Gå til innhold

Solsikke, antibiotika og annen allergi

Anbefalte innlegg

Hei!

Har epi penn grunnet (allergisjokk) anafylitisk reaksjon på solsikke. Tåler heller ikke kremer på huden som er tilsatt solsikke.I matvarer står det oppført VEGETABILSKOLJE. kan dette være solsikke olje? Og i såfall bør jeg holde meg unna all matvarer som det står vegetabilsk olje på? Hvilke andre matvarer kan være i slekt som jeg bør passe meg for?

Ved bruk av antibiotika også som øyebehandling (kloramfenikol) får jeg "leamus følelse" i brystet(loddrett ned fra halsgroppen til solarplexus. Er dette allergi? Har allergi mot alle pelsdyr, pollen, burot midd m.m

Når jeg dusjer uansett årstid klør jeg veldig i øynene etterpå. Uansett om jeg ikke sjamponerer håret. Kan det være allergi mot klor i vannet? Klør veldig selv om jeg ikke klødde før jeg dusjet. Har også forsøkt forskjellig sjampo uten hell. Bruker veldig mye Livostin 0,5 mg/ml øyedråper før kløen gir seg. Bruker også Telfast tabletter og når det er ille Rinocort Turbohaler og Bricanyl ved behov.

I dag skar jeg med på et reklameblad og fikk en kløende hevelse på huden. Brukte livostin på den. Men gikk ikke vekk før etter 2-3 timer.Hva skjedde? Takknemmelig for alle gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229659-solsikke-antibiotika-og-annen-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Når det "bare" står vegetabilsk olje kan dette være blanding av mye, også solsikkeolje. Velg rene oljer som kaldpresset oliven- eller raps-olje.

Når det gjelder de andre reaksjonene er det nok mest sansynlig at du har en høygradig generell overømfintlighet som enkelte allergikere har. Plagsomt men lite å gjøre med, dessværre.

Prøv Opatanol øyedråper, sansynligvis de mest effektive (og behagelige) for allergikere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...