Gå til innhold

Nye krav for førerprøven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille
Skrevet

Det synes jeg er helt greit - så får man oppdatert seg, og blitt obs på egne uvaner man fort tillegger seg.

Skrevet

Synes det er helt greit!

Mange bør ikke ha lappen i det heletatt!

Skrevet

Det blir vel neppe snakk om den helt store utgiften? Småirriterende, men det tvinger oss til å være litt mer skjerpa når det gjelder både kjøring og trafikkregler. Det er en god ting.

Skrevet

Det koster mer for samfunnet og enkeltpersoner med alle disse tullingene bak rattet. Dessuten er vi ikke så flinke førere som vi tror, noen av oss.

Skrevet

Det koster mer for samfunnet og enkeltpersoner med alle disse tullingene bak rattet. Dessuten er vi ikke så flinke førere som vi tror, noen av oss.

Vel - noen av oss er. ;-)

Skrevet

Vel - noen av oss er. ;-)

Ja, men vi er beskjedne! :-)

Ugga Bugga
Skrevet

Da jeg først hørte det, tenkte jeg at dette blir mye styr, og at det blir dyrt.

Men på den annen side, som noen påpeker under her, så kan man jo bli gjort oppmerksom på diverse uvaner man har og feil man gjør, og det kan jo være bra.

Er det snakk om at alle må fornye førerprøven hvert 10. år, eller er det bare de som tar sertifikat for første gang nå eller seinere som blir rammet av det?

Skrevet

Det syns jeg er helt på sin plass - med den biltettheten vi har i dag hører det ingen sted hjemme at en som tok lappen på et jorde for 50 år siden uten videre skal ha lappen for å kjøre i Paris...

Det behøver jo ikke koste all verden - det koster sikkert mer med alle ulykkene....så lit sponsing må jo til.

Skrevet

Det har jo vi yrkessjåfører måttet gjøre i årevis. Helt på sin plass spør du meg, innfør obligatorisk legesjekk for alle førerkortklasser i samme slengen. Det er alt for mange på veien som overhodet ikke er skikket til å være der.

Skrevet

Hvis dette blir lagt under fornuftige rammer så synes jeg dette er veldig bra. Jeg har sagt det i mange år at det bør være slik.

Det var jo slike for endel år siden, så det er ikke noe nytt.

Håper de legger vekt på hva de fleste gjør feil i trafikken og ikke minst se det på video og kjøres ute i trafikken slik at flest mulig kan lære av det.

I dag er det så mange knølhuer i trafikken at det er helt nifst. Ikke brukes det lys eller blinklys, de aller fleste legger seg ikke inn til venste eller høyre når de skal svinge. Selv om det er plass for bilen bak å kjøre forbi, så står vedkommende der og venter, i tillegg kjører svært mange langt under fartsgrensen uten å se i speilet eller å "lese" trafikken bak seg, osv, osv.

Hadde alle kjørt på en slik måte at de skulle være til minst mulig hinder for andre trafikanter, hadde det hjulpet mye.

Skrevet

Vil det si at vi må kjøre opp på nytt og ta ny teoritest hvert tiende år?

Jeg var fryktelig nervøs for over 20 år siden, men det er nok enda verre om noen år. Så jeg vet ikke om jeg orker kjøre opp en gang til!

Ugga Bugga
Skrevet

Synes det er helt greit!

Mange bør ikke ha lappen i det heletatt!

Jeg er enig i at det er mange som ikke burde hatt lappen. Men jeg vet ikke om disse ville blitt fanget opp av en slik test.

De som ikke burde hatt lappen etter min mening er de som kjører alt for fort (jeg snakker ikke her om 5 eller 10 km over fartsgrensen), folk som kjører i beruset tilstand eller folk som foretar hasardiøse forbikjøringer. Men disse menneskene ville sannsynligvis oppført seg fint under en slik førerprøve, og bestått med glans.

De som ville strøket på denne prøven, er sånne som er litt usikre på hvordan man bruker blinklys i rundkjøringer og den typen ting, og det er ikke disse som etter min mening utgjør den største faren i trafikken. Men et irritasjonsmoment er de kanskje.

Det er en viss fare for at dette blir en måte å melke bilistene ennå mer, testen koster sikkert penger, kanskje må man ha kjøretimer på nytt og så videre. Men jeg er selvsagt enig i at mange av oss hadde hatt godt av å skjerpe oss litt, og legge av oss noen uvaner og bli gjort oppmerksomme på eventuelle feil vi gjør i trafikken.

Skrevet

Om det kan luke ut den idioten som var 5m fra å frontkollidere med meg i en 90-sone, bare fordi han på død og liv skulle ta en forbikjøring, så TOPP!

Gjest ny bilkjører
Skrevet

Vil det si at vi må kjøre opp på nytt og ta ny teoritest hvert tiende år?

Jeg var fryktelig nervøs for over 20 år siden, men det er nok enda verre om noen år. Så jeg vet ikke om jeg orker kjøre opp en gang til!

Jeg har det på samme måten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...