Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært brille- og linsebruker i ca. 20 år, og har skiftet mellom disse hjelpemidlene flere ganger. Jeg har prøvd mange ulike typer linser, og har for tiden såkalte endagslinser som jeg tar på om morgenen og kaster om kvelden. Jeg trives veldig godt med disse, bortsett fra ett problem: Jeg blir så fort tørr på øynene. Optiker har tidligere sagt til meg at jeg har lav tåreproduksjon, og jeg tror kanskje dette er et problem som har tiltatt med årene. Jeg er nå 42 år, og for øvrig frisk og rask. Mitt spørsmål er: Hva kan være årsaken til en evt. lav tåreproduksjon, og er det noe å gjøre med dette? Kan det være tilstoppede tårekanaler, og kan disse evt.åpnes på noe vis? Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229756-lav-t%C3%A5reproduksjon/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du kan få en henvisning til øyelege for å måle tåreproduksjonen. Undersøkelsen heter Schirmers test. Oftest har lav tåreproduksjon ikke noe med andre sykdommer å gjøre, men det kan være ledd i mer generelle bindevevssykdommer i kroppen, f.eks Sjøgren syndrom. Dette kan utredes videre med orienterende blodprøver, men endelig diagnose fåes fra vevsprøve, vanligvis en spyttkjertel som gjerne samtidig blir affisert. Bruk av kontaktlinser vil gi problemer selv ved produksjon i nedre normalnivå, særlig dersom inneluften også er tørr, og man stirrer mye på en datamaskin. Å senke skjermen ned på bordplaten kan hjelpe, da dekker øyelokket større deler av øyet når man ser på skjermen. Bruk av kunstig tårevæske om kvelden kan lindre delvis. Det finnes også endel øyedråper uten konserveringsmidler som kan kombineres med linser.

faktisk synes noen at hardere linser gir mindre problem med tørrhet. kanskje kan du diskutere med øyelegen om en nærsynt-operasjon kan være noe for deg. Tårekanalene fører tårene FRA øyet via en kanal inn til nesehulen, og tetthet her vil gi tåreflod og rennende øyne, neppe problemet ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...