veldig somatiske ut, og påstå hardnakket at de ikke har psykiske problemer. Hadde bare psykiske problemer vørt litt mer akseptert, så ha dde det vært lettere for disse, at de ikke blir kasta ut når de får en psykisk betinget diagnose, og at de ikke blir fornærmet.

Skrevet

Ikke vær så skeptisk keinstein, det finnes faktisk folk som er seriøse og som heller ikke tar penger for det.

Det kan være vanskelig å akseptere at det en har opplevd selv ikke blir trodd (på en måte). Aandre er ikke like engasjert, har ikke samme opplevelse av behandlinger som en selv, er ikke i samme situasjon og er ikke like sårbar og har ikke like sterke ønsker om at noe skal virke.

Mange har også problemer mellom å skille begrepene sammenfall og sammenheng.

Hadde ikke psykosomatiske sykdommer vært belagt med så mange fordommer, så hadde flere kunne fått riktig behandling. Innse at det er psykisk og få riktig medisin. Og så er det med psykiske og somatiske lidelser at noen av de kan ikke kureres, mens andre går over av seg selv uten hjelp.

http://www.skepsis.no/alternativ_behandling/hvorfor_tvilsomme_behandlingsf.html

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Sp du mener at ikke det "mystiske overnaturige som ingen kan foklare" i håndspålegging og alle andre trolldomslignende greier ikke har placebovirkning?

Da skjønner jeg ikke hvorfor mange vanlige massører med 3 uker kveldskurs i massasje legger til ulike alternative "titler" foran for å innføre et mystisk element i behandlingen. Og når dere forteller at de ikke masserer en gang, da sjønner jeg ikkeno. Da tro jeg virkelig det må dokumenteres før jeg kan svælje det.

Det jeg mener å si er at vi her må skille mellom om vi snakker om "auravask" eller fysiologisk respons.

Noen tror på det jeg litt henslengt her kaller "auravask", selv vil jeg ikke mene for mye om den typen ting akkurat her og nå.

Jeg mener at det som diskuteres her er av fysiologisk art, og at det følgelig må argumenters innen fysiologiske rammer. Så kan vi la "auravask-debatten" hvile til en annen gang.

Selv har jeg erfaring med både såkalt klassisk massasje og rosenterapi. Jeg hadde faktisk best utbytte av rosenterapi.

Berøringen er lettere, men i denne sammenheng tror jeg ikke troverdigheten kan måles ut ifra om man knar musklene hardest mulig eller ikke.

Det er i alle fall ulike metoder, og hver og en får vurdere hva de mener om det når de prøver det selv.

Hvis du har noen meninger om det fysiologiske eller anatomiske i denne sammenheng, så for all del - si meningen din.

Akkurat det med placebo mener jeg blir helt irrelevant i denne sammenhengen.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

"It may help explain why so many people say they get relief from therapies and remedies with no actual physical benefit. And, it may lead to better use of cognitive, or psychological, therapy for people with chronic pain."

De snakker altså om åndelig terapi, samtaleterapi og remedier.

Mange med psykosomatiske lidelser blir friske av samtaleterapi. Å sille mellom somatsike og psykosomatsike lidelser er ikke alltid lett. Psykosomatiske kan se veldig somatiske ut, og påstå hardnakket at de ikke har psykiske problemer. Hadde bare psykiske problemer vørt litt mer akseptert, så ha dde det vært lettere for disse, at de ikke blir kasta ut når de får en psykisk betinget diagnose, og at de ikke blir fornærmet.

Helt enig.

Enig i at det er komplekst (altså ikke alltid så lett å finne noen fasit), og enig i at psykiske lidelser burde være mer akseptert/ mindre tabubelagt.

Ofte kan det være positivt å jobbe både psykisk og fysisk hvis man har et problem.

Det henger gjerne sammen.

Selv fysiologiske sykdommer som kreft e.l. har legevitenskapen nå begynt å forklare ut ifra tidligere stressreaksjoner og psykiske belastninger.

(som alternative behandlere har prøvd å påstå i noen år...)

Gjest dfdfds
Skrevet

dfdfds: "Healing finnes, men det er ikke fra Gud kraften kommer."

Healing har da ingenting med Gud å gjøre. Hvor har du det fra?

Fra de som er healere som påstår at kraften er fra Gud.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Tviler ikke på at du snakker sant. Dessuten bør man ikke bli for hovmodig og bortførklare ting, men søke mest mulig naturlig forklaring.

Det er bare at jeg er usikker på/tviler på at New Age folkene (dersom det er slike du har vært hos da) har den riktige forklaringen til hvorfor du ble frisk. Jeg er f.eks. åpen for at det i naturmedisin kanskje kan finnes effekter som gir helbred. Forskjellen er bare at de ikke har dokumentert/avkreftet virkning gjennom skolemedisin så langt.

Healing-metoder i New Age kan være mye rart. Noen virker så underlige for meg at det er vanskelig å forholde seg til forklaringene til eventuell helbred. Synes det er vanskeligere å forholde meg til forklaringene ved slike metoder enn til healing ved ulike religioner. Særlig sånne krystaller osv. Det får litt bisarr preg og vanskelig å se logisk/naturlig sammenheng mellom påstått årsak (krystaller=døde ting) og helbred.

En venn fortalte om diger kreftsvulst, tydelig diagnostisert bla.a. gjennom røntgenbilder før operasjon. Så ble hun bedt for. Siste røntgenbilde rett før operasjon skulle gjennomføres, viste tydelig at svulsten var borte. Bevisene var tydelig nok at hun ble frisk. Hva skal man si om forklaring? Å si at det var feil ved røntgenbildene, virket litt for søkt - ingen forveksling av bilder når de hadde hennes navn på. Lettere å si at hun hadde rett om bønn virket i hennes tilfelle?

Men så er jeg litt skeptisk av natur.

Ting kan ofte virke mer merkelig ved første øyekast enn de muligens er.

Antakelig finnes det flere forklaringsmodeller på en effekt, i og med at forskningen ikke er kommet langt nok til å forklare "hvorfor" og "hvordan". Sånn sett er det jo greit å være litt skeptisk, samtidig går det an å nærme seg noe likevel - skepsis og åpenhet trenger ikke å være uforenlige. Så lenge en ikke blir fanatisk kan det være berikende å prøve noe nytt, hvis man er nysgjerrig.

Du nevnte krystaller. Jeg har ingen heldekkende teori om det, og det er sikkert mange som vil mene noe mer "mystisk" enn meg.

Men en liten erfaring har jeg gjort med steiner/ krystaller: de kan brukes i meditasjon. For å si noe litt enkelt og "jordisk": Om ikke annet, så kan de ha en symbolverdi. Ved å fokusere på krystallens eller steinens farge, kan det åpne bevisstheten for en bestemt følelse eller tema man fokuserer på i meditasjonen.

På samme måte kan vi bli påvirket visuelt av et vakkert landskap, et maleri, en solskinnsdag - eller vi kan påvirkes av å lytte til musikk eller lese et dikt.

Altså at en estetisk sanseopplevelse kan bidra til en mer konsentrert fordypning.

Men det er vel egentlig opp til den enkelte hvordan de ønsker å bruke eller forstå et sånt symbol. Så får vi se om forskningen etter hvert gir oss en mer omfattende forklaring på det ene eller andre...

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Da hadde til og med jeg blitt imponert. :-)

Telepatisk kirurgi høres interessant ut... He-he...

Tro om det er mye penger i det?? Hva sier du, skal vi åpne en klinikk?

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...