Gå til innhold

Reseptar-utdanning

Anbefalte innlegg

Gjest Fremtidig reseptar?
Skrevet

Hei.

Til høsten skal jeg muligens begynne på farmasi/reseptar-utdanningen ved Hio. Er det noen her som har erfaring med den utdanningen?

Og er det en eller flere bøker jeg kan anskaffe meg før studiet starter for å lese meg litt inn på biokjemien og eller cellebiologien?

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
filiokus81
Skrevet

Du må ha grunnleggende fysikalsk og organsik kjemi i alle fall, samt et matteemne første året. "General chemistry" av Raymond Chang blir i alle fall brukt i Bergen.

filiokus81
Skrevet

Du må ha grunnleggende fysikalsk og organsik kjemi i alle fall, samt et matteemne første året. "General chemistry" av Raymond Chang blir i alle fall brukt i Bergen.

ORGANISK kjemi skulle det selvsagt stå. Et bra tips er forresten å skaffe et molekylbyggesett, organisk kjemi blir mye enklere å forstå når man ser molekylene man jobber med!

Skrevet

Ring skolen og hør hva slags pensumbøker de skal bruke til høsten.

Skrevet

Ville bare påpeke at farmasistudiet er noe annet enn reseptarstudiet.

Skrevet

På HiO sine sider står det "Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning" og "Reseptarer er farmasøyter med treårig høyskoleutdanning", så jeg forholdt meg til det.

Skrevet

Ring skolen og hør hva slags pensumbøker de skal bruke til høsten.

Takk for svar. FÅr manne meg opp til å gjøre det.

Skrevet

ORGANISK kjemi skulle det selvsagt stå. Et bra tips er forresten å skaffe et molekylbyggesett, organisk kjemi blir mye enklere å forstå når man ser molekylene man jobber med!

Takk for svar og gode tips! =)

Skrevet

På HiO sine sider står det "Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning" og "Reseptarer er farmasøyter med treårig høyskoleutdanning", så jeg forholdt meg til det.

Farmasøyt er fellesbetegnelsen på reseptar som utdannes ved høgskolene i Oslo og Nord-Trøndelag, og cand.pharm. som utdannes ved universitetene i Oslo, Tromsø og Bergen. Reseptarene gjennomgår et treårig utdanningsløp, cand.pharm.-studiene går over fem år. Med det nye gradssystemet vil reseptarstudiene føre til graden bachelor i farmasi, cand.pharm.-graden vil bli master i farmasi.

Lykke til med studiene!

:-)

Skrevet

Egentlig ikke - se linken min nedenfor:-)

Men det skilles mellom å ha bachelor (3 årig høyskole) og mastergrad i farmasi (5 år).

Skrevet

Takk for svar og gode tips! =)

En ting til forresten: Her i Bergen velger man mellom to ulike matteemner (alt etter hvilke forkunnskaper man har), det ene bygger på 2MX og det andre på 3MX.

Jeg syns matten var VANSKELIG, så jeg ville definitivt sørget for å friske opp forkunnskapene. Da slipper du få det på toppen liksom :-)

Lykke til til høsten!

Gjest fremtidig reseptar?
Skrevet

En ting til forresten: Her i Bergen velger man mellom to ulike matteemner (alt etter hvilke forkunnskaper man har), det ene bygger på 2MX og det andre på 3MX.

Jeg syns matten var VANSKELIG, så jeg ville definitivt sørget for å friske opp forkunnskapene. Da slipper du få det på toppen liksom :-)

Lykke til til høsten!

Det hørtes meget fornuftig, og matten er det jeg gleder meg mest til i grunnen, så kan godt tenke meg å smugtitte litt på det. Har du noen gode forslag til gode 2MX-bøker?

Takker og bukker for nok et godt svar!

Skrevet

Det hørtes meget fornuftig, og matten er det jeg gleder meg mest til i grunnen, så kan godt tenke meg å smugtitte litt på det. Har du noen gode forslag til gode 2MX-bøker?

Takker og bukker for nok et godt svar!

Der kan jeg ikke hjelpe deg dessverre! Den jeg brukte syns jeg egentlig ikke var så god (ikke husker jeg hvem som hadde skrevet den heller...), og jeg har ikke oversikt over hva annet som fins.

Du kan jo evt sjekke hva de bruker på en vgs i nærheten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...