colargol123 Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Hei! Jeg er en mann på 34. Var på bedriftshelsetjeneste og fikk målt kolesterolet. Det var på totalt 6,28. Fikk vite at det var for høyt, men ikke utdypet noe videre enn dette. LDL 4,4 HDL 1,45 Blodsukker 5,61 BMI 25 Systolisk BT 133 Diastolisk BT 86 Puls 57. Jeg trener ikke så mye, men går mange og lange turer. 190 høy og ca. 85 kg. Røyker ikke. Spiser normal sunn kost + noe digg innimellom. Noe lyst brød, noe mørkt osv. Ingen tidligere tilfeller av hjerte/karsykdommer i familien. Jeg er også ellers frisk. Det jeg lurer på er: Hvor ille står det egentlig til med meg? Har jeg faretruende høyt kolesterol? 0 Siter
citygirl Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Referanseverdiene i forhold til økt risiko for hjerte-karsykdom er som følger; Tkol > 6.0 LDL > 4.0 HDL er det "snille" kolesterolet, og har normalverdier fra 0.8-2.1. Dine verdier på LDL og TKOL er altså i sonen som gir økt risiko for hjertekarsykdom. Du kan jobbe med disse verdiene selv; Det aller beste er at du ikke røyker - fortsett med å ikke gjøre det:-) Du bør trene / gå rask tur så du blir svett og litt tungpusten minst en halv time hver dag. Spise sunnere; mer frukt, grovt brød, minimere animalsk fett og bruke f.eks oliven- eller rapsolje til steking og matlaging. Din BMI på 25 er i øvre normalområde; litt satsning på trening og kost så vil du kanskje tape noen kilo også. Les mer om hjertekost, kolesterol etc på f.eks landsforeningen for hjerte- og lungesyke eller nasjonalforeningen for folkehelsens hjemmesider; http://www.nasjonalforeningen.no/ http://www.lhl.no/ Også bør du gjenta disse målingen hos legen din jevnlig og be om å bli fulgt opp skikkelig. Lykke til! 0 Siter
colargol123 Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Skrevet 8. mai 2006 Referanseverdiene i forhold til økt risiko for hjerte-karsykdom er som følger; Tkol > 6.0 LDL > 4.0 HDL er det "snille" kolesterolet, og har normalverdier fra 0.8-2.1. Dine verdier på LDL og TKOL er altså i sonen som gir økt risiko for hjertekarsykdom. Du kan jobbe med disse verdiene selv; Det aller beste er at du ikke røyker - fortsett med å ikke gjøre det:-) Du bør trene / gå rask tur så du blir svett og litt tungpusten minst en halv time hver dag. Spise sunnere; mer frukt, grovt brød, minimere animalsk fett og bruke f.eks oliven- eller rapsolje til steking og matlaging. Din BMI på 25 er i øvre normalområde; litt satsning på trening og kost så vil du kanskje tape noen kilo også. Les mer om hjertekost, kolesterol etc på f.eks landsforeningen for hjerte- og lungesyke eller nasjonalforeningen for folkehelsens hjemmesider; http://www.nasjonalforeningen.no/ http://www.lhl.no/ Også bør du gjenta disse målingen hos legen din jevnlig og be om å bli fulgt opp skikkelig. Lykke til! Takk skal du ha for flott svar :-) Blir motivert av å lese svaret ditt, så det er vel bare å komme i gang med det du skriver. 0 Siter
Mirabell Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Referanseverdiene i forhold til økt risiko for hjerte-karsykdom er som følger; Tkol > 6.0 LDL > 4.0 HDL er det "snille" kolesterolet, og har normalverdier fra 0.8-2.1. Dine verdier på LDL og TKOL er altså i sonen som gir økt risiko for hjertekarsykdom. Du kan jobbe med disse verdiene selv; Det aller beste er at du ikke røyker - fortsett med å ikke gjøre det:-) Du bør trene / gå rask tur så du blir svett og litt tungpusten minst en halv time hver dag. Spise sunnere; mer frukt, grovt brød, minimere animalsk fett og bruke f.eks oliven- eller rapsolje til steking og matlaging. Din BMI på 25 er i øvre normalområde; litt satsning på trening og kost så vil du kanskje tape noen kilo også. Les mer om hjertekost, kolesterol etc på f.eks landsforeningen for hjerte- og lungesyke eller nasjonalforeningen for folkehelsens hjemmesider; http://www.nasjonalforeningen.no/ http://www.lhl.no/ Også bør du gjenta disse målingen hos legen din jevnlig og be om å bli fulgt opp skikkelig. Lykke til! colargol skriver at BNI er 25, men sier også at høyden er 190 og vekten 85, dvs. BMI 23,5, og det er vel OK? 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 colargol skriver at BNI er 25, men sier også at høyden er 190 og vekten 85, dvs. BMI 23,5, og det er vel OK? Jeg trodde bruk av BMI var på vei ut fordi det er så stort rom for feilbedømming... 0 Siter
citygirl Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 colargol skriver at BNI er 25, men sier også at høyden er 190 og vekten 85, dvs. BMI 23,5, og det er vel OK? Oppgitt BMI på 25 er gal, helt korrekt observert. :-) Riktig er litt i overkant av 23 som er helt normalt. Jeg regnet ikke ut, bare så på den som var oppgitt der. Godt dere passer på ;-) 0 Siter
citygirl Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Jeg trodde bruk av BMI var på vei ut fordi det er så stort rom for feilbedømming... Man har ikke kommet opp med en god erstatning for BMI, den brukes dermed i svært mange sammenhenger mht vektberegning. BMI's normalområder passer dog stort sett de fleste av oss, det er bare unntaksvis menneskekropper ikke "passer inn", f.eks folk med veldig smal benbygning eller svært muskuløse menn. 0 Siter
citygirl Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Takk skal du ha for flott svar :-) Blir motivert av å lese svaret ditt, så det er vel bare å komme i gang med det du skriver. Som observante lesere kommenterer her, er BMI som du oppgir ikke korrekt, din korrekte BMI er litt over 23, hvilket er helt normalt, så du trenger ikke tenke på å måtte tape noen kilo:-) Men de andre rådene gjelder likevel. :-) 0 Siter
colargol123 Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Skrevet 8. mai 2006 Som observante lesere kommenterer her, er BMI som du oppgir ikke korrekt, din korrekte BMI er litt over 23, hvilket er helt normalt, så du trenger ikke tenke på å måtte tape noen kilo:-) Men de andre rådene gjelder likevel. :-) Flott! Begynte å bekymre meg litt for vekta her. Har riktignok et par bilringe men... Tusen takk uansett for flott svar citygirl, og dere andre som er så flinke til å passe på. Supert med litt tilbakemeldinger i fra dere alle. Jeg skal sette meg mål fremover. Grovt kort, riktig type fett, fisk, lyst kjøtt osv. + trim. Er ikke så dårlig i dag føler jeg, men kan skjerpe meg på en god del ting som kanskje vil lette litt på kolesterloet. Takk! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Man har ikke kommet opp med en god erstatning for BMI, den brukes dermed i svært mange sammenhenger mht vektberegning. BMI's normalområder passer dog stort sett de fleste av oss, det er bare unntaksvis menneskekropper ikke "passer inn", f.eks folk med veldig smal benbygning eller svært muskuløse menn. Hmm, de fleste vennene mine blir plassert helt feil i følge BMI-skalaen. Min bønnestengel av en kjæreste blir "lettere overvektig", og min lille søte lubne venninne er "sterkt undervektig". 0 Siter
citygirl Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Hmm, de fleste vennene mine blir plassert helt feil i følge BMI-skalaen. Min bønnestengel av en kjæreste blir "lettere overvektig", og min lille søte lubne venninne er "sterkt undervektig". Når man skal beregne risiko mht utvikling av hjerte- karsykdom brukes også midjemål i tillegg til BMI. Dette fordi det er vist en klar sammneheng mellom bukfett og hjerte-karsykdom. Dermed er ikke alle "trivselskiloene" like skumle. Heller pære enn eplefasong, m.a.o. Akkurat cm målene for kvinner og menn husker jeg ikke, men dette finner dere som skulle være interessert sikkert på nettet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.