Gå til innhold

Vaske grill-risten

Anbefalte innlegg

Gjest Eliklili
Skrevet

Hvordan vasker dere den klissete ekle grillristen etter grilling? Er jo en meget tidkrevende jobb. Trenger tips til hvordan gjøre denne jobben lettere!

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg bruker en børste med metallbust som er laget for formålet. Da går det raskt og lettvint.

Skrevet

Jeg bruker en børste med metallbust som er laget for formålet. Da går det raskt og lettvint.

Samme her!

Gjest tar da ikke lang tid
Skrevet

Tidkrevende? Skraper den med stålbørsten, og brenner av resten før neste grilling, mens det er flammer. Tar ikke mange minuttene det da.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tidkrevende? Skraper den med stålbørsten, og brenner av resten før neste grilling, mens det er flammer. Tar ikke mange minuttene det da.

Flammer?

:-O

Skrevet

Flammer?

:-O

Ja, altså når det brenner i grillen kommer det jo naturligvos opp flammer. FØR grillen er klar til å brukes.

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, altså når det brenner i grillen kommer det jo naturligvos opp flammer. FØR grillen er klar til å brukes.

Hehe, vet da det. Men det kommer ikke opp flammer i vår når vi varmer den opp. Kjekt med gassgrill!

petter smart
Skrevet

Hehe, vet da det. Men det kommer ikke opp flammer i vår når vi varmer den opp. Kjekt med gassgrill!

Gassgrill er ikke grill. Da kan en like godt bruke stekeovnen inne.

Skrevet

Gassgrill er ikke grill i mine øyne. Da bruker jeg heller stekepanna!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Gassgrill er ikke grill i mine øyne. Da bruker jeg heller stekepanna!

Syns gassgrill er helt topp! Når grillern først har kommet ut er det stort sett grillet mat til middag hele sommeren nettopp fordi det er lettvint og grillen varmes opp på kort tid.

Skrevet

Syns gassgrill er helt topp! Når grillern først har kommet ut er det stort sett grillet mat til middag hele sommeren nettopp fordi det er lettvint og grillen varmes opp på kort tid.

Men maten smaker jo helt forferdelig. Det smaker rett og slett gass av den. Da er det da bedre med el grill da om man skal liksomgrille. Tar ikke så lang tid mes skikkelig grill da, og det er jo det som er kos. Har man det hver eneste dag hadde jeg gått lei.

Skrevet

Enig! -og visst smaker det grillmat.

Annonse

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Enig! -og visst smaker det grillmat.

Mat fra gassgrill må nødvendigvis smake grillmat siden de er tilberedt på en grill.

Men grillmat fra en kullgrill (helst kulegrill) smaker mye bedre!

Med oppfyringsrør tar det ikke så veldig lang tid å fyre den opp heller.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Mat fra gassgrill må nødvendigvis smake grillmat siden de er tilberedt på en grill.

Men grillmat fra en kullgrill (helst kulegrill) smaker mye bedre!

Med oppfyringsrør tar det ikke så veldig lang tid å fyre den opp heller.

Syns all mat fra vanlig grill smaker tennvæske, nesten uavhengig av hvor lenge kullene har brent før man starter å grille.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men maten smaker jo helt forferdelig. Det smaker rett og slett gass av den. Da er det da bedre med el grill da om man skal liksomgrille. Tar ikke så lang tid mes skikkelig grill da, og det er jo det som er kos. Har man det hver eneste dag hadde jeg gått lei.

Bedre med gassmak enn smak av tennvæske. Og at maten smaker gass er bare tull, gassen brenner opp, den havner ikke på kjøttet/fisken.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Syns all mat fra vanlig grill smaker tennvæske, nesten uavhengig av hvor lenge kullene har brent før man starter å grille.

Med opptenningsrør så brukes ikke tennvæske.

Da helles grillbrikettene (vi liker det bedre enn kull) opp i et rør som plasseres på grillen. Under røret plasserer vi en opptenningsbrikke som vi setter fyr på. Når brikettene gløder blir de fordelt i bunnen av grillen.

Dermed er tennvæske helt overflødig.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Med opptenningsrør så brukes ikke tennvæske.

Da helles grillbrikettene (vi liker det bedre enn kull) opp i et rør som plasseres på grillen. Under røret plasserer vi en opptenningsbrikke som vi setter fyr på. Når brikettene gløder blir de fordelt i bunnen av grillen.

Dermed er tennvæske helt overflødig.

Da forrige gassgrillen vår gikk kruken i fjor vår pussa vi støv av den gamle rådyre kulegrillen og investerte i et opptenningsrør. Hehe, så mye svartsvidd grillmat som i fjor har vi vel knapt hatt her i gården.

Trodde selvsagt det var vi som var ute av trening, men så fikk vi jaggu servert svidd mat flere steder, eneste fellestrekk var at alle brukte vanlig grill.

Nei, takke meg til gassgrill der det er piece of cake å regulere varmen.

Skrevet

Bedre med gassmak enn smak av tennvæske. Og at maten smaker gass er bare tull, gassen brenner opp, den havner ikke på kjøttet/fisken.

Enig med deg jeg. Synes maten smaker godt når den er grillet på gassgrill. Og før vi fikk den, så syntes vi alltid at det tok tid å fyre opp kullgrillen, så for oss er det ikke snakk om å grille på kull eller gass, men å grille eller ikke grille. :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da forrige gassgrillen vår gikk kruken i fjor vår pussa vi støv av den gamle rådyre kulegrillen og investerte i et opptenningsrør. Hehe, så mye svartsvidd grillmat som i fjor har vi vel knapt hatt her i gården.

Trodde selvsagt det var vi som var ute av trening, men så fikk vi jaggu servert svidd mat flere steder, eneste fellestrekk var at alle brukte vanlig grill.

Nei, takke meg til gassgrill der det er piece of cake å regulere varmen.

Om dere ikke klarer å betjene en kulegrill, så er det jammen godt at dere har funnet et alternativ.

Men jeg tror ikke på deg. Hadde det du har skrevet i denne tråden vært sant, så hadde du ikke først hevdet at mat fra alle kullgriler lukter/smaker tennvæske. Og så i etterkant sier du at du likevel har erfaring med opptenningsrør.

Sorry Mack!

Du må da gjerne foretrekke gassgrill, men trenger ikke å rakke ned på kulegriller av den grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...