Gå til innhold

Allergisk, selv om "pirquet" prøver ikke gir reaksjon?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to spørsmål:

1. Hvert år i pollensesongen får jeg plager som kløende og rennende øyne/nese i tillegg til at jeg får "et rusk" i halsen som ikke forsvinner. Likevel gir ikke "pirquet" prøvene hos legen noen reaksjon.. hvordan har det seg??

2. Jeg har tre niese som alle er plaget med mye forkjølelse og hodepine. En er diagnostisert av fastlegen som allergiker og den andre som astmatiker. Den tredje har ikke fått noe påvist for øyeblikket; dvs, fastlegen mener ho har lavt ferritinlager og at "migrenen" kommer av dette. Kan det være fakta? Eller kan det være at ho også har allergi??

Håper på svar!

Mvh,

Merethe Haugen

Fortsetter under...

Jeg har pollenallergi (bjørk, gress og burot) selv om prøver ikke bekrefter dette. Jeg har også allergisk reaksjon på katt, ei heller dette kommer fram på prøve. Har hatt dette i 14-15 år tror jeg. Katt prøver jeg å unngå, men om jeg utenom pollensesongen vet at jeg skal besøke noen som har katt, så tar jeg en tablett. I pollensesongen så hjelper normalt medisinen jeg allerede har tatt også mot katt, evt. tar jeg ekstra øyedråper.

Du kan jo prøve ut med respetfri liten pakning av pollenmedisin (tabletter og/eller nesespray & øyedråper. Medisinene er imidlertid rimeligere på blå resept, som du får om du har lang sesong. Om de er rimeligere også på hvit resept kontra å kjøpe småpakninger reseptfritt vil jeg anta, men det er jeg ikke sikker på.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Til ditt første spørsmål. Enkelte har klart en pollenallergi selv om både allergitester i huden og blodprøver er negative. Dette skyldes at en liten % av alle reagerer over ett annet immunsystem (dvs. ikke IGE) en det vi baserer testene våre på.

Til ditt andre spørsmål. Her er svaret ja på alt. Både allergien og lave jernlagre (ferritin) kan gi gi slapphet og lite ork.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...