Gjest huff det pollenet! Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 En dame på jobb fortalte om hvitløkstabletter mot allergiplager. Det var et produkt som inneholdt allicin (jeg skriver ikke navnet på esken siden vi ikke skal reklamere her). Har dere noen erfaring med dette? Må det tas forebyggende eller kan man starte NÅ og så hjelper det? 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 jeg har begynt å få kortionsprøyter. Hjelper sinnsykt bra. Nå kjenner jeg meg bra med allergien. deilig 0 Siter
villee Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 jeg har begynt å få kortionsprøyter. Hjelper sinnsykt bra. Nå kjenner jeg meg bra med allergien. deilig Hvor får man sprøyte? Hvor mye koster det? Hvor lenge varer det? Trenger du ikke bruke noen medisiner da? 0 Siter
Gemini Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Hvor får man sprøyte? Hvor mye koster det? Hvor lenge varer det? Trenger du ikke bruke noen medisiner da? Man går til legen, får resept, henter ut resepten, går tilbake til legen som setter sprøyta. Dvs. hvis ikke legen har et lite lager av kortisonsprøyte-ampuller liggende da, da er det bare å brette ned buksa og vente på stikket ;-) 0 Siter
sheba Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Man går til legen, får resept, henter ut resepten, går tilbake til legen som setter sprøyta. Dvs. hvis ikke legen har et lite lager av kortisonsprøyte-ampuller liggende da, da er det bare å brette ned buksa og vente på stikket ;-) Huff tenker jeg når dere sier kortison:) Er ikke det noe man bør ta så lite som mulig av da? Er selv plaget av bjørkepollen, men tygger clarityn og det hjelper meg iallfall, men vet ikke om jeg hadde våget all den kortisonen hvert år... tar jeg feil eller? 0 Siter
citygirl Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Huff tenker jeg når dere sier kortison:) Er ikke det noe man bør ta så lite som mulig av da? Er selv plaget av bjørkepollen, men tygger clarityn og det hjelper meg iallfall, men vet ikke om jeg hadde våget all den kortisonen hvert år... tar jeg feil eller? Kortison er et stoff som kroppen vår produserer selv. Enkeltbehandlinger med kortison kan være svært effektivt for de som er f.eks veldig plaget av allergi. Langvarig behandling med kortison har en del uheldige bivirkninger fordi det bl.a. påvirker kroppens egen hormonproduksjon. Mange har en overdrevet redsel for kortison. Korrekt bruk er god behandling for mange ulike sykdommer og ikke noe man skal kvi seg for hvis legen mener man trenger det. 0 Siter
Gemini Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Huff tenker jeg når dere sier kortison:) Er ikke det noe man bør ta så lite som mulig av da? Er selv plaget av bjørkepollen, men tygger clarityn og det hjelper meg iallfall, men vet ikke om jeg hadde våget all den kortisonen hvert år... tar jeg feil eller? Bedriftslegen min mener helt klart at det ikke er farlig å ta 1-2 kortisonsprøyter i pollensesongen (1 sprøyte varer ca 5 uker, så man må ta flere dersom man også har gresspollenallergi i tillegg). Det er kortisonbruk over tid som har uheldige bivirkninger. Husk at noen har sykdommer der man ikke kommer utenom en del bruk av kortison. Det er ikke slik at alle de får store problemer av det. Men kortison er ikke noe man skal bruke ukritisk, og særlig ikke over tid, det er sikkert. Selv har jeg kun brukt kortison i den verste pollensesongen et par år nå, og så en kortisonkrem utskrevet av hudspesialist i et tilfelle der det var nødvendig, men kun for en begrenset periode. Jeg har ikke fått noen bivirkninger av dette. 0 Siter
sheba Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Bedriftslegen min mener helt klart at det ikke er farlig å ta 1-2 kortisonsprøyter i pollensesongen (1 sprøyte varer ca 5 uker, så man må ta flere dersom man også har gresspollenallergi i tillegg). Det er kortisonbruk over tid som har uheldige bivirkninger. Husk at noen har sykdommer der man ikke kommer utenom en del bruk av kortison. Det er ikke slik at alle de får store problemer av det. Men kortison er ikke noe man skal bruke ukritisk, og særlig ikke over tid, det er sikkert. Selv har jeg kun brukt kortison i den verste pollensesongen et par år nå, og så en kortisonkrem utskrevet av hudspesialist i et tilfelle der det var nødvendig, men kun for en begrenset periode. Jeg har ikke fått noen bivirkninger av dette. tror jeg vil ringe fastlegen min jeg:-) høres mye bedre ut enn å knaske piller..... dessuten må jeg kompensere med øyedråper og nesespray så alt sammen tatt under ett er det kanskje mye bedre med denne sprøyta:-) Takk for god forklaring:-) 0 Siter
Gemini Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 tror jeg vil ringe fastlegen min jeg:-) høres mye bedre ut enn å knaske piller..... dessuten må jeg kompensere med øyedråper og nesespray så alt sammen tatt under ett er det kanskje mye bedre med denne sprøyta:-) Takk for god forklaring:-) Ja, jeg blir helt slått ut uten den sprøyta, særlig når det er så intenst stor spredning som nå. Og jeg har nok andre helseplager, ser ingen grunn til å la være å ta imot den behandlingen som hjelper best mot allergien da. 0 Siter
villee Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Man går til legen, får resept, henter ut resepten, går tilbake til legen som setter sprøyta. Dvs. hvis ikke legen har et lite lager av kortisonsprøyte-ampuller liggende da, da er det bare å brette ned buksa og vente på stikket ;-) Hvor mye koster det? Er det bare å forlange en sprøyte eller er det kun de som er superplaga som får det? Jeg har ikke astma feks, men blir jo helt sliten og slått ut av denna varmen og møkkaallergien. 0 Siter
Chance1365380587 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Ja, jeg blir helt slått ut uten den sprøyta, særlig når det er så intenst stor spredning som nå. Og jeg har nok andre helseplager, ser ingen grunn til å la være å ta imot den behandlingen som hjelper best mot allergien da. Hei! Jeg prøvde kortisonsprøyte for første gang i fjor. På meg hadde den ingen virkning, og jeg måtte bruke piller, spray og dråper i tillegg allikevel! Skikkelig skuffa! Men det er mange som har stor hjelp av det, så det er verdt et forsøk mener nå jeg. Men du skulle tatt den for noen uker siden... 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Hvor mye koster det? Er det bare å forlange en sprøyte eller er det kun de som er superplaga som får det? Jeg har ikke astma feks, men blir jo helt sliten og slått ut av denna varmen og møkkaallergien. Jeg har ikke astma, og er nok heller ikke ekstremt plaget, men ille nok, synes jeg. Hvor lett det er å få sprøyte, og om det er nok med en eller om man får flere av gangen, det varierer sikkert. En ampull koster 65 kr tror jeg, og så kommer jo legekonsultasjonen i tillegg. Evt. kan du kanskje få en legesekretær til å sette den, det vet jeg ikke. Den jeg bruker (vet ikke om det finnes flere typer) heter Kenacort. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Hei! Jeg prøvde kortisonsprøyte for første gang i fjor. På meg hadde den ingen virkning, og jeg måtte bruke piller, spray og dråper i tillegg allikevel! Skikkelig skuffa! Men det er mange som har stor hjelp av det, så det er verdt et forsøk mener nå jeg. Men du skulle tatt den for noen uker siden... Ja jeg er klar over at jeg er sent ute. :-) 0 Siter
villee Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg har ikke astma, og er nok heller ikke ekstremt plaget, men ille nok, synes jeg. Hvor lett det er å få sprøyte, og om det er nok med en eller om man får flere av gangen, det varierer sikkert. En ampull koster 65 kr tror jeg, og så kommer jo legekonsultasjonen i tillegg. Evt. kan du kanskje få en legesekretær til å sette den, det vet jeg ikke. Den jeg bruker (vet ikke om det finnes flere typer) heter Kenacort. Hvor lang tid tar det før den fungerer? Jeg burde egentlig begynt for noen mnd siden for bruker Zyrtek f.o.m feb/mars men bruker det langt ut i september så kan vel rekke å hjelpe litt? Hvis det ikke er kø så klart..... 0 Siter
villee Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg har ikke astma, og er nok heller ikke ekstremt plaget, men ille nok, synes jeg. Hvor lett det er å få sprøyte, og om det er nok med en eller om man får flere av gangen, det varierer sikkert. En ampull koster 65 kr tror jeg, og så kommer jo legekonsultasjonen i tillegg. Evt. kan du kanskje få en legesekretær til å sette den, det vet jeg ikke. Den jeg bruker (vet ikke om det finnes flere typer) heter Kenacort. Åja, et spm til, er det hos fastlegen eller øre-nese-hals legen? 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Åja, et spm til, er det hos fastlegen eller øre-nese-hals legen? Jeg har fått det ordnet hos bedriftslege, så det tilsvarer vel fastlege-nivå. En sprøyte varer i ca 5 uker. Selv fikk jeg to ampuller, så jeg kan få satt en ny sprøyte igjen om 5 uker. Men man bør jo helst ikke bruke altfor mye kortison, så du får høre med legen din om du får to ampuller (for ca 10 uker), eller om h*n regner det som greit å kunne få ytterligere en sprøyte. Det kan jo kanskje også vurderes litt opp mot alvorligheten/omfanget av plagene dine. Selv er jeg verst nå når bjørka er på max spredning, selv om jeg også reagerer på gress og burot. 0 Siter
villee Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har fått det ordnet hos bedriftslege, så det tilsvarer vel fastlege-nivå. En sprøyte varer i ca 5 uker. Selv fikk jeg to ampuller, så jeg kan få satt en ny sprøyte igjen om 5 uker. Men man bør jo helst ikke bruke altfor mye kortison, så du får høre med legen din om du får to ampuller (for ca 10 uker), eller om h*n regner det som greit å kunne få ytterligere en sprøyte. Det kan jo kanskje også vurderes litt opp mot alvorligheten/omfanget av plagene dine. Selv er jeg verst nå når bjørka er på max spredning, selv om jeg også reagerer på gress og burot. Nå har jeg vært hos legen men fikk ikke sprøyte, for det var aller siste utvei! Hva er det for noe tull da?? Leser jo stadig om folk som får den, og du sier jo at du fikk den selv om du ikke er veldig masse plaget. *urettferdig* Legen sa at hvis jeg skulle få sprøyten måtte det være så ille at ingen medisiner fungerte og jeg måtte ha prøvd alt som var mulig av medisiner. Tufs! Tenkte det skulle bli lettvint å få en sprøyte istedet for alle medisiner jeg.. 0 Siter
Gemini Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Nå har jeg vært hos legen men fikk ikke sprøyte, for det var aller siste utvei! Hva er det for noe tull da?? Leser jo stadig om folk som får den, og du sier jo at du fikk den selv om du ikke er veldig masse plaget. *urettferdig* Legen sa at hvis jeg skulle få sprøyten måtte det være så ille at ingen medisiner fungerte og jeg måtte ha prøvd alt som var mulig av medisiner. Tufs! Tenkte det skulle bli lettvint å få en sprøyte istedet for alle medisiner jeg.. Typisk! Leger har så forskjellige meninger om ting... Men hva med bedriftslege hvis du har, eller en privat lege? 0 Siter
villee Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Typisk! Leger har så forskjellige meninger om ting... Men hva med bedriftslege hvis du har, eller en privat lege? Dette er fastlegen min.. Kan jeg gå til andre leger? Bare syns det virker så merkelig at jeg ikke kunne få det når jeg spurte etter det. Hun sa at det kun er de som ikke blir bedre av medisiner som får det. Greit, medisiner fungerer på meg, men er jo mer pes det enn å bli stukket en gang da. Hmrf! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.