Gå til innhold

Å betale for kjøring/tjenester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi tar ikke betaling for å gjøre meg en tjeneste etterat hun begynte å tjene penger sjøl.

I grunnen så liker jeg ikke å betale penger for en tjeneste, da foretrekker jeg å gjøre folk en tjeneste tilbake.

Men folk tenker veldig forskjellig. Ex-svigermora mi vil ha penger for å passe barnebarna noen timer så...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

3

• Dorthe

3

• morsan

2

• lonelyP

2

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg mener egentlig at tjenester innen familien "jevner seg ut over tid", og dermed ikke er noe man betaler for sånn til vanlig.

Imidlertid synes jeg det var gnient/korttenkt/ rart av din far, som tross alt har meget god økonomi, å prute kjøleskapsprisen to lusne hundrelapper for så å "kreve" kjøring, lemping osv av din mann...

Hadde din far gjort det selv, hadde det vært noe annet.

Hvis din mann eller du på forhånd har sagt til din far at "si ifra når du skal ha det nye kjøleskapet om du trenger hjelp til transporten" eller liknende, så stiller det seg for øvrig annerledes - da synes jeg ikke din far kan "klandres".

Det deilige med å kjøpe nytt kjøleskap og slikt er jo egentlig at de bærer inn det nye OG fjerner det gamle for en slikk og ingenting! Kan ikke begripe at din far sier nei til dette for to hundre kroner, altså! :D

Jeg er helt enig.

Skrevet

I en sånn sammenheng synes jeg ikke man skal forvente betaling, det blir rett og slett for gniete og dumt i mitt hode.

Såpass må man gjøre for nære venner og slekt.

Skrevet

Sånt settes på "den store kontoen" - dvs det utligner seg over tid (som regel iallefall).

Og følgelig blir det til at vi ikke forlanger eller får betaling.

Skrevet

Dattera mi tar ikke betaling for å gjøre meg en tjeneste etterat hun begynte å tjene penger sjøl.

I grunnen så liker jeg ikke å betale penger for en tjeneste, da foretrekker jeg å gjøre folk en tjeneste tilbake.

Men folk tenker veldig forskjellig. Ex-svigermora mi vil ha penger for å passe barnebarna noen timer så...

Er det sant?! Horribelt!

Skrevet

Dumt å ikke få butikken til å hente/bringe. Den tjenesten er absolutt verdt 200,- kr. Vi bruker forresten de mindre (lokale) butikkene når vi skal kjøpe hvitevarer og annet. Der blir varene brakt aldeles gratis, og servicen er mye bedre. Vareprisen er som regel den samme som de store gigantbutikkene opererer med også.

Tilbake til det du spurte om: jeg ville ikke tatt betaling av nær familie. Tjenester bruker å utjevne seg over tid. Og som min mor sier: de pengene du får nå, arver du ikke senere :-)

Skrevet

Foreløpig har ikke min far betalt noe for denne kjøringen. Han var veldig fornøyd med å spare de 200 kr ja...

Vi har ikke dårlig råd, er vel helt gjennomsnittlige. Min far har god råd. Høy pensjon og stor formue.

Faren din burde absolutt fått butikken til å kjøre ut. Å flytte på hvitevarer er en begredlig jobb, jeg hadde vært mer irritert på tidsbruken enn på pengene.

Tipper faren din tilhører generasjonen som var oppflasket med å spare. Jeg tror det er vanskelig for mange å snu denne tankegangen, selv om økonmien har forandret seg helt. Det er nok fortsatt mange TT-kort som støver ned i skuffer rundt omkring fordi brukeren ikke "har råd" til å bruke dem.

Om noen år er nok "sparegenerasjonene" borte. Det er ikke sikkert motstykket alltid er så mye bedre heller.

Skrevet

Hadde ikke tatt betalt - vi gjør ofte sånt i min familie. Men da gubben hjalp min far med å flytte broren min fra Bergen og til Østfold i påska i fjor - så fikk vi dekket dieselen. Egentlig hadde de 3 mannfolka det så gøy at det var verdt penga - hehe

Skrevet

Vi betaler ikke for tjenester innen familien stort sett. Hvis den som utfører tjenesten får store utgifter, dekkes det.Hender vel vi betaler for bensin hvis vi tømmer tanken f.eks.

-og hvis mora mi sitter på i min bil opp til hytte eller slektninger, så er hun med og spleiser på bensin. -men jeg forventer det ikke, hun bare gjør det for å være grei.

Hvis man er venner lenge nok, går det som regel opp i opp.

Skrevet

Min far kan ikke kjøre med tilhenger, så han kunne ikke gjort det selv. Han er ikke spesielt gammel og har har ikke dårlig råd. Han bare tenker ikke på å betale for sånne ting....

Jeg er vel litt preget av mannen min, og syntes vel han kunne ha betalt ham for jobben!

Ja, da synes jeg faren din burde takket ja til levering etc til kr 200 fra vedkommende firma! :-)

Skjønner ikka at folk gidder å spare småpenger på slikt.

Jeg synes det er mye verre å brulke 2-3 timer en lørdag på slikt enn at det kostet meg 100 kroner i drivstoff!

Skrevet

Jeg tilbyr meg alltid å betale i slike tilfeller, ofte sier vedkommende nei, men da har jeg i alle fall tilbudt meg.

Kjæresten min er ikke vant til dette så der i familien byttelåner de biler og gjør hverandre tjenester uten å ta fem flate øre for det.

Skrevet

I utgangspunktet syns jeg betaling for slikt i hytt og pine er en uting. Svigermor hjelper oss med barnepass, vi hjelper henne med forefallende arbeid. Kunne ikke falt meg inn å betale eller ta betalt for det.

Ved felles kjøring er jeg selvsagt med og betaler (eller får betalt siden det er jeg som pleier å kjøre hvis det er noe som skjer...), deler på bom/ferje/parkeringsutgifter osv.

Men i denne settingen hvor din far bevisst har droppet hjemkjøring av kjøleskapet for å spare 200 kroner, så hadde det nok gått en liten faen i meg ja.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tar aldri betalt for tjenester - og ender muligens med å tape på det i lengden, fordi jeg hater å spørre andre om hjelp selv.

Jeg synes faren din kunne betalt firmaet for å levere, og jeg synes mannen din kunne gjort tjenesten gratis.

Jeg er sikker på at dere kan be faren din om noe senere, så går det opp i opp.

Hadde det vært snakk om 2000 kroner hadde det vært litt annerledes, men 200 kroner er for lite å kommentere at folk burde ha betalt, hvertfall når det er faren din. Mener jeg da :)

Skrevet

Dette var da litt voldsomt å forlange betaling for, vel.

Og litt gnient av din far å skippe levering for å spare lusne 200 kr, det må jeg også få med.

Skrevet

Jeg hadde en venninne som var helt ekstrem på det der. Var du på besøk hos henne og fikk en kopp te og et psr skiver med gulost måtte du betale for det. Hun hadde faktisk faste priser for sånne ting, en tekopp kostet for eksempel tre kroner.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg hadde en venninne som var helt ekstrem på det der. Var du på besøk hos henne og fikk en kopp te og et psr skiver med gulost måtte du betale for det. Hun hadde faktisk faste priser for sånne ting, en tekopp kostet for eksempel tre kroner.

Hæ? Er det sant?

Da hadde jeg ikke giddet og besøke henne.

Skrevet

Er det sant?! Horribelt!

Enig, derfor spør jeg aldri om barnepass fra den kanten.

Gjest prust
Skrevet

Huff - det var da helt ekstremt!!! Betalte du for deg - virkelig?

mumitrollet
Skrevet

Å ta betalt for sånne ting innen familie/nær vennekres hører ingen steds hjemem. Over tid pleier sånt å jevne seg ut.

Skrevet

Enig, derfor spør jeg aldri om barnepass fra den kanten.

Det var da merkelig, du... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...