Gå til innhold

Å betale for kjøring/tjenester

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg har en mann som er vant til at man betaler andre når de gjør noe for en, f.eks. betaler drivstoff for lån av en maskin, betaler i det minste bensin/diesel for kjøring av ting eller personer osv. Han synes det er helt naturlig at en gjør det, og forventer at folk gjør det samme når vi gjør andre en tjeneste.

Så har jeg da en far som ikke tenker sånn i det hele tatt. Hvis jeg spør om han kan gjøre noe for oss, forventer han ikke betaling, og tenker absolutt ikke på å betale oss hvis vi gjør ham en tjeneste...

Så til saken: Min far skulle kjøpe nytt kjøleskap. Det var egentlig inkludert levering, men han bor litt kronglete til og spurte om han fikk avslag på prisen hvis han ordnet levering selv. Han fikk 200 kr avslag.

Så spurte han om mannen min kunne få låne en tilhenger på jobben og hente kjøleskapet og kjøre det ut til ham, ta med det gamle + litt skrot og kjøre det på fyllplassen. Joda, det ville mannen min, og tok med tilhenger, 45 km fra jobben sin.

Alt gikk greit - bortsett fra at min far (selvfølgelig) ikke tilbød mannen min noen penger for transporten....

Mannen min gryntet litt over dette, og syntes min far er korttenkt og litt ego... Så defor SA jeg til min far at jeg syntes han skulle gi mannen min noe for kjøringen. Han ble overrasket, og mumlet vel ja....

Hva synes dere? Er det rimelig å forvente penger når en gjør en tjeneste inad i familien? Burde jeg ha sagt noe? Er min far helt bak mål? Min mann? Eller kanskje jeg??????

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

3

• Dorthe

3

• morsan

2

• lonelyP

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest pekka
Skrevet

Vel, om mine nærmeste hjelper meg el motsatt, så betaler vi for utlegg en måtte ha ved hjelpen, eks bensinen. Vi har hverandres unger uten å betale noe...

Så er det dette med gjentjenester da. Jeg liker ikke ta imot gratis hjelp om jeg ikke får til å hjelpe tilbake... Da vil jeg betale...

Her om det du skriver, bør din far enten gjøre en gjentjeneste, eller betale bensinen kanskje? Det er fort en hundrings for den strekninga.

Skrevet

Jeg synes at tjenester innen nær familie kan man gjøre uten å kreve betaling for det.

Men samtidig synes jeg ikke man skal spørre - selv sine nærmeste - om alt mulig av tjenester heller.

Det er én ting å styre med lån av henger + bruke masse tid på å kjøre hit og dit hvis dette var noe faren din ikke hadde kunnet fikse på egen hånd. Jeg synes det er helt OK å hjelpe sin (gamle) foreldre slik og ville ikke krevd betaling for det.

Men når man sparer 200 kroner for å sørge for å hente selv, så er det jo nettopp det man skal gjøre: Hente SELV!

Jeg synes det er litt frekt å overlesse all jobben og styret på en svigersønn fordi han selv sparte usle 200 kroner på det.

Skrevet

Om jeg sitter på noen på en lengre kjøretur, er det absolutt naturlig for meg å betale minst halvparten av bensinpengene, med mindre det er foreldrene mine som kjører. Og om jeg er sjåfør, blir jeg glad om passasjeren(e) tilbyr det samme. Men jeg krever det aldri.

Mindre tjenester (slik som det med kjøleskapet) innenfor familien/nære venner, kunne det ikke falt meg inn å forvente betaling. Man stiller da opp for hverandre.

Men om faren din bor flere timers kjøring unna, stiller det seg vel annerledes.

Gjest synes jeg
Skrevet

Med så nær familie eller venner gjør en tjenester uten å betale og uten å forvente betaling.

Over tid jevner det seg ut :-)

Skrevet

Jeg hadde aldri forlangt penger for å gjøre mine foreldre en tjeneste... Uansett hva det måtte være.

Faren din synes vel han var heldig som "sparte" kr. 200, men de gikk vel rett til din mann.

Om dere har veldig dårlig råd, så kan det vel rettferdiggjøres, men ikke ellers.

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig jeg, men i min familie hjelper vi hverandre når vi kan uten å ta betalt for det. En får det alltid igjen når en selv har behov for hjelp til noe, uansett om det er flyttehjelp, kjøring eller barnepass.

Hvis det er snakk om store utlegg blir det selvsagt noe annet.

Hadde fått fullstendig hakeslepp hvis noen i familien min kom og krevde betalt for en tjeneste.

Gjest prust
Skrevet

Vel, om mine nærmeste hjelper meg el motsatt, så betaler vi for utlegg en måtte ha ved hjelpen, eks bensinen. Vi har hverandres unger uten å betale noe...

Så er det dette med gjentjenester da. Jeg liker ikke ta imot gratis hjelp om jeg ikke får til å hjelpe tilbake... Da vil jeg betale...

Her om det du skriver, bør din far enten gjøre en gjentjeneste, eller betale bensinen kanskje? Det er fort en hundrings for den strekninga.

Ja, jeg synes vel egentlig han kunne betalt en hundrelapp til mannen min for hjelpen. Vi brukte vel 2-3 timer på det, i tillegg til kjøring (diesel) + kjøringen med tilhenger Grimstad-Kr.sand-Grimstad (mannen min jobber i Grimstad).

JEG ville ikke tenkt på å få betaling, men når det faktisk var snakk om 200 kr "spart" for min far, synes jeg vel i det minste han kunne ha delt dem....

Skrevet

Jeg syns det høres veldig snodig ut å betale svigersønnen sin for en tjeneste på denne måten, annet enn for eventuelle utlegg han måtte hatt.

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes at tjenester innen nær familie kan man gjøre uten å kreve betaling for det.

Men samtidig synes jeg ikke man skal spørre - selv sine nærmeste - om alt mulig av tjenester heller.

Det er én ting å styre med lån av henger + bruke masse tid på å kjøre hit og dit hvis dette var noe faren din ikke hadde kunnet fikse på egen hånd. Jeg synes det er helt OK å hjelpe sin (gamle) foreldre slik og ville ikke krevd betaling for det.

Men når man sparer 200 kroner for å sørge for å hente selv, så er det jo nettopp det man skal gjøre: Hente SELV!

Jeg synes det er litt frekt å overlesse all jobben og styret på en svigersønn fordi han selv sparte usle 200 kroner på det.

Min far kan ikke kjøre med tilhenger, så han kunne ikke gjort det selv. Han er ikke spesielt gammel og har har ikke dårlig råd. Han bare tenker ikke på å betale for sånne ting....

Jeg er vel litt preget av mannen min, og syntes vel han kunne ha betalt ham for jobben!

Gjest prust
Skrevet

Om jeg sitter på noen på en lengre kjøretur, er det absolutt naturlig for meg å betale minst halvparten av bensinpengene, med mindre det er foreldrene mine som kjører. Og om jeg er sjåfør, blir jeg glad om passasjeren(e) tilbyr det samme. Men jeg krever det aldri.

Mindre tjenester (slik som det med kjøleskapet) innenfor familien/nære venner, kunne det ikke falt meg inn å forvente betaling. Man stiller da opp for hverandre.

Men om faren din bor flere timers kjøring unna, stiller det seg vel annerledes.

Hvis jeg sitter på med noen som likevel skal samme vei som meg (småturer), tilbyr jeg ikke betaling. Forventer heller ikke betaling hvis jeg kjører. Skal vi på tur et stedmed noen, deler vi selvsagt på utgiftene.

Min far bor ikke langt fra oss, men vi bruktevel 2-3 timer på den kjøringen den lørdagen.

Gjest prust
Skrevet

Med så nær familie eller venner gjør en tjenester uten å betale og uten å forvente betaling.

Over tid jevner det seg ut :-)

Ja, det er sånn min far tenker. Til dels min mor og, men hun kjenner min mann og har skjønt hvordan han tenker.

Jeg synes det kan være litt voldsomt med hele tiden å betlae for seg, slik mine svigerforeldre gjør for våre tjenester....

Innser at det rett og slett er kulturforskjeller mellom min familie og min manns familie.

Gjest prust
Skrevet

Jeg hadde aldri forlangt penger for å gjøre mine foreldre en tjeneste... Uansett hva det måtte være.

Faren din synes vel han var heldig som "sparte" kr. 200, men de gikk vel rett til din mann.

Om dere har veldig dårlig råd, så kan det vel rettferdiggjøres, men ikke ellers.

Foreløpig har ikke min far betalt noe for denne kjøringen. Han var veldig fornøyd med å spare de 200 kr ja...

Vi har ikke dårlig råd, er vel helt gjennomsnittlige. Min far har god råd. Høy pensjon og stor formue.

Gjest prust
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig jeg, men i min familie hjelper vi hverandre når vi kan uten å ta betalt for det. En får det alltid igjen når en selv har behov for hjelp til noe, uansett om det er flyttehjelp, kjøring eller barnepass.

Hvis det er snakk om store utlegg blir det selvsagt noe annet.

Hadde fått fullstendig hakeslepp hvis noen i familien min kom og krevde betalt for en tjeneste.

Det er sånn du sier, som jeg er vant til... Er vel preget av 15 år sammen med min mann, så jeg forstår ham også...

Gjest prust
Skrevet

Jeg syns det høres veldig snodig ut å betale svigersønnen sin for en tjeneste på denne måten, annet enn for eventuelle utlegg han måtte hatt.

Det var jo først og fremst betaling for diesel han syntes det var rimelig å få.

Først 11 km inn til byen, deretter 15 km til min far, så 15 km til søpla og så 10 km hjem til oss. Hvis en regner ekstra dieselforbruk pga henger, må vi også regne med 2 X 45 km siden han lånte hengeren på jobb.

5 mil kjøring med en stor bil, gir vel ca 5 liter diesel - til 11 kr literen - 55 kr. Hvis en regner ekstraforbruk på de 90 km til og fra jobb blir det kanskje 100 kr tilsammen i diselforbruk.

Jeg innser at dette ser veldig pirkete ut - men det er faktisk sånn mannen min tenker.

SoriaMoria
Skrevet

Jeg mener egentlig at tjenester innen familien "jevner seg ut over tid", og dermed ikke er noe man betaler for sånn til vanlig.

Imidlertid synes jeg det var gnient/korttenkt/ rart av din far, som tross alt har meget god økonomi, å prute kjøleskapsprisen to lusne hundrelapper for så å "kreve" kjøring, lemping osv av din mann...

Hadde din far gjort det selv, hadde det vært noe annet.

Hvis din mann eller du på forhånd har sagt til din far at "si ifra når du skal ha det nye kjøleskapet om du trenger hjelp til transporten" eller liknende, så stiller det seg for øvrig annerledes - da synes jeg ikke din far kan "klandres".

Det deilige med å kjøpe nytt kjøleskap og slikt er jo egentlig at de bærer inn det nye OG fjerner det gamle for en slikk og ingenting! Kan ikke begripe at din far sier nei til dette for to hundre kroner, altså! :D

Skrevet

Det var jo først og fremst betaling for diesel han syntes det var rimelig å få.

Først 11 km inn til byen, deretter 15 km til min far, så 15 km til søpla og så 10 km hjem til oss. Hvis en regner ekstra dieselforbruk pga henger, må vi også regne med 2 X 45 km siden han lånte hengeren på jobb.

5 mil kjøring med en stor bil, gir vel ca 5 liter diesel - til 11 kr literen - 55 kr. Hvis en regner ekstraforbruk på de 90 km til og fra jobb blir det kanskje 100 kr tilsammen i diselforbruk.

Jeg innser at dette ser veldig pirkete ut - men det er faktisk sånn mannen min tenker.

Det kjøleskapet kunne butikken ha kjørt bort og den søpla hastet vel ikke SÅ?

Syns far din var gnien pga 200 lappen og at mannen din burde sagt nei til oppdraget. 100 kr fra eller til har vel ikke så mye å si, det går vel litt begge veier med hjelp ofte?

Jeg hadde vært flau om fattern hadde "pålagt" samboern jobb for å spare 200 kr og om samboern først hadde sagt ja og så surmult over å ikke få 100 kr da hadde jeg daua.

Gjest prust
Skrevet

Det kjøleskapet kunne butikken ha kjørt bort og den søpla hastet vel ikke SÅ?

Syns far din var gnien pga 200 lappen og at mannen din burde sagt nei til oppdraget. 100 kr fra eller til har vel ikke så mye å si, det går vel litt begge veier med hjelp ofte?

Jeg hadde vært flau om fattern hadde "pålagt" samboern jobb for å spare 200 kr og om samboern først hadde sagt ja og så surmult over å ikke få 100 kr da hadde jeg daua.

Nei, det min far skulle kaste, hadde stått bak huset i 15 år uten å bli brukt... så det hastet ikke.

Æsj - gidder ikke tenke mer på dette nå. Pappa er pappa - vanskelig å endre gamle tenkemåter! Forsåvid vanskelig å endre min mnns tenkemåte også!

God natt!

Skrevet

Personlig synes jeg det er litt teit å ta betalt fra venner og familie for tjenester. Jeg tenker overhodet ikke sånn selv, og føler meg kjempeteit når jeg skal gi penger til noen som jeg vet venter det, men som likevel sier neida og forventer at jeg skal insistere før de tar i mot. Jeg gidder rett og slett ikke insistere.

Skrevet

Personlig synes jeg det er litt teit å ta betalt fra venner og familie for tjenester. Jeg tenker overhodet ikke sånn selv, og føler meg kjempeteit når jeg skal gi penger til noen som jeg vet venter det, men som likevel sier neida og forventer at jeg skal insistere før de tar i mot. Jeg gidder rett og slett ikke insistere.

Bør kanskje modifisere meg litt. Det kommer selvsagt an på størrelsen på tjenesten. På tur med venner så betaler jeg selvsagt min del. Hvis noen har større utlegg pga. en tjeneste de gjør meg så bør man kanskje tenke litt over det og handle deretter. Men man betaler ikke for hver minste lille ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...