flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg sier ikke at gaven er en nymotens ting, men jeg tror forventningene til gaver og presset rundt det er nytt. Jeg har ikke problemer med gavene i seg selv, men alt oppstyret rundt dem. Det at gavene nesten blir hovedfokuset synes jeg er beklagelig når det faktisk er snakk om et giftemål. Flere og flere viktige begivenheter får et preg av overfladiskhet og det liker jeg ikke. Om du noengang har vært med å arrangere et stort bryllup så hadde du ikke engang rukket å tenke på gaver! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Om du noengang har vært med å arrangere et stort bryllup så hadde du ikke engang rukket å tenke på gaver! Høres slitsomt ut Ikke det å ikke rekke å tenke på gaver da, men puh! 0 Siter
Gjest er det mulig egentlig?! Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Du virker utrolig gjerrig og kjiip... 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Du virker utrolig gjerrig og kjiip... Jeg er ikke gjerrig, og gir mer enn gjerne gave. Problemet mitt er at det nå er, i mine øyne, alt for stort fokus på gaven - fremfor giftemålet. 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Høres slitsomt ut Ikke det å ikke rekke å tenke på gaver da, men puh! jeg ELSKER å dille med sånt jeg da....) 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 jeg ELSKER å dille med sånt jeg da....) Men da er det jo greit 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 jeg mener at mange av de som kritiserer gavegiing og som synes det er noe tull forbausende ofte viser seg å ha helt umerket økonomi og ikke tenge så mange pakker akkurat. Det koster dem ikke akkurat voldsomt å være "antimatetrealistiske innstilt;-) Sånn som da Rimi hagen gikk ut og mente at folk kjøpte for dyre gaver tilhverandre il jul. Lett for han og si som kan (og gjør!) kjøpe seg hva opm helst når som helst. Når det er sagt, og det synes jeg burde sies forstår heller ikke jeg at noen ønsker å bruke sånne vanvittige smmer på gifting..Særlig ikke når de fleste må gjøre hele suppa om igjen et par-fire ganger..;-) Men i hovedsak synes jeg det er kjempegøy å få pakker og kjempegøy å kjøpe pakker til folk jeg liker, og ville synes det ble veldig kjedelig om alle pakke anledningene forsvant. Og sånn til hverdags er det ikke så veldig mange som ville betrakte meg som en sån iskald material girl for det;-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Nei, men jeg synes en ønskeliste sier at de venter seg noe, og når jeg gifter meg, venter ikke jeg annet enn en hyggelig dag et godt liv med min utkårede. Jeg mner at veldig mange som påstår at de ikke venter seg noe ikke gjør det fordi de egentlig er SVÆRT priviligerte, og at det det handler om er estetikk mere enn etikk. Det ligger noe gveldig snobbete under hos mange som har de holdningene. Selv om det først lett kan virke tvert om. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 jeg ELSKER å dille med sånt jeg da....) jeg også..:-) Synes det blir veldig stusselig om vi ikke skulle kunne gjøre det lenger. 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 jeg mener at mange av de som kritiserer gavegiing og som synes det er noe tull forbausende ofte viser seg å ha helt umerket økonomi og ikke tenge så mange pakker akkurat. Det koster dem ikke akkurat voldsomt å være "antimatetrealistiske innstilt;-) Sånn som da Rimi hagen gikk ut og mente at folk kjøpte for dyre gaver tilhverandre il jul. Lett for han og si som kan (og gjør!) kjøpe seg hva opm helst når som helst. Når det er sagt, og det synes jeg burde sies forstår heller ikke jeg at noen ønsker å bruke sånne vanvittige smmer på gifting..Særlig ikke når de fleste må gjøre hele suppa om igjen et par-fire ganger..;-) Men i hovedsak synes jeg det er kjempegøy å få pakker og kjempegøy å kjøpe pakker til folk jeg liker, og ville synes det ble veldig kjedelig om alle pakke anledningene forsvant. Og sånn til hverdags er det ikke så veldig mange som ville betrakte meg som en sån iskald material girl for det;-) det er jeg helt enig med deg i. ! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 jeg mener at mange av de som kritiserer gavegiing og som synes det er noe tull forbausende ofte viser seg å ha helt umerket økonomi og ikke tenge så mange pakker akkurat. Det koster dem ikke akkurat voldsomt å være "antimatetrealistiske innstilt;-) Sånn som da Rimi hagen gikk ut og mente at folk kjøpte for dyre gaver tilhverandre il jul. Lett for han og si som kan (og gjør!) kjøpe seg hva opm helst når som helst. Når det er sagt, og det synes jeg burde sies forstår heller ikke jeg at noen ønsker å bruke sånne vanvittige smmer på gifting..Særlig ikke når de fleste må gjøre hele suppa om igjen et par-fire ganger..;-) Men i hovedsak synes jeg det er kjempegøy å få pakker og kjempegøy å kjøpe pakker til folk jeg liker, og ville synes det ble veldig kjedelig om alle pakke anledningene forsvant. Og sånn til hverdags er det ikke så veldig mange som ville betrakte meg som en sån iskald material girl for det;-) Jeg mener bare at jeg ikke synes at gaver skal bli en selvfølge, og når folk begynner å sutre fordi de ikke fikk det og det, mener jeg at det har gått for langt. Jul f.eks. nå feirer ikke jeg jul lenger, men for de som ønsker å gi og få gaver til jul er det kjempeflott, så lenge fokus ikke bare ligger på hva man skal få. Det er sånn jeg ser det er i mange bryllup også. Du har et poeng i at det er enkelt for meg å vende meg mot materialismen, fordi jeg har alt jeg trenger. Jeg ser hvor heldig jeg er som er født i et rikt land og familie med ressurser nok til å gi meg det jeg trenger, sånn at jeg nå kan ta vare på meg selv. Jeg mener ikke at vi skal gi avkall på alt det materielle, og all gavegiving, men det har gått alt for langt. Jeg kan ikke si at jeg føler meg så stolt over den skal-ha-kulturen vi har skapt her i vesten. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Jeg mner at veldig mange som påstår at de ikke venter seg noe ikke gjør det fordi de egentlig er SVÆRT priviligerte, og at det det handler om er estetikk mere enn etikk. Det ligger noe gveldig snobbete under hos mange som har de holdningene. Selv om det først lett kan virke tvert om. Det er flere ting jeg kunne trengt og kunne ønsket meg, men jeg velger å ikke gjøre det. For meg handler det om etikk. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Er egentlig så enig, så enig!! Det er en uting! - OG spesielt de som setter opp øskeliste.. og så kommer man dit og skal kjøpe en liten ting.. og så finnes det knapt noe på ønskelisten som er under 1000 kr... DA griner jeg nesten! -MAKAN til grådighet.. Det er liksom så stusselig å bare kunne kjøpe et te-fat til 500,- kr.. hehe. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Er egentlig så enig, så enig!! Det er en uting! - OG spesielt de som setter opp øskeliste.. og så kommer man dit og skal kjøpe en liten ting.. og så finnes det knapt noe på ønskelisten som er under 1000 kr... DA griner jeg nesten! -MAKAN til grådighet.. Det er liksom så stusselig å bare kunne kjøpe et te-fat til 500,- kr.. hehe. Så fint du er det da 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg mener bare at jeg ikke synes at gaver skal bli en selvfølge, og når folk begynner å sutre fordi de ikke fikk det og det, mener jeg at det har gått for langt. Jul f.eks. nå feirer ikke jeg jul lenger, men for de som ønsker å gi og få gaver til jul er det kjempeflott, så lenge fokus ikke bare ligger på hva man skal få. Det er sånn jeg ser det er i mange bryllup også. Du har et poeng i at det er enkelt for meg å vende meg mot materialismen, fordi jeg har alt jeg trenger. Jeg ser hvor heldig jeg er som er født i et rikt land og familie med ressurser nok til å gi meg det jeg trenger, sånn at jeg nå kan ta vare på meg selv. Jeg mener ikke at vi skal gi avkall på alt det materielle, og all gavegiving, men det har gått alt for langt. Jeg kan ikke si at jeg føler meg så stolt over den skal-ha-kulturen vi har skapt her i vesten. Strider julen mot kommunismen? 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det er flere ting jeg kunne trengt og kunne ønsket meg, men jeg velger å ikke gjøre det. For meg handler det om etikk. Du høres jo verre ut en den verste jehova - hva er så galt med å ønske seg, - glede noen, holde fester og feire noen etc. etc. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Strider julen mot kommunismen? Hehe, nei Jeg var kristen før, og så sluttet jeg å være det, og da så jeg ikke noen grunn til å feire jul lenger. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Du høres jo verre ut en den verste jehova - hva er så galt med å ønske seg, - glede noen, holde fester og feire noen etc. etc. Det er ikke det jeg mener. Jeg liker å feire ting og gi gaver, men jeg liker ikke når det overfaldiske og materielle får hovedfokus. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal skape sånn kontrovers. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg mener bare at jeg ikke synes at gaver skal bli en selvfølge, og når folk begynner å sutre fordi de ikke fikk det og det, mener jeg at det har gått for langt. Jul f.eks. nå feirer ikke jeg jul lenger, men for de som ønsker å gi og få gaver til jul er det kjempeflott, så lenge fokus ikke bare ligger på hva man skal få. Det er sånn jeg ser det er i mange bryllup også. Du har et poeng i at det er enkelt for meg å vende meg mot materialismen, fordi jeg har alt jeg trenger. Jeg ser hvor heldig jeg er som er født i et rikt land og familie med ressurser nok til å gi meg det jeg trenger, sånn at jeg nå kan ta vare på meg selv. Jeg mener ikke at vi skal gi avkall på alt det materielle, og all gavegiving, men det har gått alt for langt. Jeg kan ikke si at jeg føler meg så stolt over den skal-ha-kulturen vi har skapt her i vesten. Det er en fin linje, selvsagt er det mange drittbortskjemte nordmenn som jeg ikke ville synes det var noe morro å goi julepresang til;-) Jeg har ogå vært juksetante til noen SVÆRT i varetatte småjenter og sett hvordan barbiehus, slalomski og stereoanlegg har blitt forlangt og deretter forkastet andre juledag. Det er så en kan lure på om det e mulig om det i det hele tatt blir folk av sånt;-) MEN, det er nemlig et stort men her...Jeg tror det er mange FLERE dritbortskjemte nordmenn som ikke engang har peil på at de er det og på rammeste alvor påstår at de tar avstand fra det materielle..-sånn me for ekempel å lettvint kunne avfeie julepakker til voksne som noe tull - og glatt overse at de akkurat pusset opp badet for en halvmillion, delktok i bryllup på Malta eller kjøpte seg en antikk kirkebenk til stua eller noe. Det disse menneskene tar vstand fra er ikke "matrealisme" som sådann - det sier seg selv ubehagelig klart - De finner ubehag i å se på "vulgær" julefeiring..Og da er det behagelig å gjemme seg bak høyverdige motiver og prinsipper som "antikjøpepress" og "tingifiseringen" av høytidert etc...Fordi det selvsagt er ubehagelig å erkjenne at man ikke liker julefeiring fordi en finner både den og menneskene som omfavner den vulgære. Og jeg tror faktisk det er akkurat det det går på. Folk blander etikk med at de blir fornærma rent estetisk. Jeg har på ramme alvor fått høre argumenter om matrealisme etc fordi jeg vrenger lommene mine for å glede f.eks muttern og bruttern til jul og bursdag. Fordi jeg selv får kjempeloot etter juleaften, som jeg koser meg med, setterpris på og virkelig ELSKER..Klart det er kult at folk har kjøpt noe pent til meg! Det viser at de setter pris på meg, og at de er glad i meg. INGEN av oss har råd til å pusse opp badet for nevnte sum, brylluper på Malta eller antikke kirkebenker..Men vi kjøper skikkelige gaver til hverandre og andre, fordi jeg tror det er viktig å vise at man bryr seg, og fordi jeg tror det er viktig å kunne glede seg litt over livet. Jeg tror også det er greit å innrømme at en blir glad for helt "verdslige" ting og erkjenner at en ikke bare lever av kjærligheten og den gode stemningen alene..Hvis ikke kan en fort begynne å tro at en er antimatrealistisk, edelmodig og med upåklagelig personlig moral og etikk fordi man ikke unner noen andre harde pakker til jul eller bryllup;-) 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Det er en fin linje, selvsagt er det mange drittbortskjemte nordmenn som jeg ikke ville synes det var noe morro å goi julepresang til;-) Jeg har ogå vært juksetante til noen SVÆRT i varetatte småjenter og sett hvordan barbiehus, slalomski og stereoanlegg har blitt forlangt og deretter forkastet andre juledag. Det er så en kan lure på om det e mulig om det i det hele tatt blir folk av sånt;-) MEN, det er nemlig et stort men her...Jeg tror det er mange FLERE dritbortskjemte nordmenn som ikke engang har peil på at de er det og på rammeste alvor påstår at de tar avstand fra det materielle..-sånn me for ekempel å lettvint kunne avfeie julepakker til voksne som noe tull - og glatt overse at de akkurat pusset opp badet for en halvmillion, delktok i bryllup på Malta eller kjøpte seg en antikk kirkebenk til stua eller noe. Det disse menneskene tar vstand fra er ikke "matrealisme" som sådann - det sier seg selv ubehagelig klart - De finner ubehag i å se på "vulgær" julefeiring..Og da er det behagelig å gjemme seg bak høyverdige motiver og prinsipper som "antikjøpepress" og "tingifiseringen" av høytidert etc...Fordi det selvsagt er ubehagelig å erkjenne at man ikke liker julefeiring fordi en finner både den og menneskene som omfavner den vulgære. Og jeg tror faktisk det er akkurat det det går på. Folk blander etikk med at de blir fornærma rent estetisk. Jeg har på ramme alvor fått høre argumenter om matrealisme etc fordi jeg vrenger lommene mine for å glede f.eks muttern og bruttern til jul og bursdag. Fordi jeg selv får kjempeloot etter juleaften, som jeg koser meg med, setterpris på og virkelig ELSKER..Klart det er kult at folk har kjøpt noe pent til meg! Det viser at de setter pris på meg, og at de er glad i meg. INGEN av oss har råd til å pusse opp badet for nevnte sum, brylluper på Malta eller antikke kirkebenker..Men vi kjøper skikkelige gaver til hverandre og andre, fordi jeg tror det er viktig å vise at man bryr seg, og fordi jeg tror det er viktig å kunne glede seg litt over livet. Jeg tror også det er greit å innrømme at en blir glad for helt "verdslige" ting og erkjenner at en ikke bare lever av kjærligheten og den gode stemningen alene..Hvis ikke kan en fort begynne å tro at en er antimatrealistisk, edelmodig og med upåklagelig personlig moral og etikk fordi man ikke unner noen andre harde pakker til jul eller bryllup;-) Vet du hva? Jeg tror egentlig vi er litt mer enig enn det kanskje kan virke som, for jeg mener ikke at alle skal slutte å gi gaver. Langt ifra. Jeg gir for eksempel gaver til kjæresten min rett som det er, og synes selvfølgelig det er koselig når han gjør det samme. Det å gi gaver er en fin tradisjon, men liker som sagt ikke når det blir en plikt. Jeg gir fordi jeg vil gi, og vil glede. Og det at jeg ikke feirer jul har ikke noe med gavene å gjøre. Selv om jeg må si at jeg tar avstand fra overfokuseringen på det materielle i jula. Som når hvordan man har det i jula for noen blir synonymt med hva de fikk. Jeg ser også helt klart poenget ditt med de som tar avstand far gavegiving fordi det ikke vil assosieres med det vulgære, og de som blander etikk og estetikk. Jeg vet jeg kanskje kan virke sånn, men jeg er ikke en sånn kjip bedreviter og moralist som ikke unner seg selv eller andre noen ting, men jeg tror at de av oss som er priviligerte ikke har vondt av å gi avkall på litt, i solidaritet med de som har mindre, med hensyn til miljø eller fordi man rett og slett ser at det går an å ha for mange ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.