Gå til innhold

Når gå til gynekolog?

Anbefalte innlegg

Gjest Camron
Skrevet

jeg er 22. og har aldri vert hos gynekolog.

mange sier at jeg skulle vert hos en for lenge siden, men jeg har ikke hatt behov for det tror jeg i alle fall selv.

Dessuten liker jeg ikke at andre enn kjærsten min tar på meg. Da for jeg "krello".

Når bør man gå til en og hvor ofte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fåtallet liker vel en gynekologtime.

I forbindelse med f. eks. p-piller er det vanlig å ta en GU.

Og svangerskap etc.

Men når du ikke har hatt behov for det, er jo det ganske greit, synes du ikke?

Celleprøver bør tas ca hvert 5. år etter en viss alder (husker ikke når).

Skrevet

Man går dit for å sjekke seg for kreft i livmorhalsen og får å sjekke at man ikke har noen seksuelt overførebare sykdommer.

Men hvis du ikke har sex burde det ikke være nødvendig. Avholdne kvinner får sjelden livmorhalskreft.

Gjest camron
Skrevet

Og svangerskap etc.

takk

Gjest blomsterløk
Skrevet

Og svangerskap etc.

Er det ikke hvert 3. år det anbefales å ta celleprøve da?

Jeg får iallefall en påminnelse i posten (husker ikke helt fra hvor) hvert tredje år om at nå er det på tide med ny prøve.

Skrevet

Man bør ta vevsprøve av livmorhalsen hvert 3. år, i alle fall hvis man er seksuelt aktiv (og det er du tydeligvis). Vanligvis kan man gjøre det f.eks. når man skal ha ny prevensjon (fornye resept på p-piller, få satt inn spiral o.l)

Men du behøver ikke gå til gynekolog, du kan ta gynekologisk undersøkelse hos fastlegen. Jeg tror jeg var over 30 første gang jeg var hos gynekolog, men fik gynekologisk undersøkelse av allmennlege mye tidligere.

Gjest camron
Skrevet

Man går dit for å sjekke seg for kreft i livmorhalsen og får å sjekke at man ikke har noen seksuelt overførebare sykdommer.

Men hvis du ikke har sex burde det ikke være nødvendig. Avholdne kvinner får sjelden livmorhalskreft.

har hatt samboer i snart syv år nå.og har kun hatt sex med han.

Skrevet

Er det ikke hvert 3. år det anbefales å ta celleprøve da?

Jeg får iallefall en påminnelse i posten (husker ikke helt fra hvor) hvert tredje år om at nå er det på tide med ny prøve.

Hvert 3. er det vel kanskje ja.

Må innrømme jeg har vært tidvis sløv, GU er absolutt ikke favoritthobbyen min.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Hvert 3. er det vel kanskje ja.

Må innrømme jeg har vært tidvis sløv, GU er absolutt ikke favoritthobbyen min.

Ikke min favoritthobby heller nei, ;)

Hadde det ikke vært for påminnelsen jeg får i posten hadde jeg nok gått mye sjeldnere ja. Skal innrømme det.

Skrevet

Jeg ville ha p-piller da jeg var 16, og måtte til legen for undersøkelse da.

Det er jo virkelig på tide nå da du er 22.

Skrevet

vet om ei på over 70 som aldri har vært til noen undersøkelse under klærne. Så det er jo ikke tvang heller.....:)

Gjest Camron
Skrevet

har ikke kunnet bruke p-piller siden jeg har alergi mot et et stoff som er i de .Det fant legen ut når jeg var yngre.

Når jeg reagerte på noe annet og han tok noen tester på meg.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Måtte du ha gynekologisk undersøkelse da?

Datteren min fikk p-piller i vinter (15 år gammel), men det var ikke snakk om noen slik undersøkelse da. Kun spørsmål om div. helseproblem hos henne og øvrik familie. Jeg var med henne til legen.

Skrevet

Datteren min fikk p-piller i vinter (15 år gammel), men det var ikke snakk om noen slik undersøkelse da. Kun spørsmål om div. helseproblem hos henne og øvrik familie. Jeg var med henne til legen.

Ja, jeg måtte ha det da. Men det er jo en del år siden, så de kan jo ha endret rutiner siden da.

Gjest Shira12
Skrevet

Den første legen som gav meg p-piller tok ikke GU, skulle få nye etter 3 mnd og da var det en ny lege, hun insisterte på GU. Så jeg har inntrykk av at det er litt opp til legen.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Den første legen som gav meg p-piller tok ikke GU, skulle få nye etter 3 mnd og da var det en ny lege, hun insisterte på GU. Så jeg har inntrykk av at det er litt opp til legen.

Ja, kan jo være grunn det.

Men datteren min fikk resept for et helt år.

Grunnen til at hun fikk p-piller var på grunn av meget kraftige menssmerter.

Ikke det at hvorfor man skaffer seg de er en grunn men.

Hun var iallefall veldig glad for at hun ikke trengte gu.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg var også happy for at jeg slapp GU første gangen, var da 15. Har litt bleik om nebbet på venterommet husker jeg.

Fikk bare for 3 mnd jeg da, pga at jeg kanskje ikke likte merket. Men dette er noen år siden nå :o)

Skrevet

Det er vel ikke noen vits i å ta GU på henne hvis hun fortsatt er jomfru og får P-piller på grunn av menssmerter.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det er vel ikke noen vits i å ta GU på henne hvis hun fortsatt er jomfru og får P-piller på grunn av menssmerter.

Nei. Vil nok tro det er det som er grunnen ja.

Gjest LucySky
Skrevet

vet om ei på over 70 som aldri har vært til noen undersøkelse under klærne. Så det er jo ikke tvang heller.....:)

Apropos Flisas bemerkning, så klarer jeg ikke dy meg: Doktoren så på den lille, gamle damen, innpakket i kåper og sjal, som satt foran han og sa at hun hadde så vondt nedentil. Så forklarte han at han måtte nok undersøke henne for å finne ut hva det var.

Hun skrek og bar seg, men måtte til pers, og doktoren dukket inn under skjørtene. Etter en stund strakte han ut hånda og grep en stor saks før han forsvant igjen. Da han endelig kom fram for godt, rød og forpustet, sa han: - Nå er De så god som ny, frue. Jeg har klart å klippe noen centimeter av gummistøvlene Deres!

Denne lærte jeg av bestemoren min, som nesten lo seg ihjel hver gang hun fortalte den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...