Gjest ToreG Skrevet 23. mars 2001 Del Skrevet 23. mars 2001 Jeg er en mann på 40 som stadig oftere opplever at jeg bråvåkner om natten etter en akutt innsettende klemmende følelse i hjerteregionen. Dette kan nå skje flere ganger om natten, og har pågått et par måneder. Jeg får en følelse av at hjertet er i ferd med å stoppe, og kjenner trang til f.eks å kremte eller "vekke" det til live igjen ved å sprette opp av senga og røre på meg. Jeg har en følelse av at dette oppstår når jeg er ekstra avslappet, eller sover ekstra tungt, feks etter seksuell utløsning. Jeg har tidligere for mange år siden vært litt plaget med ekstraslag (atrioventrikulære ekstrasystoler), men det aktuelle føles nå helt annerledes. Jeg har hatt en periode med svimmelhet på dagtid, men - dette har mer eller mindre gitt seg nå. Jeg vet ikke om dette har en sammenheng. Jeg er ellers frisk som en fisk og i brukbar form og bruker ingen medikamenter. Jeg har en noe uregelmessig døgnrytme, med noe kveldsarbeid - men - har ingen symptomer på stress eller vantrivsel for øvrig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22989-hjertet-stopper-om-natten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Svar til ToreG. Hvis dette har pågått over lengre tid er det ønskelig at du får tilstanden bedre karakterisert, og evt. avdekket hvorvidt dette har noe md ditt hjerte å gjøre. Etter en generell medisinsk gjennomgang og vurdering av eventuelle risikofaktorer for hjerte-kar-sykdom, vil det første man bør forsøke være å utstyre deg med en båndspiller (Holter-monitorering) for å registrere ditt EKG gjennom et helt døgn, og selvsagt et døgn du får dine plager. På den måten vil det være mulig å avgjøre hvorvidt det har noe med din hjerterytme å gjøre. Dernest synes det ønskelig å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for å se på din reaksjon på fysisk stres (frem til utmattelse). Det kan godt være at det du opplever ikke er relatert til ditt hjerte i det hele tatt. Men ta det opp med din lege og få gjort en grundig vurdering, slik at du kan få dette sortert. Høyst sannsynlig er dette en uskyldig tilstand, men siden det har vart en stund, vil du være tjent med å få det ut av verden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22989-hjertet-stopper-om-natten/#findComment-98215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.