laguna1365380434 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Vet du hva? Jeg tror egentlig vi er litt mer enig enn det kanskje kan virke som, for jeg mener ikke at alle skal slutte å gi gaver. Langt ifra. Jeg gir for eksempel gaver til kjæresten min rett som det er, og synes selvfølgelig det er koselig når han gjør det samme. Det å gi gaver er en fin tradisjon, men liker som sagt ikke når det blir en plikt. Jeg gir fordi jeg vil gi, og vil glede. Og det at jeg ikke feirer jul har ikke noe med gavene å gjøre. Selv om jeg må si at jeg tar avstand fra overfokuseringen på det materielle i jula. Som når hvordan man har det i jula for noen blir synonymt med hva de fikk. Jeg ser også helt klart poenget ditt med de som tar avstand far gavegiving fordi det ikke vil assosieres med det vulgære, og de som blander etikk og estetikk. Jeg vet jeg kanskje kan virke sånn, men jeg er ikke en sånn kjip bedreviter og moralist som ikke unner seg selv eller andre noen ting, men jeg tror at de av oss som er priviligerte ikke har vondt av å gi avkall på litt, i solidaritet med de som har mindre, med hensyn til miljø eller fordi man rett og slett ser at det går an å ha for mange ting. ;-) klart nordmenn ikke akkurat hadde dødd av å gjenninnføre litt kunskap om solidaritet med andre, det er jeg HELT enig i. M;en jeg synes sm sagt ofte den der får veldig feil adresse. De som går litt bananas til jul og sånn er ikke alltid de som har flest penger. Jeg synes faktisk det grenser opp mot dårlig gjort at jeg må tenke mere på barna i Afrika fordi jeg blåser noen tusenlapper som jeg ikke har, enn la oss si Rimihagen;-) Dessuten : Hadde ikke julaften låst vært den 24 desember, valentinsdagen den 14 feb og Mai en brylupps og konfirmasjonsmåned er jeg redd det ikke hadde blitt så mange pakker til folk fra meg. Ikke fordi jeg ikke vil være spontan, men rett og slett fordi jeg har dårlig råd, og liker at jeg blir puffet løitt i ræva ved at det finnes pakkedager..;-) Ellers hadde det fort blitt mye brunost og kattesand og litt færre gaver. Jeg HAR selvsagt overasket med pakke utenfor pakkesesong nå og da, men ikke så ofte om jeg kunne hatt lyst til. Jeg hører hva du sier for å si dety sånn, men helt enig er jeg nok ikke, selv om du absolutt har noen poenger..Man BURDE vise mere solidaritet med hverandre, men hvorfor skal man "betale" den med innhogg i pakkehaugen og ikke for eksempel fra feriereiser, hytter, nye skinnsalonger etc? Det er IKKE alltid de kvalmt rike som liker å gi bort fine gaver..For å sette ting på en spiss spiss og generalisere voldsomt har jeg intrykk av at det snarere er tvert om. :-) 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 ;-) klart nordmenn ikke akkurat hadde dødd av å gjenninnføre litt kunskap om solidaritet med andre, det er jeg HELT enig i. M;en jeg synes sm sagt ofte den der får veldig feil adresse. De som går litt bananas til jul og sånn er ikke alltid de som har flest penger. Jeg synes faktisk det grenser opp mot dårlig gjort at jeg må tenke mere på barna i Afrika fordi jeg blåser noen tusenlapper som jeg ikke har, enn la oss si Rimihagen;-) Dessuten : Hadde ikke julaften låst vært den 24 desember, valentinsdagen den 14 feb og Mai en brylupps og konfirmasjonsmåned er jeg redd det ikke hadde blitt så mange pakker til folk fra meg. Ikke fordi jeg ikke vil være spontan, men rett og slett fordi jeg har dårlig råd, og liker at jeg blir puffet løitt i ræva ved at det finnes pakkedager..;-) Ellers hadde det fort blitt mye brunost og kattesand og litt færre gaver. Jeg HAR selvsagt overasket med pakke utenfor pakkesesong nå og da, men ikke så ofte om jeg kunne hatt lyst til. Jeg hører hva du sier for å si dety sånn, men helt enig er jeg nok ikke, selv om du absolutt har noen poenger..Man BURDE vise mere solidaritet med hverandre, men hvorfor skal man "betale" den med innhogg i pakkehaugen og ikke for eksempel fra feriereiser, hytter, nye skinnsalonger etc? Det er IKKE alltid de kvalmt rike som liker å gi bort fine gaver..For å sette ting på en spiss spiss og generalisere voldsomt har jeg intrykk av at det snarere er tvert om. :-) Jeg er ikke jøde, men har lest litt i skriftene, og da kom jeg over en ting som jeg synes var veldig fint. Det er at enten er man giver eller mottaker. Det betyr ikke at man ikke kan både gi og få, men at de som har overskudd alltid skal gi 10% eller mer av hva de tjener. Hvis man ikke har råd til det skal man selv få hjelp av andre. Så jeg mener at alle må ta ansvar for "barna i afrika", og at man gir etter evne. Sånn at eieren av RIMI-kjeden skal gi mer enn h*n i kassa på RIMI. Nå kan du sikkert gjette hva jeg mener om 14. februar, men når det gjelder de øvrige typiske pakkedagene, ser jeg ikke noe galt i det. Så lenge gavene ikke er hele greia. Jeg mener heller ikke at det bare går på gaver, men at vi også kanskje av og til kan revurdere om vi trenger et nytt kjøkken eller nytt stuemøblement, den dyreste ferien osv - for de som har råd til det. Og uten at man trenger å leve i askese. Jeg vil bare frmheve viktigheten i å ikke glemme hva man egentlig feirer i slike anledninger, og ikke la det forgjengelige ta overhånd. 0 Siter
citygirl Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 ”Man må jo ikke lage seg gavelister, men jeg synes nå det er praktisk mht å slippe å gi bort masse vaser og drit som ingen vil ha.” Det er jo litt det jeg mener da, hvorfor er det sånn at vi tillater oss selv å kalle ting, som andre har gitt med de beste hensikter, for drit? Fordi folk har så veldig forskjellig smak - det er da en ærlig sak det. Dermed synes jeg det er kjekt med ønskelister. Da kan folk ønske seg praktiske ting - og de slipper å bytte gaver som de ikke ønsker seg. Satt på spissen; hva skal man med 5 fonduesett! Det er min mening - andre får ha sin mening;-) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Fordi folk har så veldig forskjellig smak - det er da en ærlig sak det. Dermed synes jeg det er kjekt med ønskelister. Da kan folk ønske seg praktiske ting - og de slipper å bytte gaver som de ikke ønsker seg. Satt på spissen; hva skal man med 5 fonduesett! Det er min mening - andre får ha sin mening;-) For å unngå bytting må du ha veldig lang ønskeliste. Hvor stor er sjansen for at ingen kjøper det samme? 0 Siter
citygirl Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det er ikke det jeg mener. Jeg liker å feire ting og gi gaver, men jeg liker ikke når det overfaldiske og materielle får hovedfokus. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal skape sånn kontrovers. Det skaper kontrovers fordi du forventer at alle andre skal ha samme mening som deg - eller du kritiserer andre fordi de mener som de gjør. Dermed blir folk prosvosert. Som ditt nick sier noe om; I DITT UTOPIA. Ikke nødvendigvis alle andres. Man trenger ikke se ned på andre fordi man har ulike levesett og meninger:-) Ha en flott dag:-) 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Fordi folk har så veldig forskjellig smak - det er da en ærlig sak det. Dermed synes jeg det er kjekt med ønskelister. Da kan folk ønske seg praktiske ting - og de slipper å bytte gaver som de ikke ønsker seg. Satt på spissen; hva skal man med 5 fonduesett! Det er min mening - andre får ha sin mening;-) Smak trenger ikke å ha noe med det. Får man noe i gave og det er velment, bør man være glad for det, uavhengig av hva det er. DET er snakk om god folkeskikk! 0 Siter
citygirl Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 For å unngå bytting må du ha veldig lang ønskeliste. Hvor stor er sjansen for at ingen kjøper det samme? Butikkene (hvertfall glassmagasinet) har nettbaserte ønskelister, så man kan krysse av etterhvert.(så ser du hva de andre har kjøpt underveis) Jeg har ikke brukt dette selv, men har vært gjest i flere bryllup og hatt glede av ei sånn liste. For eksempel samler jo en del unge brudepar på en serie glass eller noe, og da kan man jo kjøpe alt fra et glass til 12 avhengig av hvor mye man vil bruke av penger. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Hehe, nei Jeg var kristen før, og så sluttet jeg å være det, og da så jeg ikke noen grunn til å feire jul lenger. Men det er jo så koselig å kjøpe gaver! Og spise middag sammen! Og det synes jeg bare fordi jeg kun kjøper gave til de jeg ønsker å gi noe. Pris teller ikke. De jeg gir kan "vinne" ett år, og ende opp pakkeløse neste ;-) Stresser ikke. Og aftenen tilbringes med folk jeg liker. Julaften er kjempefin den, man må bare lære seg hvordan den skal feires ;-) 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Det skaper kontrovers fordi du forventer at alle andre skal ha samme mening som deg - eller du kritiserer andre fordi de mener som de gjør. Dermed blir folk prosvosert. Som ditt nick sier noe om; I DITT UTOPIA. Ikke nødvendigvis alle andres. Man trenger ikke se ned på andre fordi man har ulike levesett og meninger:-) Ha en flott dag:-) Jeg har ikke sett ned på andre, jeg har uttrykt min mening og argumentert for det. Men jeg har flere ganger sagt at jeg respekterer at andre mener noe annet. Det må være lov å ha meninger og uttrykke dem. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Butikkene (hvertfall glassmagasinet) har nettbaserte ønskelister, så man kan krysse av etterhvert.(så ser du hva de andre har kjøpt underveis) Jeg har ikke brukt dette selv, men har vært gjest i flere bryllup og hatt glede av ei sånn liste. For eksempel samler jo en del unge brudepar på en serie glass eller noe, og da kan man jo kjøpe alt fra et glass til 12 avhengig av hvor mye man vil bruke av penger. Det systemet har to svakheter. Tilgang til f.eks. Glasmagasinet (ikke alle bor på samme plassen). Hva når noen har bestemt seg for hvor mye de kan gi, og alle gavene til den prisen er kjøpt av noen andre. Må de kjøpe noe dyrere da? 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Skrevet 10. mai 2006 Men det er jo så koselig å kjøpe gaver! Og spise middag sammen! Og det synes jeg bare fordi jeg kun kjøper gave til de jeg ønsker å gi noe. Pris teller ikke. De jeg gir kan "vinne" ett år, og ende opp pakkeløse neste ;-) Stresser ikke. Og aftenen tilbringes med folk jeg liker. Julaften er kjempefin den, man må bare lære seg hvordan den skal feires ;-) Det høres jo veldig koselig ut da! Og jeg liker tankegangen din rundt julegaver Nå blir jeg bedt på middager og sånn, og jeg går på dem, men hjemme gjør jeg ikke noe aktivt for å feire jul. I praksis kan man vel si at jeg feirer sånn halvt, men det blir mest for ikke å lage problemer for familien. Ellers så gir jeg gaver andre ganger, for jeg er også glad i å gi gaver. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det høres jo veldig koselig ut da! Og jeg liker tankegangen din rundt julegaver Nå blir jeg bedt på middager og sånn, og jeg går på dem, men hjemme gjør jeg ikke noe aktivt for å feire jul. I praksis kan man vel si at jeg feirer sånn halvt, men det blir mest for ikke å lage problemer for familien. Ellers så gir jeg gaver andre ganger, for jeg er også glad i å gi gaver. He-he, man melder seg ikke ut av julen ustraffet. Ikke når man har familie ;-) Høres ut som du løser det på en ypperlig måte. Ikke noe pynt hos oss heller forresten, bare masse god mat og drikke. 0 Siter
cecily Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg aner ikke hva som kostet hva. Husker bare at det var svinedyrt. Men det kan naturligvis være det at jeg var sent ute, og at det meste var tatt. For jeg er gjerne av den typen som handler gaven dagen før. Jeg driver forresten og krysser fingra for deg i dag! Si fra når jeg kan slutte. Det er et helvete å skrive. Vel, lykke til i hvert fall! Nå kan du skrive med ukryssede fingre igjen. Det gikk veldig bra. Heldigvis! c",) 0 Siter
citygirl Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det systemet har to svakheter. Tilgang til f.eks. Glasmagasinet (ikke alle bor på samme plassen). Hva når noen har bestemt seg for hvor mye de kan gi, og alle gavene til den prisen er kjøpt av noen andre. Må de kjøpe noe dyrere da? Man MÅ jo ikke bruke gavelisten, da. Den er jo ment som en hjelp for folk som strever med å finne på en gaveidé. Det er mange andre butikker som har lignende system, Til Bords er et eksempel. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 For å unngå bytting må du ha veldig lang ønskeliste. Hvor stor er sjansen for at ingen kjøper det samme? Vi hadde en hjemmesnekret ønskeliste vi, som lå hos våre respektiv foreldre og toastmaster (også i nær familie). Foreldrene våre hadde jobben med å ta i mot svar på invitasjonene, og da kom det gjerne også spørsmål om ønsker. Vi fikk overraskende lite som måtte byttes, men noe var det jo, men det bød ikke på noen problem. Noen hvitvinsglass mer enn vi ønsket ble byttet inn i andre typer glass i samme serie osv. Men det kom selvsagt også en del gaver som ikke sto på ønskelisten, og de var jo minst like fine de. En slik liste er jo ingen plikt-greie, bare en pekepinn, for de som er usikre, og ønsker å kjøpe noe som paret ønsker seg/trenger. 0 Siter
citygirl Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg har ikke sett ned på andre, jeg har uttrykt min mening og argumentert for det. Men jeg har flere ganger sagt at jeg respekterer at andre mener noe annet. Det må være lov å ha meninger og uttrykke dem. Det er selvfølgelig hyggelig med litt ulike meninger:-) Ingen god diskusjon uten. Men du uttrykker - oppfatter jeg - ganske generalisernede overfor andre mennesker og antagelig den mest vanlige måten som folk feirer sitt bryllup på, og kaller det overflatisk og materialistisk. Jeg har vært i en god del bryllup, og jeg har aldri opplevd at fokuset var på gavene og ikke på det lykkelige paret som lovet hverandre hånda. Jeg kjenner med hånda på hjertet at jeg ikke vet om noen som har giftet seg for å fylle opp skapene med stæsj, som du skriver. Du viser lite respekt for folk når du generaliserer folk som velger annerledes enn deg på denne måte, synes jeg. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Nå kan du skrive med ukryssede fingre igjen. Det gikk veldig bra. Heldigvis! c",) Very good. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.