Gå til innhold

Jeg er et økonomisk rotehue

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ha mer økonomisk orden
Skrevet

Og jeg vil ha hjelp.Vi sitter igjen med ca 18 000 etter at alle regningene våre er betal..Likevel er vi blakke uka før lønn.Vi er 2 voksne og 2 barn.Vi bruker ca 2000 kr i uka på mat og husholdningsartikler + 2000 kr til bensin, blader,klær, aviser osv Da sitte vi igjen med et par tusenlapper som jeg ikke ner hvor blir av.Men vi synes selv vi sløser masse, pengene bare blir borte, vi planlegger ikke kjøp, alt skjer på impulsen...Er det planlegging som skal til for å ikke bruke 18 000 - 20 000 kr i mnd på diverse vi ikke helt vet hva er?????

Videoannonse
Annonse
Gjest siddiskvinnen
Skrevet

Eg har utviklet et kjempe godt økonomiprogram, som gir deg oversikt 2 år frem i tid. Send meg en mail så skal eg fortelle deg mer om det.

[email protected]

mvh

Skrevet

Er det mulig?! Det er mer enn det jeg har utbetalt og skal forsørge meg selv og 1-2 unger på! _Før_ de faste utgiftene er betalt!

Sett dere ned og lag et budsjett. Samle _samtlige_ kvitteringer en hel mnd og se hva dere egentlig har kjøpt. Ikke unnlat så mye som ei eneste dropseske! Dere kommer til å besvime!

Gjest Zuleika
Skrevet

Ja det er planlegning. Det bør ikke være noe problem å finne ut hva dere bruker penger på. Skriv ned alt du kjøper og før regnskap. Dere har mer enn mange andre og bør ikke ha økonomiske problemer.

Skrevet

Selvfølgelig er det planlegging som skal til. Lag et budsjett og overskrid det ikke. Ta vare på ALLE kvitteringer. Ta evt. kontakt med banken, de hjelper ofte med budsjetter.

Skrevet

Hva om dere har en matkonto - med to kort til. Dere skal _bare_ og _alltid_ bruke kortet til mat/ husholdningsartikler etc.

Hver uke får dere voksne "lommepenger" - kontanter som dere kan bruke til hva dere vil - men ikke mat/ husholdningsartikler. (F. eks. 500 hver uke)

Det høres ut som om dere allerede har regningskonto, og det er jo bra. Sett over mer enn dere tror dere trenger hver måned. Plutselig kommer strømregning på kr 7.000,-, og da er det greit å ha litt ekstra...

Følg med på matkontoens utskrifter. Det er mulig å komme under kr 2.000,- i uka på mat, altså.

Menylister funker kjempemessig hos oss.

Man kan også lage seg "spareuke": Den ene uka i mnd der man "tager det man haver" - middager som grøt, pannekaker, suppe etc eller noe som man har i fryseren.

Lykke til, egentlig så er det litt gøy å spare, det går litt sport i det! Og dere har mye å hente!

Skrevet

Sett dere som mål hva dere ønsker dere som dere ikke har i dag. Forsøk å få en tvungen spareordning. Enten ved en konto det ikke er så lett å ta ut av. Eller øk innbetalingen på huslånet f.eks. Da kan dere regne ut hvor mange år det tar til dere får det dere ønsker. Ellers er faste automatiske avdrag på alt, det beste.

Gjest trond-h
Skrevet

Stusset litt på svarene du fikk. Du trenger ikke noe avansert opplegg for å få orden. Det viktigste er bare litt selvdisiplin med innkjøp.

Ta vare på regninger dere betaler på giro. Disse utgiftene svinger gjennom året og det må derfor settes av penger til å møte dem lang tid i forveien. Sett opp oversikt over når de skal betales neste gang og med hvilket beløp.

Gjør det for et helt år fremover, en kolonne for hver måned. Beregn summen av det dere skal betale

på giro gjennom ett år, og divider på 12 for å finne nødvendig gjennomsnittlig avsetning hver måned

til utgifter via giro.

Finn så normalforbruket på dagligvarer ved å samle kvitteringer gjennom to ukers matkjøp. Da vet du hvor langt dere kan strekke dere på andre utgifter i ulike måneder. Skal du føre oversikt over den minste lille ting dere kjøper, blir det for tidkrevende. Har du det veldig trangt økonomisk, må du kanskje gjøre det likevel for en måneds tid for å ha litt peiling.

Skrevet

Er det mulig?! Det er mer enn det jeg har utbetalt og skal forsørge meg selv og 1-2 unger på! _Før_ de faste utgiftene er betalt!

Sett dere ned og lag et budsjett. Samle _samtlige_ kvitteringer en hel mnd og se hva dere egentlig har kjøpt. Ikke unnlat så mye som ei eneste dropseske! Dere kommer til å besvime!

Ja det er jo det som er problemet.Vi har IKKE dårlig råd,men vi får det likevel fordi vi suser bort pengene.Vi kjøper litt her og litt der.I dag har vi brukt 1500 kr på litt mat,musikk,godis på bensinstasjonen, aviser,blader og..jeg aner ikke.Dette er ikke noe jeg ønsker ungene våre skal #arve# så her skal det skjerpings til.Vi sluker ale gode råd vi får her inne:)

Skrevet

Hva om dere har en matkonto - med to kort til. Dere skal _bare_ og _alltid_ bruke kortet til mat/ husholdningsartikler etc.

Hver uke får dere voksne "lommepenger" - kontanter som dere kan bruke til hva dere vil - men ikke mat/ husholdningsartikler. (F. eks. 500 hver uke)

Det høres ut som om dere allerede har regningskonto, og det er jo bra. Sett over mer enn dere tror dere trenger hver måned. Plutselig kommer strømregning på kr 7.000,-, og da er det greit å ha litt ekstra...

Følg med på matkontoens utskrifter. Det er mulig å komme under kr 2.000,- i uka på mat, altså.

Menylister funker kjempemessig hos oss.

Man kan også lage seg "spareuke": Den ene uka i mnd der man "tager det man haver" - middager som grøt, pannekaker, suppe etc eller noe som man har i fryseren.

Lykke til, egentlig så er det litt gøy å spare, det går litt sport i det! Og dere har mye å hente!

Hva mener du med menylister?(der ser du jeg er helt grønn....)Betyr det at du skriver opp hva du skal ha til middag hver dag???

Skrevet

La en sparekonto på f eks 3000 i mnd bli en av deres faste utgifter.

Gjest Mom33
Skrevet

Hva mener du med menylister?(der ser du jeg er helt grønn....)Betyr det at du skriver opp hva du skal ha til middag hver dag???

Nå er ikke jeg org, da, men siden jeg er menylisteekspert svarer jeg allikevel.

Ja, man lager en liste over hva man skal ha til middag, og handler inn til det. Da blir det færre impulsinnkjøp, og man får mer kontroll på hva man har av mat.

Jeg lager menyliste på torsdag kveld, den gjelder da for fredag-torsdag. Handler bare en gang i uka, på fredag, og da kjøper jeg det jeg trenger for å få laget disse middagene. Er det noe på tilbud, som jeg ikke har fått med meg før jeg skriver handleliste, så handler jeg det allikevel, og setter på neste ukes meny.

Sparer masse penger på det, utrolig hvor mye som havner i handlekurven om man bare skal innom og kjøpe middagsmat... Dessuten blir det mye triveligere miljø i heimen når man slipper den jævla turen innom butikken på vei hjem fra jobb.

Og sist, men ikke minst, man får mer variert kost av å ha lister.

Når det gjelder økonomien deres, så tror jeg nok jeg ville gjort som noen andre råder dere til, nemlig å føre detaljert regnskap en måned eller to. Da ser dere fort hvor de siste kronene havner.

Skrevet

Ja, man lager en liste over hva man skal ha til middag, og handler inn til det. Da blir det færre impulsinnkjøp, og man får mer kontroll på hva man har av mat.

Jeg lager menyliste på torsdag kveld, den gjelder da for fredag-torsdag. Handler bare en gang i uka, på fredag, og da kjøper jeg det jeg trenger for å få laget disse middagene. Er det noe på tilbud, som jeg ikke har fått med meg før jeg skriver handleliste, så handler jeg det allikevel, og setter på neste ukes meny.

Sparer masse penger på det, utrolig hvor mye som havner i handlekurven om man bare skal innom og kjøpe middagsmat... Dessuten blir det mye triveligere miljø i heimen når man slipper den jævla turen innom butikken på vei hjem fra jobb.

Når det gjelder økonomien deres, så tror jeg nok jeg ville gjort som noen andre råder dere til, nemlig å føre detaljert regnskap en måned eller to. Da ser dere fort hvor de siste kronene havner.

Jeg kan skrive under på at det lønner seg med menylister.

Skrevet

Hvis det er slik at dere har 18 000 kr igjen per mnd etter at alle regninger er betalt, så svarer jeg som noen andre gjør under:

Opprett en tvungen sparing til en nyopprettet konto (gjerne i en annen bank) som gjør pengene litt mindre tilgjengelige. 3000-5000 kr per mnd skulle dere greie glatt.

Det er visst litt usikkert for tida, men en fast tusenlapp per mnd. plassert i et aksjefond ville jeg også vurdert.

Skrevet

Ja det er jo det som er problemet.Vi har IKKE dårlig råd,men vi får det likevel fordi vi suser bort pengene.Vi kjøper litt her og litt der.I dag har vi brukt 1500 kr på litt mat,musikk,godis på bensinstasjonen, aviser,blader og..jeg aner ikke.Dette er ikke noe jeg ønsker ungene våre skal #arve# så her skal det skjerpings til.Vi sluker ale gode råd vi får her inne:)

Herre-min-jesus, bare på det ene eksempelet ditt her burde få deg til å reagere selv.

Det spørs også om dere er av de "supertullingene" som handler mye på bensinstasjoner hvor dere betaler det dobbelte og av og til det tredobbelte av hva dere kan få det på en butikk for.

Dere har utrolig mye å lære når det gjelder økonomi.

Skrevet

Takk for tips.det virker greit å ha en slik menyoversikt.Starter på torsdag :)

Skrevet

Herre-min-jesus, bare på det ene eksempelet ditt her burde få deg til å reagere selv.

Det spørs også om dere er av de "supertullingene" som handler mye på bensinstasjoner hvor dere betaler det dobbelte og av og til det tredobbelte av hva dere kan få det på en butikk for.

Dere har utrolig mye å lære når det gjelder økonomi.

Desverre er vi en av de tullingene som av og til handler på bensinstajonen...:(

Både brød, ost og melk....

Skrevet

Eg har utviklet et kjempe godt økonomiprogram, som gir deg oversikt 2 år frem i tid. Send meg en mail så skal eg fortelle deg mer om det.

[email protected]

mvh

Vi har nok alle de økonomiprogram som finnes uten at det hjelper på "ikke regning kontoen"....

Skrevet

Skriv opp absolutt alt pengeforbruk i en uke, så ser dere fort hvor det er mest å hente.

Skriv handlelapp før matinnkjøp og hold dere til den.

Lag et fast oppdrag som setter litt penger på en sparekonto hver måned, så blir det litt fortere tomt - og dere har litt ekstra den dagen f.eks. bilen må på verksted.

Skrevet

Takk for tips.det virker greit å ha en slik menyoversikt.Starter på torsdag :)

Glemte å si: Handle når du er mett. Du blir ikke så fysen da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...