Gå til innhold

Jeg er et økonomisk rotehue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusset litt på svarene du fikk. Du trenger ikke noe avansert opplegg for å få orden. Det viktigste er bare litt selvdisiplin med innkjøp.

Ta vare på regninger dere betaler på giro. Disse utgiftene svinger gjennom året og det må derfor settes av penger til å møte dem lang tid i forveien. Sett opp oversikt over når de skal betales neste gang og med hvilket beløp.

Gjør det for et helt år fremover, en kolonne for hver måned. Beregn summen av det dere skal betale

på giro gjennom ett år, og divider på 12 for å finne nødvendig gjennomsnittlig avsetning hver måned

til utgifter via giro.

Finn så normalforbruket på dagligvarer ved å samle kvitteringer gjennom to ukers matkjøp. Da vet du hvor langt dere kan strekke dere på andre utgifter i ulike måneder. Skal du føre oversikt over den minste lille ting dere kjøper, blir det for tidkrevende. Har du det veldig trangt økonomisk, må du kanskje gjøre det likevel for en måneds tid for å ha litt peiling.

"Skal du føre oversikt over den minste lille ting dere kjøper, blir det for tidkrevende."

Det går helt fint en stund. De første 3-4 mnd jeg bodde for meg selv førte jeg nøyaktig budsjett for å finne ut hvordan jeg lå an økonomisk etter at penger til de faste utgiftene var satt til side. Var veldig greit synes jeg, da fikk jeg et greit overblikk over hvor mye jeg kunne bruke på forskjellig hver mnd. Svømmer ikke i penger, men har aldri hatt problemer med å betale regningene mine og har aldri ligget på minussiden når neste lønning kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Desverre er vi en av de tullingene som av og til handler på bensinstajonen...:(

Både brød, ost og melk....

Hvorfor kjøper dere varene der? Det er jo like lettvint å kjøpe på en butikk og hvis det er en søndag, så har dere planlagt altfor dårlig med helgens innkjøp.

Hvis du går i gjennom kjøpevanene deres, så er jeg helt sikker på at du vil finne mange slike eksempler. Dette er det svært lett å gjøre noe med og dere kan spare utrolig mye penger i løpet av et år.

Det gjelder bare å være bevisst på hva dere kjøper og ikke minst hvor dere kjøper det.

Gjest Mom33
Skrevet

Glemte å si: Handle når du er mett. Du blir ikke så fysen da.

Det er veldig, veldig viktig! Også er det viktig å være 99,99 % lojal mot sin egen handleliste, og ikke falle for alle sjokkselgere og supertilbud som lyser mot en. Man må liksom ha en liten plan med det man handler.

Men som sagt, særdeles gode tilbud på mat som kan legges i fryseren er smart å ta med. Det faller inn under den 0,01-prosenten med illojalitet.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...