Goliath Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Alt det du påpeker underbygger jo det jeg sier: I usa har de et system som klarer å få innvandrere ut i arbeid, i Norge har vi det stikk motsatte, et system som er skapt for å få innvandrere til å leve på trygd. Og jeg sier ikke at usa er halleluja og amen, langt i fra, men jeg sier at de får til noe vi ikke får til. Og som jeg sa innledningsvis, diskusjonene om alt som IKKE fungerer i usa kan vi ta i en annen tråd. Den kan nok bli lang... Det er flust av muslimer i usa, det er ikke kun latinamerikanere. Og ja, selvfølgelig tiltrekker usa seg andre innvandrere enn Norge, men det er jo atter systemet igjen. I Norge vil vi jo ikke ha høyere utdannede mennesker, om de har mørk hud og utenlandskklingende navn. Det er nok av eksempler på folk som har søkt hundrevis av jobber, uten så mye som et eneste napp. Papirene er perfekte, men man har feil navn... Alt i alt koker det ned til at en stor del av vårt problem er vår manglende evne til å ta i mot og integrere innvandrere. Det programmet om somaliere i usa så jeg også, og må være et premieeksempel på at somaliere kan jobbe de også, om det er det som er alternativet. Men her er jo ikke det alternativet, det er sosialtrygd som er det.... Så nei jeg mener ikke at vi skal ta en blåkopi av systemet i usa, men jeg tror kanskje vi kan lære litt av dem. Og det handler ikke om å nekte innvandrere de godene som nordmenn får. Det handler om å stramme inn på de godene for ALLE som bor her, også "ekte nordmenn". Det finnes nok latsabber blant dem også.... Og før alle som føler seg truffet går til angrep, så må jeg få tilføye at jeg selvfølgelig er for et system hvor vi tar oss av dem som ikke har andre muligheter, og at de ikke skal leve på fattigdomsgrensen som en pariekaste. Men de som bare rett og slett ikke gidder å jobbe, de må gjerne være litt fattige for min del. En av årsakene er at i USA så klarer man seg ikke på langt nær like godt på sosiale ordninger, og derved MÅ de gjøre hva de kan for å finne jobber. I Norge derimot.... 0 Siter
Goliath Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Lettere å få jobb, ja. Men store lønnsforskjeller. Og oppsigelsesvern? - Nei! Ikke så rart folk synes det er greit å forsvare at arbeidsomme folk skal få så lite rettigheter.... Her har vi en annen filosofi. Ingen som bor her skal ha mindre å rutte med en oss som er født her. Resultatet er som du sier innvandringsmotstand og lite villighet til å ansette. Koster jo like mye uansett, så hvorfor ikke satse på det man anser er det tryggeste alternativet? Mener du vi skal tillate større forskjeller i samfunnet? "Mener du vi skal tillate større forskjeller i samfunnet?" Denne var jo ikke til meg, men en kort kommentar likevel. Selv kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være så galt at det blir større forskjeller, så fremt vi kan ivareta et akseptabelt minimum. Det MÅ og SKAL lønne seg å stå på og ta en kalkulert risiko. Hvis ikke stagnerer samfunnet helt - som alle tidligere og eksisterende kommuniststater er så gode eksempler på. 0 Siter
Gjest luza Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Veldig enig derfor er jeg også i mot at man vil "rense opp" i skolene i Oslo - det er visst et "problem" at det for mange innvandrerbarn på en og samme skole. Jeg blir så provosert! - Tenk å bli busset rundt til andre skolen - 7 år gammel, fordi du er pakistaner!!! kvotert inn! det er så sykt tenkt - og ja, de tenker sånn også i Venstre....og det er en skam, det er fanken meg NATURLIG å ville bo sammen med folk som er lik en selv - og en 7-åring må nødvendigvis få gå på skolen som sogner til der han bor. *GRRRR* Enige du og jeg! Vi må slutte å være liiivredde for alt som er annerledes. Og vi må slutte å tro at den eneste måten å få integrere innvandrere på er å gifte dem bort til nordmenn og få dem til å elske brunost og makrell i tomat. Det går for pokker an å leve side om side i fred på andre måter. Jeg sosialiserer ikke så fryktelig mye med mine pakistanske naboer, men vi er på hyggelig hils. Og de har aldri slått hunden vår, ranet oss eller noe som helst av det man burde forvente, om man tror på "jungeltrommene".... Det er bøtter og spann med muslimer i usa, som lever som muslimer. Men dårlig med sharia-lover der, gitt. Ikke har kineserne innført kommunismen der heller.... Vi nordmenn er alt for glad i nisselua vår... 0 Siter
keinstein Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det er fordi du definerer integrering som "bli norsk" mens jeg definerer det som at vi kan leve side om side, uten konflikter. Vi nordmenn blir så sinsykt provosert av innvandrere som ikke vil bli norske. Like provoserte som vi blir hvis de blir litt for norske. Går i bunad og legger an på døtrene våre feks. Synes flisa sa det godt. Andre kulturer er ikke farlig, så lenge folk holder seg på den rette siden av loven. Og man blir ikke mer kriminell av å holde seg med "sine egne". Men man blir kanskje det av å bli holdt på utsiden av samfunnet mht jobb etc. De har som sagt muslimer i bøtter og spann i usa også.... Side om side, ja. Det kan jeg mer akseptere at går an. Jeg vet med meg sjøl nå at i Oslo skal vi få se at det blir et samfunn i samfunnet, at Oslo blir et eget land i landet. Jeg vil tippe at byen blir delt i to: øst og vest. Og ikke det spøtt vi kan gjøre med det. Da får vi det som i gamle dager het et "latinerkvarter", og det kommer til å bli meget spesielt å bo der. 0 Siter
Goliath Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Nei det tror jeg ikke. Forskjellen er at her har vi systemer som syr puter under armene på folk, og det er vanskelig å få seg en jobbe. I USA har man et system der man MÅ jobbe, og hvor det er lett å få jobb. Og hvor alle i bunn og grunn er innvandrere om man går langt nok tilbake. Leste en artikkel om x-tyrkiske muslimer som emigrerte fra Tyskland til USA. Det var en helt ny verden for dem. Mye hardt arbeid, men ingen diskriminering på grunn av religion og hudfarge. Jeg nekter å tro at forskjellen er at alle de dårlige innvandrerne havner i Europa, mens de hyggelige arbeidssomme drar til Usa. Jeg tror det har mest med muligheter å gjøre. Det og hvilke krav vi stiller til dem som kommer. Vi setter jo en standard når vi plasserer folk i et asylmottak i årevis og nekter dem å jobbe. For så å spenne dem ut i verden og si "klar det selv, eller hvis ikke kan du få sosialstøtte"..... Jeg er veldig enig med deg her...:-) 0 Siter
Gjest luza Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 En av årsakene er at i USA så klarer man seg ikke på langt nær like godt på sosiale ordninger, og derved MÅ de gjøre hva de kan for å finne jobber. I Norge derimot.... og jeg sier meg ikke uenig i det du sier i det hele tatt.... 0 Siter
Goliath Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 og jeg sier meg ikke uenig i det du sier i det hele tatt.... Ikke jeg heller overfor det du skriver - spesielt nå som jeg har lest alle innleggene:-) 0 Siter
keinstein Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Sånn er jo vi i Spania også - jeg syns ikke det er noe rart at de ikke gifter seg med oss. Jeg syns heller ikke det er rart. Men det ser ikke ut som det vil bli akseptert at det må bli slik. Drømmen om det flerkulturelle samfunn i "blandet fryd" må da snart anses for slukket, så vi kan komme videre? 0 Siter
Gjest luza Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 ....ja, og det er litt for gæli at vi BARE skal like de "pakkisene" som lager stand-up-show - mot sitt eget folk. Jeg ler høyt av han som er i Rikets Røst - eller hva det heter - men det er slemt det han gjør egentlig... Synes du? Jeg synes faktisk han er helt fantastisk flink til å vise at innvandrere er helt ok mennesker. Synes ikke han er stygg i det hele tatt. Tvert i mot så synes jeg at han gjør et gedigent stykke arbeid for å motvirke fremmedfrykt. Han tar tak i hver eneste fordom vi nordmenn har, og får oss til å le av dem :-) 0 Siter
Gjest luza Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Ikke jeg heller overfor det du skriver - spesielt nå som jeg har lest alle innleggene:-) ;-) 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det er jeg mer enig i. Men når noen snakker om integrering som ikke finnes, så må jeg bare kommentere det. ja det er sant! 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Jeg syns heller ikke det er rart. Men det ser ikke ut som det vil bli akseptert at det må bli slik. Drømmen om det flerkulturelle samfunn i "blandet fryd" må da snart anses for slukket, så vi kan komme videre? jepp -enig! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 "Mener du vi skal tillate større forskjeller i samfunnet?" Denne var jo ikke til meg, men en kort kommentar likevel. Selv kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være så galt at det blir større forskjeller, så fremt vi kan ivareta et akseptabelt minimum. Det MÅ og SKAL lønne seg å stå på og ta en kalkulert risiko. Hvis ikke stagnerer samfunnet helt - som alle tidligere og eksisterende kommuniststater er så gode eksempler på. Ikke sant?! Men kommunismens fallit er at noen med makt skor seg og er tilfredse med tingenes tilstand. Ikke tanken om likhet og deling. 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Enige du og jeg! Vi må slutte å være liiivredde for alt som er annerledes. Og vi må slutte å tro at den eneste måten å få integrere innvandrere på er å gifte dem bort til nordmenn og få dem til å elske brunost og makrell i tomat. Det går for pokker an å leve side om side i fred på andre måter. Jeg sosialiserer ikke så fryktelig mye med mine pakistanske naboer, men vi er på hyggelig hils. Og de har aldri slått hunden vår, ranet oss eller noe som helst av det man burde forvente, om man tror på "jungeltrommene".... Det er bøtter og spann med muslimer i usa, som lever som muslimer. Men dårlig med sharia-lover der, gitt. Ikke har kineserne innført kommunismen der heller.... Vi nordmenn er alt for glad i nisselua vår... ikke alltid det hjelper med lusekofte og Melkesjokolade heller http://www.nrk.no/img/524877.jpeg 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Synes du? Jeg synes faktisk han er helt fantastisk flink til å vise at innvandrere er helt ok mennesker. Synes ikke han er stygg i det hele tatt. Tvert i mot så synes jeg at han gjør et gedigent stykke arbeid for å motvirke fremmedfrykt. Han tar tak i hver eneste fordom vi nordmenn har, og får oss til å le av dem :-) ja, jeg ler i alle fall høyt - men det er litt slemt å si at de er gode på Curling fordi de er vant til å kaste stein og bruke feiekost - hehe Men så er jeg veldig snill også da....*s* 0 Siter
keinstein Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 ja det er sant! Jeg er ikke i mot integrering, men det skjer ikke, og det blir som i eventyret om keiserens nye klær. Sannheten kan være upassende, men det er i hvert fall sant. Keiseren HADDE IKKE klær på. :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 jepp -enig! Oppsummering: Færre og færre gifter seg med nordmenn. De snakker generelt mye dårligere norsk enn før. De flytter til Oslo. De flytter til bestemte bydeler. Alt dette har en årsak. Årsaken er at like barn leker best. Ingen tvinger dem til å bo i Oslo, og det er billigere å bo andre steder, mye billigere, så det er ikke økonomi som styrer det. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Veldig enig derfor er jeg også i mot at man vil "rense opp" i skolene i Oslo - det er visst et "problem" at det for mange innvandrerbarn på en og samme skole. Jeg blir så provosert! - Tenk å bli busset rundt til andre skolen - 7 år gammel, fordi du er pakistaner!!! kvotert inn! det er så sykt tenkt - og ja, de tenker sånn også i Venstre....og det er en skam, det er fanken meg NATURLIG å ville bo sammen med folk som er lik en selv - og en 7-åring må nødvendigvis få gå på skolen som sogner til der han bor. *GRRRR* USA har vært igjennom bussing. Det gjorde alt mye verre. Folk endte opp med å flytte vekk fra områdene og skolene det var aktuelt å busse elever fra/til. Dermed ble det enda større etnisk homogene områder og enda større og mer komprimerte problemer. De feilvurderte folks vilje til å flytte vekk fra problemer. Når småjenter på 11-12 ble jevnlig voldtatt av medelever på skoletoalettene, da flytter folk. 0 Siter
Gjest luza Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 ja, jeg ler i alle fall høyt - men det er litt slemt å si at de er gode på Curling fordi de er vant til å kaste stein og bruke feiekost - hehe Men så er jeg veldig snill også da....*s* Det er nettopp det jeg synes er så fantastisk - han tar våre stereotype bilder av invandrere og får oss til å le av det. Og viser at de har selvironi nok til å le av det selv også. Samme med hun gamle dama. Viser at gamle folk har humor og sjelvironi de også :-) 0 Siter
Gjest luza Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 Det er jeg mer enig i. Men når noen snakker om integrering som ikke finnes, så må jeg bare kommentere det. Vi har bare veldig forskjellige meninger om hva integrering her betyr. Jeg mener nemlig ikke at vi her skal få alle innvandrere og utlendinger til å bli som nordmenn. Med integrering mener jeg at vi alle skal kunne leve side om side, om vi ikke nødvendigvis skal bli omgangsvenner og gifte oss med hverandre. Integrering i arbeidslivet er veldig viktig her. Mye viktigere enn hvor vidt man omgås på fritiden eller ei. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.