Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det var vel ikke så volsomt med ressurser da, og vi mennesker elsker jo det ekstreme...

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Sånt er ultrairriterende! Samme med fjellklatrere og de idiotene som står på ski på steder med rasfare frodi de vanlige løypene er "kjedelige". Jeg synes virkelig de burde betale for redningen selv.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Vel, det var vel ikke så volsomt med ressurser da, og vi mennesker elsker jo det ekstreme...

Nei, men som en prinsippsak..

Skrevet

Sånt er ultrairriterende! Samme med fjellklatrere og de idiotene som står på ski på steder med rasfare frodi de vanlige løypene er "kjedelige". Jeg synes virkelig de burde betale for redningen selv.

Ja, det syns jeg også.

petter smart
Skrevet

Men hvor setter en grensene? Svært mange skader er i en viss grad selvforskyldt.

F.eks. skyldes de fleste bilulykker mennesklige feil.

Hva med røyking, fedme, stress osv.? Dette er jo også selvforskyldt.

Men jeg er enig i at folk som f.eks. basehopper e.l. der det er forbudt burde betale selv. Men så lenge det er lovlig må de offentlige betale. Selv om en også her får tvilstilfeller. Skal f.eks. narkomane betale selv?

Skrevet

Helt enig! Har tenkt det samme jeg også.

Skrevet

Men hvor setter en grensene? Svært mange skader er i en viss grad selvforskyldt.

Men jeg er enig i at folk som f.eks. basehopper e.l. der det er forbudt burde betale selv. Men så lenge det er lovlig må de offentlige betale. Selv om en også her får tvilstilfeller. Skal f.eks. narkomane betale selv?

hva med reiser til månen? - i stedet for å gjøre noe med unger som sulter i verden, tenker jeg....

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Det er et vanskelig spørsmål. Jeg ville satt grensen ved ekstremsporter. Røyking, fedme, narkomani blir litt vanskeligere. Røyking for eksempel, vi vet at det kan føre til kreft, men noen mennesker er mer utsatt for det enn andre, så det kan hende at en røyker hadde fått kreft uansett. Samme med fedme og livsstilssykdommer. Noen er mer disponible.

Narkomane blir vanskeligere. For da har vi de vi ser rote rundt i søppelkassene, og de vi ikke ser som sniffer kokain i sitt store fancy kontor. Førstnevnte har ikke mulighet til å betale selv, mens bedriftslederen har kanskje i bøtter og spann.

Gjest Varg i Veum
Skrevet

Vel, dette foregikk i New York og det er vel neppe offentlig helsepersonell som kom til unnsetning her. Opplegget var sikker kraftig forsikret og legene tok seg nok godt betalt, vil jeg tro.

Skrevet

Vel, dette foregikk i New York og det er vel neppe offentlig helsepersonell som kom til unnsetning her. Opplegget var sikker kraftig forsikret og legene tok seg nok godt betalt, vil jeg tro.

Ja, det kan tenkes.

petter smart
Skrevet

hva med reiser til månen? - i stedet for å gjøre noe med unger som sulter i verden, tenker jeg....

Mange problemer lar seg ikke løse av penger alene. En kan ikke bare kaste penger på problemet for å få det til å forsvinne.

Barn (og voksne) som sulter er et problem. Men vi løser det ikke verken ved å gi dem penger eller mat. Vi må gjøre dem i stand til å produsere sin egen mat og begrense befolkningsveksten.

Ikke kan vi kutte alt forbruk som ikke går til de "viktigste" tingene. Da vil verden aldri gå videre.

Det blir jo det samme som at politiet må jobbe med mindre alvorlige saker, selv om ikke alle mord er oppklart.

Skrevet

Når det gjelder akkurat denne karen, så tipper jeg at hele "hjelpeapparatet" rundt han betales fra deler av de inntekter hele dette "sirkuset" har.....

Han lever jo av dette.

petter smart
Skrevet

Når du snakker om sultende barn, hva med alle kjæledyrene vi har? De spiser jo masse mat som sultende barn kunne fått. De får også masse medisinsk hjelp, klær osv.

Det var vel i går det stod om de to tullingene som brukte 100 000 på en katt fra Gran Canaria.

Skrevet

Når du snakker om sultende barn, hva med alle kjæledyrene vi har? De spiser jo masse mat som sultende barn kunne fått. De får også masse medisinsk hjelp, klær osv.

Det var vel i går det stod om de to tullingene som brukte 100 000 på en katt fra Gran Canaria.

Folk for selv velge hva de bli bruke penger på - - men offentlige penger blir noe annet :)

Skrevet

Mange problemer lar seg ikke løse av penger alene. En kan ikke bare kaste penger på problemet for å få det til å forsvinne.

Barn (og voksne) som sulter er et problem. Men vi løser det ikke verken ved å gi dem penger eller mat. Vi må gjøre dem i stand til å produsere sin egen mat og begrense befolkningsveksten.

Ikke kan vi kutte alt forbruk som ikke går til de "viktigste" tingene. Da vil verden aldri gå videre.

Det blir jo det samme som at politiet må jobbe med mindre alvorlige saker, selv om ikke alle mord er oppklart.

Med tanke på de ENORME summene man bruker til romforskning - så kunne de helt sikkert satt igang et "klaredegselv-prosjekt" for de som sulter også.

Ingen syns sånt er like spennende så...

hare1365380455
Skrevet

Helt enig! Og jeg synes slikt er ekkelt og unødvendig.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Vi kan gi dem geiter :)

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Når det gjelder akkurat denne karen, så tipper jeg at hele "hjelpeapparatet" rundt han betales fra deler av de inntekter hele dette "sirkuset" har.....

Han lever jo av dette.

Jo, men jeg tenker på sånn i liknende tilfeller hvor det motsatte skjer. Som en prinsippsak.

petter smart
Skrevet

Med tanke på de ENORME summene man bruker til romforskning - så kunne de helt sikkert satt igang et "klaredegselv-prosjekt" for de som sulter også.

Ingen syns sånt er like spennende så...

Hadde man alltid tenkt slik hadde vi fortsatt vært på steinaldernivå.

Det må være lov å bruke penger på romforskning selv om ikke alle problemer på jorda er løst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...