Gå til innhold

Bryllup og gaver

Anbefalte innlegg

Kvinnen med utopiene
Skrevet

He-he! Hadde blitt glad for å få det, jeg, men skjønner hva du mener ;-)

Hihi, jeg hadde også blitt glad for det :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinnen med utopiene

39

• flisa

10

• mil1365380270

9

• ShitDiddelyDo

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Det er flere undersøkelser som viser at folks følelse av lykke har sunket drastisk ettersom de fikk mer å rutte med - særlig siden 70-årene.

Ja, det er det, og det kan jo være veldig fint. Det er ikke det at jeg har noe i mot store bryllupp, men jeg liker ikke når det materielle overskygger selve vielsen og løftene disse menneskene gir hverandre.

Ikke sikkert graden av lykke har noe direkte med materielle goder å gjøre. Kan mer handle om forventningene man har. Og hvor akseptert det er å si man ikke har det bra. For ikke å glemme stress.

Skrevet

Det er flere undersøkelser som viser at folks følelse av lykke har sunket drastisk ettersom de fikk mer å rutte med - særlig siden 70-årene.

Ja, det er det, og det kan jo være veldig fint. Det er ikke det at jeg har noe i mot store bryllupp, men jeg liker ikke når det materielle overskygger selve vielsen og løftene disse menneskene gir hverandre.

Første gang giftet jeg meg i lunsjen i svart mammakjole - det sa i alle fal ikek noe om følelser....

Denne gangen slo vi på stortromma _- FORDI vi ville vise hele verden hva dette betød for oss.

Skrevet

Da vi gifta oss var det viktigste for oss å arrangere en fest med god stemning. I planleggingsfasen var det hele tiden fokus på hva som kunne bidra til at gjestene ville trives - for dermed ville også festen bli bra.

Vi hadde ønskeliste i en butikk, men den ble det kun opplyst om til de som spurte. Det meste på lista kosta 90-200 kroner, nettopp fordi vi ikke ville legge opp til noe press om dyre gaver. To-tre ting kosta rundt 500. Vi ga hele tiden uttrykk for at gaver ikke var så viktig for oss, men nå er det en gang sånn at folk flest ønsker å gi en gave når de er invitert i bryllup.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Ikke sikkert graden av lykke har noe direkte med materielle goder å gjøre. Kan mer handle om forventningene man har. Og hvor akseptert det er å si man ikke har det bra. For ikke å glemme stress.

Jeg er enig i at det kan ha noe med at det er mer akseptert å si at man ikke har det bra, men jeg tror at det for det meste har med at vi venter oss mer - også at jakten på det har gitt oss mindre tid til å ta vare på de tingene som virkelig betyr noe. Selv om akkurat det varierer fra person til person.

mil1365380270
Skrevet

Jeg er enig i at det kan ha noe med at det er mer akseptert å si at man ikke har det bra, men jeg tror at det for det meste har med at vi venter oss mer - også at jakten på det har gitt oss mindre tid til å ta vare på de tingene som virkelig betyr noe. Selv om akkurat det varierer fra person til person.

"også at jakten på det har gitt oss mindre tid til å ta vare på de tingene som virkelig betyr noe."

Vi jobber mer enn før?

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Første gang giftet jeg meg i lunsjen i svart mammakjole - det sa i alle fal ikek noe om følelser....

Denne gangen slo vi på stortromma _- FORDI vi ville vise hele verden hva dette betød for oss.

At dere valgte det respekterer jeg, og skal ikke kverulere på det. Men bruk av mye penger er ikke synonymt med at bryllupet betyr mye.

Jeg og durten min skal gjøre det enkelt, med kaffe og kaker for nære venner og familie, og ikke noe hvite kjoler og smoking. For oss er dette et tegn på hvor mye det betyr, at vi ikke fokuserer på alt det overfladiske.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Da vi gifta oss var det viktigste for oss å arrangere en fest med god stemning. I planleggingsfasen var det hele tiden fokus på hva som kunne bidra til at gjestene ville trives - for dermed ville også festen bli bra.

Vi hadde ønskeliste i en butikk, men den ble det kun opplyst om til de som spurte. Det meste på lista kosta 90-200 kroner, nettopp fordi vi ikke ville legge opp til noe press om dyre gaver. To-tre ting kosta rundt 500. Vi ga hele tiden uttrykk for at gaver ikke var så viktig for oss, men nå er det en gang sånn at folk flest ønsker å gi en gave når de er invitert i bryllup.

Det høres veldig fint ut sånn som dere la opp til da :)

Jeg ønsker også å gi, men som jeg har sagt før, er det når det er forventet det blir for ille- særlig når det er forventet jeg skal sprenge hele budsjettet mitt.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

"også at jakten på det har gitt oss mindre tid til å ta vare på de tingene som virkelig betyr noe."

Vi jobber mer enn før?

Ikke nødvendigvis det, for vi har jo mer fritid enn før (sett bort fra karrieremenneskene som jobber 80 timer i uka), men mange bruker også fritiden på stress. I mangel av et bedre uttrykk. Vi skal liksom alltid ønske oss mer, finere klær, nyoppusset hjem, pen kropp, vennegjenger slik vi ser på TV osv osv. For mange er ikke ukebladlivet oppnåelig og det kan skape ulykke.

Skrevet

Det høres veldig fint ut sånn som dere la opp til da :)

Jeg ønsker også å gi, men som jeg har sagt før, er det når det er forventet det blir for ille- særlig når det er forventet jeg skal sprenge hele budsjettet mitt.

Gjør som meg - gi det du vil og drit i forventningene :-)

Skrevet

At dere valgte det respekterer jeg, og skal ikke kverulere på det. Men bruk av mye penger er ikke synonymt med at bryllupet betyr mye.

Jeg og durten min skal gjøre det enkelt, med kaffe og kaker for nære venner og familie, og ikke noe hvite kjoler og smoking. For oss er dette et tegn på hvor mye det betyr, at vi ikke fokuserer på alt det overfladiske.

"durten min"???

Skrevet

Ja, men er ikke det litt trist? At vi har kommet til det punktet hvor man snakker like mye eller mer om gavene (eller fraværet av dem) i et bryllup? Et bryllup er jo ganske store og viktige greier da.

Folk forventer seg så mye nå for tiden. Kanskje derfor menneskers følelse av livskvalitet bare har sunket etter hvert som den materielle levestandarden har steget…

Det har da alltid blitt gitt gaver i bryllup, uansett om det var trangere tider?

Prislappen kan nok ha variert en del, men gaver i seg selv er jo ikke noe nymotens påfunn ifbm. bryllup og andre store markeringer.

Skrevet

Det har faktisk jeg også erfaring med. Det kan naturligvis være fordi jeg gjerne er litt sent ute og at alle de rimelige gavene derfor er tatt, men prisene jeg har sett har nesten vært frekke.

Men har ikke disse folkene hatt f.eks kaffekopper med skål/ dessertskåler/ frokosttallerkner o.l som pr stk ikke koster fletta?

Vi hadde en del dyre ting på listen, og en hel del mindre dyre ting. Det var jo opp til hver enkelt om de kjøpte ett vinglass eller 12 tallerkner. Slik tenkte jeg.

Lista vår var ganske lang, nesten flau lang, med det var med tanke på at det ikke kun skulle stå kjempedyre ting igjen til slutt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men har ikke disse folkene hatt f.eks kaffekopper med skål/ dessertskåler/ frokosttallerkner o.l som pr stk ikke koster fletta?

Vi hadde en del dyre ting på listen, og en hel del mindre dyre ting. Det var jo opp til hver enkelt om de kjøpte ett vinglass eller 12 tallerkner. Slik tenkte jeg.

Lista vår var ganske lang, nesten flau lang, med det var med tanke på at det ikke kun skulle stå kjempedyre ting igjen til slutt.

Aner ikke. Jeg kan ikke si jeg registrerte hva som kostet hva. Kun prisene. :)

Skrevet

Aner ikke. Jeg kan ikke si jeg registrerte hva som kostet hva. Kun prisene. :)

Dyre vinglass med andre ord.

Egentlig var det flaut å lage liste i det hele tatt, men gid så praktisk.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Gjør som meg - gi det du vil og drit i forventningene :-)

:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dyre vinglass med andre ord.

Egentlig var det flaut å lage liste i det hele tatt, men gid så praktisk.

Jeg aner ikke hva som kostet hva. Husker bare at det var svinedyrt. Men det kan naturligvis være det at jeg var sent ute, og at det meste var tatt. For jeg er gjerne av den typen som handler gaven dagen før.

Jeg driver forresten og krysser fingra for deg i dag! Si fra når jeg kan slutte. Det er et helvete å skrive. :)

Vel, lykke til i hvert fall! :)

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Det har da alltid blitt gitt gaver i bryllup, uansett om det var trangere tider?

Prislappen kan nok ha variert en del, men gaver i seg selv er jo ikke noe nymotens påfunn ifbm. bryllup og andre store markeringer.

Jeg sier ikke at gaven er en nymotens ting, men jeg tror forventningene til gaver og presset rundt det er nytt. Jeg har ikke problemer med gavene i seg selv, men alt oppstyret rundt dem. Det at gavene nesten blir hovedfokuset synes jeg er beklagelig når det faktisk er snakk om et giftemål. Flere og flere viktige begivenheter får et preg av overfladiskhet og det liker jeg ikke.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

"durten min"???

Hihi. OK, min kjære da. Evt nusselussen min *glis*

Skrevet

Jeg aner ikke hva som kostet hva. Husker bare at det var svinedyrt. Men det kan naturligvis være det at jeg var sent ute, og at det meste var tatt. For jeg er gjerne av den typen som handler gaven dagen før.

Jeg driver forresten og krysser fingra for deg i dag! Si fra når jeg kan slutte. Det er et helvete å skrive. :)

Vel, lykke til i hvert fall! :)

Takk.

Forhåpentligvis kan du slutte å krysse fingrene hardt og brutalt ca kvart på tre. Da er knøttets skjebne hittil avslørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...